مقامات ارشد کمیته روابط خارجه سنا در خصوص لایحه ایران توافق کردند.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از رویترز،باب کورکر سناتور جمهوريخواه آمريکا روز سه شنبه اعلام کرد:اعضاي جمهوريخواه و دموکرات کميته روابط خارجي سنا به توافق و مصالحه اي دست پيدا کردند که بر اساس آن، مدت زمان بازنگري کنگره درباره هر گونه موافقت نامه نهايي هسته اي با ايران به 52 روز کاهش پيدا خواهد کرد.

يک مقام ارشد سنا در اين باره اعلام کرد: اين مصالحه که روز سه شنبه به وسیله تمام اعضاي اين کميته مورد بررسي قرار خواهد گرفت، به کنگره 30 روز فرصت خواهد داد اين موافقتنامه را مورد بررسي قرار دهد.

همچنين براين اساس، باراک اوباما رئيس جمهور آمريکا براي وتوي احتمالي اقدام کنگره 12 روز مهلت خواهد داشت و کنگره نيز ظرف مدت زمان 10 روز مي تواند با اين راي مخالفت کند.

هدف از اين اقدام که در ابتدا توسط کورکر آغاز شد، دادن حق راي به کنگره در خصوص هر گونه توافق هسته اي با ايران است.

مذاکره کنندگان بين المللي، سي ام ماه ژوئن را به عنوان ضرب الاجل دستيابي به يک توافق نهايي با ايران معرفي کرده اند که هدف محدود کردن برنامه هسته اي اين کشور را در ازاي لغو تحريم‌هاي اقتصادي پيگيري مي‌کند.

اوباما در مدت زمان 52 روزه فرآيند بازنگري قادر نخواهد بود تحريم‌هاي اعمال شده به وسیله کنگره آمريکا را لغو کند.اين فرآيند بازنگري پيشنهادي، پس از آن آغاز خواهد شد که توافق نهايي با ايران حاصل شود.

کورکر در اين باره به خبرنگاران گفت: در اين مصالحه، «انسجام محض اين فرآيند را حفظ کرده ايم.» وي اين مطالب را پيش از شرکت در جلسه محرمانه سنا با «جان کري» وزير امور خا رجه و ديگر مقامات ارشد دولت اوباما اعلام کرد.

حاميان اين لايحه به سختي تلاش کرده‌اند تا حمايت دو جناح دوموکرات و جمهوريخواه را در اين خصوص جلب کنند. آنها خواستار جلب حمايت قوي جمهوريخواهان و دموکرات ها در اين کميته هستند تا بدين ترتيب بتوانند نظر مثبت 67 عضو از 100 عضو سنا را جلب کنند و در نتيجه، در صورت لزوم با وتوي رئيس جمهور مقابله کنند.

اين مقام ارشد سنا در ادامه گفت: اين مصالحه همچنين باعث لغو يکي از مفاد اين لايحه خواهد شد که اوباما را مجبور مي‌کرد اين موضوع را تاييد کند که ايران، حامي هيچ اقدام تروريستي عليه آمريکا يا شهروندان آمريکايي در جهان نيست.

وي افزود: اين ماده از لايحه با ماده اي جايگزين خواهد شد که بر اساس آن، رئيس جمهور مجموعه‌اي از گزارش‌ها را درخصوص طيفي از مسائل از جمله موضوع تروريسم، به کنگره ارائه خواهد داد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار