نشست" بررسی تحولات منطقه" با حضور "حمید دهقان"، "حسن درویش‌وند"، "محمد علی‌بک" و "میر‌مسعود حسینیان" کارشناسان ارشد حوزه خاورمیانه صبح امروز(سه‌شنبه) 25 فروردین ماه در آمفی تئاتر باشگاه خبرنگاران برگزار شد.

حسینیان: با انقلاب ایران ایستادگی مردم منطقه آغاز شد/ درویش‌وند: «اسلام سیاسی» طراحی غربی از سوی دیکتاتورهاستبه گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، نشست" بررسی  تحولات منطقه" با حضور "حمید دهقان"، "حسن درویش‌وند"، "محمد علی‌بک" و "میر‌مسعود حسینیان" کارشناسان ارشد حوزه خاورمیانه صبح امروز(سه‌شنبه) 25 فروردین ماه در آمفی تئاتر باشگاه خبرنگاران برگزار شد.

میرمسعود حسینیان در ابتدای این مناظره اظهار داشت: تا قبل از انقلاب اسلامی وضعیت خاصی در منطقه وجود نداشت و جریانی نبود و  ایران، عربستان و ترکیه به عنوان یک کشور اسلامی مطرح بودند اما تا زمانی که آنها در مجموعه غرب قرار داشتند مشکلی با غرب و آمریکا وجود نداشت.

وی گفت: پیروزی انقلاب اسلامی نتایجی را به همراه داشت که از جمله این نتایج بیداری مردمی است. تا قبل از انقلاب ایران فلسطینی‌ها سال‌ها با رژیم صهیونیستی می‌جنگیدند، اما نمی‌دانستند زمانی می‌رسد که می‌توانند در مقابل اسرائیل بایستند.

حسینیان تاکید کرد: با شکل گیری انقلاب اسلامی ایران مردم کشورهای منطقه فهمیدند که می‌توانند ایستادگی کنند.

** بین اسلام قبل و بعد از انقلاب تفاوت‌هایی  وجود دارد

این کارشناس ارشد مسائل خاورمیانه با بیان این که فرق‌هایی بین این اسلام با اسلام قبل از انقلاب وجود دارد افزود: این اسلامی است که از دل آن گروههای مقاومتی خارج می شود و لذا وقتی جنگ‌های 22روزه، 33 روزه و .... شکل می‌گیرد فلسطینی ها و لبنانی ها در مقابل این رژیم می ایستند. تا زمانی که اسرائیل با دولت ها می جنگید پیروز بود اما زمانی که جنگ اسرائیل با ملت‌ها آغاز می‌شود، همیشه ملت‌ها پیروز بودند و براساس همین مسائل در منطقه است که غرب و استکبار متوجه می‌شوند که این اسلام برای آن‌ها مشکل ایجاد می‌کند و لازم دیدند با این اسلام مبارزه کنند و ایران هراسی، شیعه هراسی و اسلام هراسی را به وجود آوردند.

حسینیان بیان کرد: در غرب و استکبار کتاب‌هایی مانند آیات شیطانی می‌نویسند، قرآن سوزی می‌کنند و کاریکاتور می کشند تا با اسلام مبارزه کنند.

کارشناس ارشد مسائل خاورمیانه اظهار داشت: در ادامه این اقدامات آن‌ها اسلام تقلبی ایجاد کردند و براساس زمینه‌هایی که وجود داشت طالبان در افغانستان و القاعده و در ادامه داعش در عراق ایجاد می‌شود و شرایط امروز ما این مسیر را طی کرده تا به اینجا رسیده است.

وی گفت: به طور کلی در سالی که گذشت تقریبا مشکل تندروی در تمام دنیا وجود داشت و بعضی‌ها صادر کننده بودند به صورتی که با برگشت این نیروها مواجه بودند و یکی از مهمترین مسائل منطقه همین تندگرایی بود که کانون بحرانش در خاورمیانه و خلیج فارس به وجود آمد.

حسینیان در ادامه افزود: این ماجرا را در سوریه و  عراق به ویژه موصل مشاهده کردید و کشورهای دیگر هم تحت تاثیر قرار گرفتند که از جمله در مصر و صحرای سینا ناامنی‌هایی صورت گرفت.

کارشناس ارشد مسائل خاورمیانه با اشاره به این که در لبنان مشکل عدم انتخاب ریاست جمهوری به مدت یک سال وجود دارد که مشکل اساسی لبنان است و در سوریه هم که بعد از 4 سال طرح اسقاط بشار اسد به نتیجه نرسید و اجرایی نشد و در حال حاضر از طریق برنامه‌های دیگر این موضوع را پیگیری می‌کنند.

علی‌بک در این نشست در رابطه با یمن گفت: یمن از شهریور سال گذشته روند جدیدی را به خود دید و از اعتراض 2011 تحولات در یمن آغاز شد و موضوع انتقال قدرت و برگزاری انتخابات و برگزاری کنفرانس گفتگوی ملی مشکلاتی را در داخل یمن به وجود آورد.

وی در ادامه افزود: در شهریور سال گذشته با ورود انصارالله به صنعا تحولات جدیدی در یمن آغاز شد که با سه شعار از جمله مبارزه با فساد، بهبود وضعیت اقتصادی و تغییر دولت وارد شد که با استقبال مردم استان صنعا و دیگر استان‌ها روبه رو شدند.

این کارشناس مسائل خاورمیانه با بیان این که تغییر دولت و نخست وزیر در یمن تحت قراردادی مبنی بر شراکت و صلح آغاز شد افزود: این سند برای تقویت جایگاه انصارلله در یمن بود البته با مخالفت‌هایی مواجه شد که کارشکنی‌هایی از طرف بعضی کشورها و گروه‌های داخلی یمن صورت گرفت.

وی اظهار داشت: این فراز و نشیب‌ها در یمن ادامه داشت تا در دی ماه سال 93 با خنثی کردن اقدامات کودتایی به دنبال استعفای رئیس‌جمهور در یمن که منصور هادی بود، انجام شد.

علی بک در ادامه گفت: پروژه دیگر با فرار منصور هادی به عدن کلید خورد و ناموفق بود و با توجه به این که مشکلاتی با حضور منصور هادی در صنعا به وجود آمد مردم از صنعا به سمت عدن حرکت کردند.

این کارشناس مسائل خاورمیانه بیان کرد: از این رو منصور هادی از عدن فرار کرد و این آغاز جنگی بود که در یمن با رهبری عربستان سعودی از بامداد 6.1.94 آغاز شد.

وی اظهار داشت: امروز نوزدهمین روز این عملیات است که استمرار دارد و انصارالله به علاوه این که توانسته در مقابل حملات هوایی مقابله کند، پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای در داخل یمن داشته و استان‌های شبعه، البیضا را آزاد و به سوی استان های دیگر در حرکت هستند.

**خاورمیانه و خلیج فارس منطقه حیاتی ماست

در ادامه این نشست درویش‌وند کارشناس ارشد خاورمیانه گفت: منطقه خاورمیانه و خلیج فارس منطقه حیاتی ماست و ضامن موفقیت ما در اینجا بیش از همه چیز اهتمام دوستان رسانه و آشنا به محیط بین المللی است که افکار عمومی را آماده می‌کنیم چرا که هدایت افکار عمومی مسئله مهمی است.

وی افزود: عربستان به دلیل برخورداری از مولفه‌هایی چون حرمین شرفین و در اختیار داشتن یک چهارم منابع نفت و هیدروکربن و موقعیت ژئوپولتیک دریای سرخ، خلیج فارس، تنگه هرمز، باب المندب و نزدیکی به کانال سوئز و سرزمین‌های اشغالی از اهمیت بسیاری برخوردار است.

وی تصریح کرد: آنچه فعلا در عربستان اتفاق می‌افتد ادامه نقطه عطفی است که با عنوان بیداری اسلامی از چند سال پیش در منطقه آغاز شده و تجاوز به یمن هم در این راستا قابل تحلیل است. مسائل دیگری نیز خارج از بیداری اسلامی که بحث مذاکرات هسته‌ای و رابطه ایران و غرب از جمله آن‌هاست در سیاست‌های عربستان تاثیرگذار بوده است.

** تحولات خاورمیانه بیش از هر نقطه جهان مورد توجه و تاثیرگذار است

در ادامه این نشست دهقان کارشناس ارشد حوزه خاورمیانه بیان کرد: تحولات خاورمیانه بیش از هر نقطه جهان مورد توجه و تاثیرگذار است و تنها بسته به یک یا دو عامل نیست نقش این منطقه و تاریخ تمدن منطقه ایدئولوژی و دین اسلام به عنوان یکی از ادیان آسمانی که به دنبال رهایی بخشی مردم است نقطه اصلی توجه است.

وی در ادامه بیان کرد: غربی‌ها به رهبری آمریکا و دیکتاتوری‌های منطقه به رهبری عربستان، علمای درباری و کسانی که ادعای فهم دین را دارند اما برداشت صحیحی از دین ندارند یا نمی‌خواهند داشته باشند، معجونی هستند که مقابل خواست ملت‌ها در منطقه و سطح جهان ایستاده‌اند.

کارشناس ارشد حوزه خاورمیانه افزود: حضرت امام خمینی(ره) معتقد بودند اسلامی که ما مطرح می‌کنیم اسلام ناب است و نقش مردم در آن اساسی است چرا که از ابتدای خلقت تا به امروز نقش مردم اهمیت بالایی داشته است.

دهقان تاکید کرد: استکبار و کشورهای استعماری با نقش مردم که مبنی بر نظریه رهایی بخشی است مخالفند و برمبنای آن واژه‌های حقوقی و سیاسی می‌سازند که یکی از آن‌ها همین بحث مزدوری است آن‌ها مطرح می‌کنند هنگامی که حزب الله در لبنان مقابل تجاوز رژیم صهیونیستی می‌ایستد این حزب الله نیست بلکه ایران است در سوریه نیز می‌گویند این مردم نیستند و حزب الله است و در عراق و یمن هم همین تحلیل را ارائه می‌دهند.

کارشناس ارشد حوزه خاورمیانه افزود: نقشه اصلی دشمن است که نگذارد رهایی بخشی و روی پای خود ایستادن در جهان به یک سنت تبدیل شود. دیکتاتوری‌های منطقه هم از این می‌ترسند.

وی تصریح کرد: در زمان جنگ در یمن هم حمایت عربستان از یمن شمالی به این دلیل بود که این‌ها از نظام جمهوری نگران بودند و گرنه با شمالی‌ها هم رابطه خوبی نداشتند این همان چیزی است که در لبنان هم دنبال می‌کنند.

دهقان تصریح کرد: نقش خبر و رسانه‌ها در این وضعیت بسیار در آگاهی بخشی مهم است چون از ابزارهای آن‌ها هم عنوان جنگ بین عرب و عجم و شیعه و سنی است در حالی که جنگ بین کسانی است که به دنبال تعیین سرنوشت و روی پای خود ایستادن در مقابل کسانی است که به دنبال استثمار و استعمار مردمند و این مسئله باید جا بیفتد.

کارشناس ارشد حوزه خاورمیانه افزود: در حالی که می‌بینیم برخی رسانه‌ها این مسائل را به عنوان جنگ نیابتی مطرح می‌کنند که این واژگون کردن حقایق است باید این را متوجه باشیم که آن چه که تحت هر عنوانی در سوریه و عراق به عنوان اسلام و یا دولت اسلامی مطرح می‌شود چیزی نیست جز این که چهره اسلام حقیقی که مبنی بر رای و خواست و حقوق اولیه مردم است.

وی گفت: ما تاوان این نگاه و نگاه دیکتاتورهایی را می دهیم که اجازه حضور مردم اعم از زن یا مرد را نمی‌دهند، وقتی قرآن سوزی و اسلام هراسی می‌شود و در غرب سعی بر مخدوش کردن چهره اسلام می‌شود مستندات آن به ما برنمی‌گردد بلکه به علمای درباری برمی‌گردد که اجازه رانندگی به یک خانم را نمی‌دهند.

** نیاز مردم یمن باید اطلاع‌رسانی شود/ضرورت کمک رسانی به مردم این کشور

علی بک در پاسخ به سوالی که آیا اساسا به انصارالله کمک می‌شود و آخرین خواسته انصارالله چیست و چرا عربستان نسبت به یمن حساسیت دارد و حرکت نظامی شده است، اظهار داشت: انصارالله بخشی از جامعه یمن است انصارالله از مجموعه یمن است گروهی نبودند که از خارج وارد شده باشند.

این کارشناس با بیان این که انصارالله از لحاظ تسلیحات نظامی خودکفا است گفت: اگر تاریخچه انصارالله بررسی شود از سال 2002 تا 2009، 6 جنگ طولانی وجود داشته است که جنگ ششم با عربستان بود. در مرز صعده استان عربستان درگیری مستقیمی با یکدیگر داشتند.

وی اضافه کرد: نزدیک به 120 نفر از سربازان سعودی در آن جنگ به هلاکت رسیدند و حدود80 نفر به اسارات درآوردند با امتیازاتی که داده شد به ریاض برگردانده شدند.

این کارشناس ارشد خاورمیانه تصریح کرد: آنچه که الان انصارالله در یمن نیاز دارد با توجه به اینکه آنها از مردم یمن جدا نیستند کمک رسانی است.

وی تاکید کرد: مردم یمن هم از لحاظ هوایی و هم دریایی محاصره شده‌اند و امکان ارسال کمک نیست. جمهوری اسلامی ایران به تمام  کشورهایی که به مسئولان سفرهای رسمی به آنجا داشته اند، صحیح و شفاف گفته است باید به مردم یمن کمک رسانی شود.

علی بک افزود: این یکی از وظایف شبکه‌های مجازی و اطلاع رسانی است تا نیاز مردم یمن اطلاع رسانی شود.

این کارشناس ارشد گفت: ما به عنوان جمهوری اسلامی ایران تاکید به امداد و کمک رسانی داریم و انصارالله هم جزئی از مردم یمن است.

علی بک افزود: انصارالله از قدیم به عنوان یک نیروی چریکی مشهور بود، ولی در یک فعالیت سیاسی گفتگوهای ملی حضور داشت.

**خواسته انصارالله این است که دولتی با مشارکت همه جناح‌ها در یمن حکومت کند

وی گفت: خواسته انصارالله این است که دولتی با مشارکت همه جناح‌ها در یمن حکومت کند انصارالله به دنبال گرفتن مناسب و مقام دولتی نبوده و نیست ولی اجازه نخواهد داد که روند حرکت مردمی منحرف شود.

این کارشناس ارشد حوزه خاورمیانه اضافه کرد: زمانی که هادی منصور استعفا داد خلا سیاسی به وجود آمد، گروه‌های تروریستی سعی کردند که خود را در یمن تقویت کنند.

علی بک تصریح کرد: انصارالله تلاش کرد تا منصور هادی برگردد ولی نهایتا مجبور شدند که یک سیر سیاسی را طی کرده و یک اطلاعیه قانون اساسی را منتشر کنند.

وی گفت: تحرکات انصارالله به این دلیل است که گروه‌های تروریستی بسیج شده و علیه مردم یمن تحرکات نظامی داشته اند.

علی بک تاکید کرد: پس خواسته‌های آن‌ها تشکیل حکومتی با مشارکت همه احزاب مردم است.

این کارشناس ارشد حوزه خاورمیانه در پاسخ به سوالی که گفته می‌شود جمهوری اسلامی ایران مرزهایش را تا بغل گوش عربستان برده و این دلیل واکنش‌های عربستان است آیا چنین چیزی صحت دارد، اظهار داشت: بحث این که جمهوری اسلامی ایران بخواهد توسعه قلمروی بدهد و یا اینکه تهدیداتی را برای کشورهای دیگر به وجود آورد در دستور کارش نیست، ما در عراق، یمن، لبنان، سوریه نفوذ داریم ولی هرگز از این نفوذ علیه کشورهای دیگر استفاده نخواهیم کرد.

وی ادامه داد: چرایی این که کشورها احساس نگرانی می‌کنند در اختیار ما نیست، نگرانی عربستان نسبت به تغییر حکومت در یمن مشکل خودش است.

این کارشناس گفت: وقتی که طالبان در افغانستان حاضر شد، هم نگرانی‌هایی داشتیم اما کار خاص و اقدام نظامی علیه آن‌ها نکردیم.

وی افزود: رفع نگرانی راهکارهای خود را دارد و این نگرانی‌های ریاض به خودشان مربوط است و این گونه مسائل نیز به مشکلات داخلی آن‌ها باز می‌‌گردد مردم یمن در چارچوب دستورالعمل و نقشه راه خودشان پیش خواهند رفت.

درویش‌وند در پاسخ به این که آیا عربستان وارد مرحله جدیدی پس از انتقال قدرت در این کشور شده است گفت: مرحله جدیدی نیست عربستان برای  توجیه بن‌بست‌های خود می‌گوید که هیئت‌ حاکمه و راهکارهای جدیدی به وجود آمده است.

