اين بناي تاريخي ـ‌ فرهنگي در سال 84 به شماره 14837 در فهرست آثار ملي کشور به ثبت رسيده است.

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران مرکزیزد

سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی یزد گفت: اين بناي ثبتي در خيابان سلمان واقع شده و باتوجه به معماري بنا، مصالح مورد استفاده و تحقيقات ميداني قدمت بنا به دوره صفوي مربوط می شود.

ذاکری نیا بیان کرد: از آنجايي که این بنا در يکي از محله هاي قديمي و کهن يزد واقع شده به آن درب مهر کهن اطلاق مي شود. اين اثر از اماکن مذهبي زرتشتيان است که در محله قديمي نظرکرده قرار گرفته و براي اقليت زرتشتي از اهميت خاصي برخوردار مي باشد.

وی افزود: ساختمان بناي مذکور از سه طرف به ساختمانهاي مسکوني و از يک سو به کوچه محدود است. پشت ورودي آن هشتي مي باشد و با راهرويي به سالني متصل مي شود . ورودي اطاقک آتش در گوشه شمال شرقي اين سالن است و در مجاور ضلع شرقي آن چاه آبي است که سال حفر و نام باني حفر چاه در کتيبه سنگي نقر شده و بر ديوار نصب مي باشد.

سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی یزد گفت:: مصالح مورد استفاده در بنا بيشتر خشت و گل است و از آجر و گچ نيز استفاده شده است.

ذاکری نیا بیان داشت: در حال حاضر عمليات مرمتي بناي تاريخي فوق با اعتباري معادل سیصد و نود و هشت میلیون ريال در حال ‌اجرا مي باشد که شامل: جمع آوري اندود فرسوده پشت بام، اجراي اندود کاهگل پشت بام با شيب بندي مناسب و اجراي آجر فرش به صورت درز چسبان مي باشد .

انتهای پیام/س
برچسب ها: مرمت ، بنای تاریخی ، یزد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.