یادگاری نویسی بر دیوارهای اماکن باستانی یکی از عادات ناشایست برخی گردشگران است که غار باستانی کرفتو شهرستان دیواندره و کتیبه یونانی آن نیز از این مسئله صدماتی دیده است.

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران سنندج، مدیرکل میراث فرهنگی استان کردستان درگفتگوی اختصاصی باشگاه خبرنگاران گفت:غار کرفتو یکی از یکی ازغارهای نادر کشورمان باکتیبه‌های ارزشمند و پیشینه باستانی جالبی است که آثاری از دوران‌های پيش از تاريخ تا دوران اسلامي شناسايي را در خود جای داده است.

رسول اشتودان گفت: متاسفانه بر اثر نوشته‌های که برروی دیوار ها و کتیبه‌های غارکرفتو به دست مردم ایجاد می‌شود و استفاده از مواد شیمیایی به کار رفته شاهد خردگی و آسیب دیدگی این بخش‌ها هستیم.

وی افزود: اولین آسیبی که روی نقوش وارد می شود از لحاظ بصری است و موجب تخریب لایه‌های آهکی آن می‌شود و این اثر به مرور زمان شکل و ظاهر خود را از دست می‌دهد.

اشتودان با اشاره به تمهیداتی که دراین زمینه اندیشیده شده است، بیان کرد: راه اندازی پایگاه غار کرفتو، نصب دوربین‌های مداربسته، نصب تابلو و فرهنگ‌سازی در این زمینه اتخاذ شده  که از آسیبهای بیشتر به این آثار باستانی وارد نشود.

وی در ادامه گفت: با هدف نگهداری مناسب غار کرفتوی شهرستان دیواندره و کتیبه یونانی آن، مرکز حفاظتی غار کرفتو امسال آغاز به کار کرده است.

مدیر کل میراث فرهنگی استان کردستان گفت: در کنار این کارها مرمت حفاظتی را از کتیبه یونانی این غار را آغاز کرده‌ایم که در آن خطوط نگارش شده و کنده کاری‌ها پاکسازی می‌شوند تا از آسیب‌های بعدی و خوردگی آن جلوگیری شود.

اشتودان افزود: با پیگیری‌های اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان کردستان قرار شده که غار کرفتو لیست آثار موقت پیشنهادی برای ثبت جهانی افزوده شود تا زمینه حفاظت و مرمت بیشتر آن فراهم شود.

غار کرفتو ،اثری باستاني و طبيعي در 67 كيلومتري شمال غرب شهر ديواندره است.

اين غار آهكي در دوران سوم زمين شناسي شكل گرفته است و در طول ساليان اقوام مختلفي در آن سكونت كرده‌اند و آنها شكل غار را تغيير داده‌اند و مي‌توان اين غار را در ميان غارهاي دست كن نيز به حساب آورد.

آثار به دست آمده در اين غار از دوره پيش از تاريخ تا دوران اسلامي شناسايي شده است.

در حال حاضر طول غار حدود ۷۵۰ متر است و راه‌های فرعی متعددی از آن منشعب می‌شود. غار چهار طبقه دارد و حجاران هنرمند، به زیبایی فضاهایی را در مدخلهای غار تراشیده و اتاقها، راهرو و دالانهای متعددی را به وجود آورده‌اند.

نمونه سفال‌ها و اشیای به دست آمده، ادامه سکونت انسان را در طول دوران تاریخی اشکانی و ساسانی و دوران اسالمی یعنی سده‌های ششم تا هشتم ه. ق مسجل می‌سازد. 

اقداماتی در طول سال‌های ۱۳۷۸ و ۱۳۷۹ انجام شده که شامل سامان دهی محوطه بیرون غار، پله بندی، سکوهای استراحت، پارکینگ، سرایداری، سرویس‌های بهداشتی و برق کشی غار است.

انتهای پیام/ز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.