این کارشناس حوزه خاورمیانه گفت: عربستان پس از بیداری اسلامی با یک بن بست داخلی و خارجی مواجه شده و وضعیت هیئت حاکمه بر شدت مشکلات افزوده است.

وی تصریح کرد: بعد از مرگ ملک عبدالله یک جناحی از خاندان آل سعود قدرت را به دست گرفت به نام جناح سدیری‌ها که بر این باورند سیاست‌هایشان راهگشاست.

درویش‌وند در پاسخ به این سوال مبنی براینکه اوضاع داخلی عربستان به لحاظ ثبات و امنیت چگونه است گفت: مشکلات داخلی عربستان منحصر به مناطق شیعه نشین نیست چرا که ساختار سیاسی این کشور یک ساختار کهنه بوده که با مسائل روز همخوانی ندارد مثلا 90 درصد مردم این کشور تحصیلکرده هستند در حالیکه ساختار حکومتی به ده ها سال برمی گردد.

این کارشناس ارشد خاورمیانه افزود: مشکلات عربستان با تهاجم خارجی  و غیره قابل حل نیست و همان طور که باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا طی مصاحبه‌ای به این موضوع اشاره کرد که حکومت‌های منطقه مشکلاتشان داخلی بوده و به ایران ربطی ندارد.

وی تاکید کرد: عربستان انتخابات و قانون اساسی ندارد با این حال درباره دموکراسی برای سوریه اظهارنظر می‌کنند و امروز نیز صحبت از حمایت قانونی از رئیس‌جمهور یمن به میان آورده و به این کشور تجاوز می‌کنند! که این همگی دارای تناقض بوده و در اصل قانونی نیست.

**تنها کشوری که در دنیا قانون اساسی ندارد عربستان سعودی است

درویش‌‌وند اضافه کرد: در حال حاضر تنها کشوری که در دنیا قانون اساسی ندارد عربستان سعودی است، در سال 1902 که حکومت آل سعود شکل گرفت 90 درصد مردم بی‌سواد بودند اما اکنون 90 درصد این مردم تحصیل کرده هستند و تعدادی از آن‌ها با توجه به این که در کشورهای دیگر دوره تحصیلی خود را گذرانده‌اند و به کشور بازگشته‌اند اکنون خواسته و مطالباتی دارند.

 کارشناس ارشد خاورمیانه ادامه داد: این کشور به قدری ساختارهایش شکننده است که نمی‌تواند خود را با خواسته‌های مردم تطبیق دهد چرا که این خواسته زنجیروار بوده و آن‌ها از این موضوع وحشت دارند بنابراین دست به سیاست‌های تهاجمی می‌زنند.

وی تصریح کرد: گفته می‌شود جنگ عرب و عجم شیعه و سنی که باید گفت همه این‌ها به نوعی فرافکنی از سوی این کشور برای فرار از مطالبات مردمی است و حمله به یک کشور همسایه بدون داشتن وجه قانونی قطعا جنایت جنگی خواهد بود.

حسینیان در پاسخ به این سوال که آمریکا معارضه در منطقه را به انواع مختلفی تقسیم کرده لطفا تروریسم خوب و بد را توضیح دهید و بفرمایید دلیل این که رژیم صهیونیستی تعدادی از مجروحان تروریستی را در بیمارستان‌های خود مداوا می‌کند چیست گفت: آن‌ها داعش را ایجاد و تقویت کرده‌اند تا اکنون به اینجا رسید و تا زمانی که این گروه تروریستی در خدمت سیاست آن‌ها قرار دارد از آن به عنوان تروریست خوب یاد می‌کنند اما زمانی که این داعش به سمت خروج از مدیریت ایشان و از جمله منطقه کردستان که تحت نظارت آمریکاست می‌رود داعش بد تلقی می‌شود.

وی تصریح کرد: روز اولی که ائتلاف ضد داعش با 50هواپیما عملیات می کند تنها 20 داعشی کشته می‌شوند حتی اگر برای هر هواپیما یک داعشی را در نظر می‌گرفتیم حداقل 50 داعشی باید به هلاکت می‌رسیدند اما می‌بینیم که این گونه نبود هم چنین کاری که در موصل صورت گرفت باعث شد داعش پخش شود و همه این‌ها نشان می‌دهد تا زمانی که داعش در خدمت این‌ها باشد تروریست خوب تلقی خواهند شد اما زمانی که موضوع خلافت از سوی این گروه تروریستی مطرح می‌شود و عربستان را لرزه برمی‌دارد تروریست بد می شود.

دهقان در تفسیر چرایی این موضوع که رژیم صهیونیستی به مداوای مجروحان تروریستی می‌پردازد اظهار داشت: سوال اصلی این است که رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای همسایه سوریه از حیث اطلاعاتی و لجستیکی در حال پشتیبانی از تروریست‌ها هستند و در شمال و جنوب و سایر مناطقی که درگیری وجود دارد رژیم غاصب صهیونیستی مشغول به حمایت از تروریست‌هاست.

وی افزود: آن‌ها می‌گویند ما می‌خواهیم معارضین را مسلح کنیم و برداشت من این است که اگر روزی بخواهند سوریه را مورد هدف قرار دهند با توجه به تجربه‌ای که از عراق داشتند و نظام سوریه را نیز با حملات هوایی دچار مشکل کرده و شبیه آن چیزی که در یمن پیاده کرده‌اند شکست خواهند خورد.

دهقان گفت: سیاست جمهوری اسلامی ایران برخلاف سیاست‌های صهیونیستی بوده و در منطقه و جهان همواره دو نکته اساسی را مورد توجه قرار داده است.

وی با اشاره به دو نکته اساسی در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: این دو نکته به این شکل است که جمهوری اسلامی ایران همواره سعی کرده شرایطی را فراهم کند تا مردم هر کشوری بتوانند سرنوشت کشور خودشان را تعیین کنند و نکته دیگر این که هر گونه مداخله خارجی اعم از نظامی و غیرنظامی در هر کشور دیگری برخلاف منافع مردم آن کشور بوده و ما از آن حمایت نخواهیم کرد. 

کارشناس ارشد غرب آسیا با اشاره به روند پیشرفت‌های داعش در ابتدای تشکیل آن افزود: زمانی که داعش علیه سایرگروه‌های معارض در سوریه اقدام کرد باعث شد تا غربی‌ها و حامیانشان این گروه را مورد حمله قرار دهند و در طول این مدت تنها ایران بود که در کنار مردم عراق و سوریه قرار داشت.

علی بک در پاسخ به این سوال که آیا ایران میز مذاکره اش را در منطقه گذاشته و برای آمریکا در منطقه هزینه‌ساز شده است واقعیت دارد؟ گفت: از ابتدای بحث مذاکرات ایران با گروه 1+5 و تنها در قالب مذاکرات هسته‌ای مذاکراتی را انجام داده است و هیچ گاه به سمت دیگری نرفته‌ایم.

** تحولات منطقه‌ای بر مذاکرات هسته‌ای تاثیر خواهد گذاشت

وی افزود: اما قاعدتا تحولات منطقه‌ای بر مذاکرات هسته‌ای تاثیر خواهد گذاشت و با پیش‌روی گروه داعش در عراق نشان داده شد که مسائل منطقه‌ای بی‌ارتباط با مذاکرات هسته‌ای نیست. اما آنچه در مذاکرات اتفاق می‌افتد تنها بحث هسته‌ای است.

این کارشناس ارشد غرب آسیا با اشاره به درگیری‌های اخیر یمن تصریح کرد: در آخرین دور از مذاکرات که مواجه شده بود با حمله عربستان سعودی به یمن هیچ بحث و مسئله‌ای در مذاکرات در رابطه با یمن مطرح نشد.

**دلایل کارشکنی عربستان در مذاکرات هسته‌ای

حسینیان ادامه داد: در شرایط فعلی برخی از کشورهای منطقه احساس می‌کنند دست حمایتی آمریکا از پشت آن‌ها در حال برداشته شدن است و در بحث نفت عربستان این قضیه مشهود است و عربستان معتقد است که اگر ایران در مذاکرات موفق شود و با آمریکا به توافق برسد شرایط به قبل از انقلاب بازخواهد گشت و ایران می‌شود ایران قبل از انقلاب و ژاندارم منطقه که در این صورت عربستان در منطقه جایگاهی نخواهد داشت.

وی افزود: از این جهت بود که در طول مذاکرات ما شاهد کارشکنی کشورهای منطقه از جمله عربستان سعودی در روند مذاکرات بودیم و این مسئله باعث شد که مذاکرات طولانی شود.

درویش‌‌وند اظهار داشت: مذاکرات هسته‌ای صرفا هسته‌ای است و نشانه‌ای از این که مسائل دیگر منطقه‌ای در آن مطرح شده باشد وجود ندارد.

وی خاطر نشان کرد: کشورهایی که توان چندانی در منطقه نداشته‌اند و نتوانسته‌اند جایگاهی برای خود فراهم کنند از این وضعیت سواستفاده می‌کنند.

این کارشناس ارشد غرب آسیا با اشاره به پیشرفت‌های بی‌نظیر ایران با وجود شدیدترین تحریم‌های بین‌المللی افزود: ایران در شدیدترین تحریم‌های بین‌المللی توانست خود را تا این حد رشد دهد و اگر از این وضعیت دربیاید سوالی که برای آن‌ها به وجود آمده که آینده ایران چه خواهد شد؟ و این سوال آن‌ها را آزار می‌دهد حال مسئله اینجاست که ایران در شدیدترین تحریم‌های اقتصادی پیشرفت قابل توجهی داشته و آن‌ها از پیشرفت روزافزون ایران می‌ترسند.

وی ادامه داد: این مسئله درست نیست و آمریکایی‌ها بارها گفته‌اند که اگر ما تحریم‌های ایران را نیز برداریم صرفا تحریم‌های هسته‌ای است و تاکید کردند که این مسئله شامل تحریم‌های دیگر نمی‌شود اما کشورهای منطقه به دلیل ترس و نگرانی خود از ایران پس از تحریم‌ها این مسائل را مطرح می‌کنند.

**عربستان در یمن پیروز نخواهد بود

درویش‌وند در پاسخ به سوالی مبنی براینکه عربستان تا کجا در یمن می‌تواند آتش افروزی کند و آیا جنگ زمینی با یمن آغاز خواهد شد گفت: انچه که همه به آن اعتقاد دارند این است که عربستان در یک باتلاق گیر افتاده است و نه راه بیرون رفتن دارد و نه راه عقب‌گرد.

وی افزود: کسی نمی‌داند آینده حمله عربستان به یمن چه خواهد شد اما همه اعتقاد دارند که عربستان پیروز این میدان نخواهد بود.

این کارشناس ارشد غرب آسیا تصریح کرد: مردم یمن چیزی از دست نخواهند داد و درست است که مردم زیادی کشته شده‌اند و زیرساخت‌های این کشور نابود شده است اما آن‌ها در این جنگ توانسته‌اند از ناموسشان و کشورشان دفاع کنند.

علی بک در پاسخ به سوالی درباره وضعیت حال حاضر یمن و آینده انصارالله افزود: وضعیت میدانی یمن به لحاظ اوضاع داخلی این کشور یعنی ارتش و نیروهای انصارالله در وضعیت خوبی است.

وی خاطر نشان کرد: در جاهایی که حتی پیش‌بینی نمی‌شد انصارالله نتواند پیش‌روی کند هم اکنون در حال پیش‌روی است اما به هر حال این جنبش هم اکنون از نظر سیاسی تحت فشار است.

**هم‌بستگی مردم با انصارالله بعد از حمله عربستان افزایش یافته است

این کارشناس ارشد غرب آسیا گفت: با حمله عربستان به یمن پیش‌بینی می‌شد بین مردم این کشور و انصارالله شکاف ایجاد شود و مورد فشار قرار گیرند اما این چنین نشد و هم‌بستگی مردم با ارتش و انصارالله افزایش پیدا کرده است.

کارشناس ارشد غرب آسیا تاکید کرد: انصارالله توانسته است مناطقی را که در کنترل القاعده بوده را آزاد کند و استان‌هایی که در اختیار القاعده بود و مردم‌شان دچار رنج و سختی شده بودند با پیشروی ارتش و انصارالله آزاد شدند لذا وضعیت میدانی هم اکنون به نفع انصارالله است.

**فشار شورای امنیت بر یمن

علی بک ادامه داد: وضعیت سیاسی در یمن متفاوت است و هم اکنون کشورهایی هستند که از مشروعیت و قانونی بودن منصور هادی حمایت می‌کنند و از طرفی این مسئله در داخل یمن با چالش مواجه است.

کارشناس ارشد غرب آسیا گفت: شورای امنیت درصدد است تا فشارهایی را بر یمن وارد کند و احتمال دارد امروز مجددا قطعنامه‌ای علیه یمن تصویب شود که فشارها را بر این کشور افزایش خواهد داد.

