یک کارشناس مسائل آمریکا گفت: کمیسیون روابط خارجه سنای آمریکا 19 عضو دارد که تشکیل می‌شود از 10عضو جمهوریخواه و 9 عضو دموکرات و همه آنها به طرح پیشنهادی کورکر و منندز در رابطه با ضرورت تصویب هرگونه توافق با یران در کنگره رای مثبت داده‌اند.

ئئئ

"فواد ایزدی" در گفتگوی مشروح با خبرنگار احزاب و تشکل‌های باشگاه خبرنگاران، پیرامون تصویب طرح پیشنهادی کورکر و منندز در کمیسیون روابط خارجی سنای آمریکا در رابطه با ضرورت تصویب توافق احتمالی با ایران در کنگره آمریکا، گفت: کمیسیون روابط خارجه سنای آمریکا 19 عضو دارد که تشکیل می‌شود از 10عضو جمهوریخواه و 9 عضو دموکرات و این اعضا شب گذشته به طرح پیشنهادی کورکر و منندز که از سناتورهای جمهوری خواه هستند و رای مثبت داده است.

این کارشناس مسائل آمریکا تصریح کرد: این طرح توسط کورکر رئیس کمیسیون روابط خارجه سنا و منندز نایب رئیس پیشین کمیسیون ارائه شد و قرار است به قانون تبدیل شود.
 
وی افزود: هدف طرح کورکر و منندز این است که دولت آمریکا را مجبور کنند در صورت هر گونه توافق احتمالی با ایران در فاصله یک مدت پنج روزه آن توافق به کنگره ارائه شود تا کنگره درباره آن رای‌گیری نماید. در این شرایط کنگره در مورد توافق با ایران حق رای پیدا خواهد کرد و می‌توانند توافق احتمالی با ایران را تایید و یا حتی رد کند.

این کارشناس مسائل آمریکا در پاسخ به این سوال که اگر توافق با ایران نیاز به تایید کنگره داشته باشد چه تغییری در سیاست خارجی و مواضع اوباما رخ خواهد داد؟ تصریح کرد: تصویب این طرح در کمیسیون روابط خارجی سنای آمریکا تبعات جدی در پی دارد و به همین دلیل اوباما به شدت با تصویب آن مخالف است.

وی افزود: این طرح در کمیسیون با 19 رای مثبت و هیچ رای منفی تصویب شده است و انتظار می‌رود در صحن علنی نیز رای بالایی بیاورد و تصویب شود. در این شرایط اوباما دیگر حق وتو نخواهد داشت. زیرا در صورتی که این طرح در کنگره دو سوم آرا را کسب کند، دیگر رئیس‌جمهور نمی‌تواند آن را وتو کند. سخنگوی کاخ سفید نیز دیروز اعلام کرد که اوباما در این شرایط حتی حق وتو نخواهد داشت.

** دموکرات‌های سنا هم به طرح کورکر-منندز رای مثبت دادند

این کارشناس مسائل آمریکا در پاسخ به این سوال که این قانون چه تاثیری در آینده مذاکرات خواهد داشت؟ افزود: این قانون در روند و آینده مذاکرات تاثیر خواهد گذاشت، دولت اوباما به شدت با آن مخالف بود و به همین دلیل جان کری را برای مذاکره و لابی کردن به کنگره فرستاد و تمام تلاشش را کرد تا این طرح رای نیاورد.

وی با اشاره به رای قابل توجه طرح کورکر و منندز در کمیسیون روابط خارجی سنا ادامه داد: در عمل مخالفت‌های اوباما تاثیری در تصویب این طرح در سنا نداشت و حتی یک سناتور دموکرات نیز به این طرح رای منفی نداد و کسی به حرف جان‌کری و اوباما گوش نکرد.

ایزدی در پاسخ به این سوال که تصویب این طرح در کنگره چه تاثیری در رویکرد تیم مذاکره کننده ایران خواهد داشت؟ افزود: طرحی را که تیم مذاکره کننده ایران در یک سال و نیم گذشته ارائه کرده بودند از این قرار بود که ما با وزارت خارجه آمریکا مذاکره می‌کنیم و مسائل داخلی آمریکا به ما ارتباطی نخواهد داشت.

این کارشناس مسائل آمریکا گفت: تیم مذاکره کننده ایران این انتظار را از تیم مذاکره کننده آمریکا داشتند که این مسئله را با کنگره حل و فصل نمایند.

** تحریم‌های اصلی توسط کنگره تصویب شده است

وی افزود: رای کنگره اهمیت زیادی دارد زیرا تحریم‌های اصلی توسط کنگره تصویب شده و در صورت لغو یا تعلیق آن در کنگره در نهایت کنگره باید در مورد آن نظر دهد. 

ایزدی تصریح کرد: با مطالعه متن این طرح پی خواهید برد که در صورت توافق با ایران کنگره باید به آن رای مثبت یا منفی بدهد و این مسئله هم آمده است که رئیس‌جمهور آمریکا حدود هر 6 ماه یک بار باید گزارش به کنگره در حوزه‌های هسته‌ای، حقوق بشر، تروریسم و فعالیت‌های موشکی دهند و براساس این گزارش‌ها کنگره تصمیم خواهد گرفت آیا تحریم جدیدی را تصویب کند و یا این که برخی از تحریم‌ها را تعلیق نماید.

این کارشناس مسائل آمریکا خاطر نشان کرد: حتی در صورتی که برخی از تحریم‌ها توسط کنگره تعلیق شود نیز کنگره با تصویب این قانون می‌تواند با بحث تحریم‌ها هر گونه که خواست بازی کند.

وی با اشاره به نامه 47 سناتور جمهوری خواه به مقامات ایران افزود: گویا این نامه که چند هفته پیش به مقامات ایران نوشته شده و تصریح کرده بود که به راحتی می‌توانیم توافق هسته‌ای با رئیس‌جمهور آمریکا را ملغی کنیم در حال تبدیل شدن به قانون است و دیگر تنها یک تهدید نیست و اوباما هم در مقابل این قانون نمی‌تواند کاری انجام دهد.

** روز قدرت‌نمایی کنگره در آمریکا

ایزدی گفت: روزهای گذشته زمان قدرت‌نمایی کنگره در آمریکا بوده است و این به معنای آن است که هر گونه توافق در مراحل مختلف باید با کنگره همراه باشد و کنگره هر گاه اراده کند می‌تواند این توافق را برهم زند.

این کارشناس مسائل آمریکا افزود: در متن قانونی که در کمیسیون روابط خارجی سنا تصویب شده آمده که تحریم‌هایی که مرتبط با حقوق بشر، تروریسم و توانمندی موشکی است، پابرجا خواهد بود و تنها تحریم‌های اصلی که تحریم‌های نفتی و بانکی است لغو خواهد شد.

وی  با اشاره به مواضع مقام معظم رهبری خاطر نشان کرد:فرمایش مقام معظم رهبری که فرموده بودند حتی اگر ما به یک توافق نهایی با غرب برسیم باز تحریم‌ها سر جای خود باقی خواهد ماند کاملا صحیح است و تعبیر ایشان بسیار ارزشمند بود.

ایزدی افزود:هر چند اوباما با این طرح مخالف است اما اجماعی در آمریکا به وجود آمده و در نهایت اوباما چاره‌ای جز پذیرفتن آن ندارد و این طرح در صورت تصویب در کنگره به قانون تصویب شده و به رویه قانونی در آمریکا تبدیل خواهد شد.

این کارشناس مسائل آمریکا در پاسخ به این سوال که آیا بحث شناسایی اسرائیل توسط ایران نیز در کنگره مطرح شده است؟ گفت: حتی بحث شناسایی اسرائیل توسط ایران در این مطرح شده بود و ممکن است در صحن علنی نیز مطرح شود.

وی افزود: بحث شناسایی اسرائیل نیز مرتبط با کنگره است و در صورتی که این مسئله قانونی شود یا نشود مقامات آمریکایی و غربی بحث امنیت اسرائیل را مورد توجه قرار خواهند داد و در طرح جدید کنگره نیز تصریح شده که توافق با ایران به هیچ وجه نباید به امنیت اسرائیل لطمه وارد کند.

ایزدی در پایان خاطر نشان کرد: در نهایت اگر این طرح به قانون تبدیل شود دست کنگره و دولت آمریکا را باز خواهد گذاشت تا به هر شکلی که می‌خواهند با متن توافق نهایی بازی کنند.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار