مدیر عامل اتحادیه شیلات پالنگان گفت:استان کردستان با تولید سالانه 7 هزار تن ماهیان سردآبی و گرمابی، زمینه اشتغال و توسعه اقتصادی استان را فراهم کرده است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران سنندج، عبدالله نعیمی گفت: از این میزان تولید استان چهارهزار تن ماهیان گرم آبی و 3 هزار تن ماهیان سردآبی بوده است. 

وی با اشاره به اینکه استان کردستان در زمینه پرورش ماهی توانسته از منابع آبی استان بهترین استفاده را کند، افزود: این میزان تولید ماهی استان زمینه اشتغال و توسعه اقتصادی استان را فراهم کرده است. 

رئیس اتحادیه شیلات پالنگان بیان کرد: پرورش ماهی در هر استخر کم آبی امکانپذیر است، بیان کرد: بر همین اساس با وجود کمبود آب در استان پرورش ماهی توانسته به قوت خود بماند. 

وی یکی از مهم‌ترین خواسته‌های پرورش دهندگان ماهی در استان را جلوگیری از صید غیرمجاز دانست و گفت: این امر ضمن ایجاد اشتغال پایدار مانع از تخریب‌های زیست محیطی در استان می‌شود. 

مدیرعامل اتحادیه شیلات پالنگان گفت: تکمیل طرح‌های نیمه تمام در بخش شیلات به ویژه تامین اعتبار برای اتمام فاز 2 مجتمع سیروان و اختصاص اعتبارات لازم برای رها‌سازی بچه ماهی در منابع آبی باید مورد توجه مسئولان استان قرار گیرد. 

نعیمی با اشاره به اینکه باید سالانه حدود چهار میلیون قطعه بچه ماهی در آبهای استان رهاسازی شود، گفت: متاسفانه به دلیل کمبود اعتبارات سال گذشته فقط 1،5 میلیون قطعه بچه ماهی در آب های استان رهاسازی شدکه این امر موجب کاهش میزان تولید و عدم اشتغالزایی در این بخش خواهد شد. 

وی به نبود منابع اعتباری در حوزه تولید ماهی قزل‌آلا اشاره کرد و افزود: برای تولید 10 تن ماهی قزل‌آلا حداقل 70 میلیون تومان نیاز است که تامین این میزان اعتبار از توان کشاورزان خارج است. 

رئیس اتحادیه شیلات پالنگان با بیان اینکه تنها 10 درصد از کل مصرف ماهی کردستان عراق در آن کشور تولید و مابقی از طریق خلیج فارس و غیره صادر می‌شود، خاطر نشان کرد: این ظرفیت خوبی برای استان از نظر اشتغال‌زایی و اقتصادی است. 

انتهای پیام/س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.