حسینیان ادامه داد: الان دو خط و محور ایستادگی در قبال سیاست های آمریکا و غرب و خط مسالمت و پذیرش در منطقه وجود دارد. حال می بینیم حرکت‌ها و سیاست‌های آمریکا و کشورهایی که در این خط قرار گرفته‌اند موفقیتی در منطقه نداشته‌اند و باید پرسید که به کجا رسیده‌اند و در مقابل ایران و حامیانش که در خط مقابل آن خط قرار می‌گیرند توانسته اند در منطقه قدرت زیادی یابند و از طرف دیگر بحث هسته‌ای اش نیز موفقیتی بزرگ است.

وی با اشاره به وضعیت شیعیان پیش از انقلاب اسلامی در منطقه تصریح کرد: باید دید شیعه قبل از انقلاب اسلامی چه جایگاهی داشته و هم اکنون چه جایگاهی دارد. هم اکنون شیعیان لبنان که قبل از انقلاب شهروندان درجه 3 و 4 حساب می‌شدند دارای وضعیت مناسبی در این کشور هستند.

**دلایل نادرست حمله عربستان به یمن

دهقان خاطر نشان کرد: عربستان و طرفداران آن دلایلی را برای حمله به یمن آورده‌اند اما این دلایل اصلی نیست.

وی ادامه داد: عربستانی‌ها می‌گویند ما نگران حضور شیعه و ایران در منطقه هستیم .

کارشناس مسائل غرب آسیا افزود: تحلیلی که می‌گوید شیعیان اگر در یمن حاکم شوند به ضرر عربستان است درست نیست و ما باید بپرسیم که تحلیلگران چرا این گونه موضع می‌گیرند و ما می‌خواهیم که در یمن خواست مردم تحقق پیدا کند.

دهقان ادامه داد: حتی حضور ایران در باب المندب به عنوان حضور ایران در یمن نیست در صورتی که آن را به این شکل مطرح کرده‌اند.

وی خاطر نشان کرد: انصارالله هیچ گاه به عربستان حمله نکرده است و این عربستان بوده که سه استان یمن را تصرف کرده و هنوز ادعای سه استان دیگر این کشور را دارد.

دهقان خاطر نشان کرد: حمله به تاسیسات و زیرساخت‌های یک کشور آیا بیانگر مشروعیت یک دولت سرنگون شده است؟

دهقان با اشاره به اینکه باب‌المندب باید امنیت داشته باشد گفت: ارتش یمن و انصارالله علیه القاعده مبارزه می‌کنند از این‌رو عربستان باید پاسخ دهد در چه زمانی امنیت باب‌المندب و آبراه‌های بین‌المللی را برقرار کرده اند.

وی در ادامه افزود: آنها در چه زمانی در یک کشور عربی امنیت برقرار کرده‌اندکه حالا ارتش عربی تشکیل دادند تا سرزمین عرب را حفظ کنند؟.

این کارشناس ارشد مسائل خاورمیانه با تأکید بر اینکه امنیت باب‌المندب را کشتی‌ها و ناوهای بین‌المللی از لحاظ سیاسی و حقوقی برقرار می‌کنند افزود: حتی اگر دولت یمن قانونی باشد و بر مبنای دعوت قانونی این دولت هم سعودی حضور پیدا کرده باشد، مگر می‌شود یک دولت برای نسل‌کشی مردم کشورش ارتش کشور دیگری را دعوت کند؟.

دهقان اظهار داشت: این جنگ یک جنایت جنگی و علیه بشریت است و این‌ها باید برای مردم تشریح شود.

وی با تأکید بر اینکه شورای امنیت در رابطه با هر حرکت کوچکی در جهان قطعنامه‌ای صادر می‌کند گفت: اگر در شبعا حرکتی صورت می گیرد فورا به بهانه ی نقض صلح و امنیت بین‌المللی قطعنامه‌ای صادر می‌کند اما حدود 20 روز از تجاوز به یمن می‌گذرد ولی سازمان ملل به شورای امنیت نقض صلح و امنیت بین‌آلمللی را حس نکرده است.

دهقان در پایان گفت: ما خواهان این بودیم که عربستان از ابتدا این کار را انجام نمی‌داد و به حل مشکلات خودش می‌پرداخت  و نه اینکه افزاینده مشکلات در منطقه باشد.

انتهای پیام/


برچسب ها: نشست ، خاورمیانه ، منطقه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار