سرپرست گروه گیلکی هم‌آوایان تاسیان گفت: مهم‌ترین خصلت موسیقی گیلان این است که اگر گویش گیلکی را متوجه نشوید موسیقی آن در ریتم گوش‌نواز است و مخاطب از آن استقبال می کند.

به گزارش خبرنگار موسیقی باشگاه خبرنگاران؛ نشست خبری کنسرت گیلکی هم‌آوایان «تاسیان » صبح امروز اردیبهشت باحضور حسین تقی‌نژاد سرپرست گروه هم‌آوایان «تاسیان» در تالار وحدت برگزار شد. 

حسین تقی‌نژاد سرپرست گروه هم‌آوایان «تاسیان» در ابتدا گفت: گروه هم آوایان تاسیان سال 78 به همراه ادراکی تأسیس شد که تقریبا 15 سال است با هم همکاری می‌کنیم که تعداد زیادی از کارهای ما از آثار این فرد است. 

وی ادامه داد: تاسیان در گیلکی معنی‌اش معادل فارسی ندارد ولی یک حالت خاصی از دلتنگی است که به آن تاسیان می‌گویند البته ما تاسیان را به دل‌ها نمی‌آوریم بلکه تاسیان را از دل‌ها خارج می‌کنیم. 

وی تصریح کرد: در تاسیان خواننده متمرکز نداریم بلکه به صورت هم‌خوانی قطعات را اجرا می‌کنیم. موسیقی در گیلان هنر اول است و بسیار تصویر در آن وجود دارد که این امر به پیشینه‌ی تاریخی آن باز می‌گردد و یکی از دلایل نداشتن خواننده متمرکز همین نکته است و مهم ترین دلایل هم‌خوانی در موسیقی گیلکی به زمین‌های کشاورزی باز می‌گردد که در زمان کاشت و برداشت برنج نمود آن هویداست. 

تقی‌ن‍ژاد در ادامه عنوان کرد: به طور مثال ترانه‌ی آهابگو ترانه‌ای است که خوانندنش 1 ساعت زمان می‌برد و در زمان کاشت برنج آن را می‌خوانند به دلیل زمان‌بر بودن این ترانه یک خواننده نمی‌تواند آن را به تنهایی بخواند به همین خاطر هم‌خوانی به کمک می‌آید و ما ترانه‌ی آها بگو را در این کنسرت با تنظیم جدیدی اجرا خواهیم کرد.  

وی اظهار داشت: در ادامه کارهای موزیکال نمایشی اجرا خواهیم کرد که فلسفه‌ی آن به این نکته باز می‌گردد که در قدیم هر اتفاقی که در روستاها می‌افتاد تبدیل به ترانه می‌شد نمونه‌اش ترانه رعنا است که یک داستان ملودرام و تراژیک دارد. 

رهبر گروه هم‌آوایان تاسیان در ادامه عنوان کرد: بخش بزرگی از کار ما به «موسیقی کار» اختصاص دادند آهابگو و رعنا نسل به نسل به ما رسیده ولی الان هم ساخت موسیقی کار انجام می‌شود. موسیقی کار در فرم هم‌آوایان تاسیان خیلی پررنگ تر است اما کاری که انجام دادیم تلفیق سازهای سنتی با سازهای محلی است تا مخاطبان موسیقی با اجرای سنتی ما ارتباط برقرار کنند.  

بیشتر تأکید ما در کنسرت‌هایمان بر حوزه‌ی شعر و زبان است که یکی از مهم‌ترین دلایل مورد توجه قرار گرفتن کنسرت‌های ما همین نکته است. 

وی درباره‌ی رپرتوآر کنسرت عنوان کرد: اجرای ما در دوبخش است سه کار موزیکال نمایشی و در ادامه ترانه اوهی زاکن از ساخته‌های محمدرضا خیرخواه که زنده یاد فریدون پور رضا آن را اجرا کرده است و استاد محمدرضا خیرخواه 5 سال پیش تغییراتی در ترانه لحاظ کرده و آن را دوباره در اختیار ما قرار داد، باقی کارها با مضامین عاشقانه است و یک بخش گالشی موسیقی‌های دیلمان است که ترانه‌های مطرح آهابگو و رعنا از آن بخش است. 

وی در ادامه افزود: کار معروفی به نام کاسگول که بنا به دلایلی نامعلوم امسال شورای شعر به آن مجوز نداد در اجراهای قبلی داشتیم که از جمله کارهای اجتماعی ما بشمار می‌آمد اما در اجرای جمعه شب‌مان شرطه خارژ و کوبلی از دیگر قطعات اجتماعی مان را اجرا خواهیم کرد. 

وی افزود: در سالهای گذشته هر وقتی کنسرت داشتیم اجرایمان را به یکی از اساتید درگذشته تقدیم می‌کردیم و این اجرا را به شیون فومنی با اجرای ترانه کاغذ نویس که یکی از قطعات مشترک ایشان و فریدون پور رضا است تقدیم خواهیم کرد و مهتاب شبان را به احمد اشورپور هدیه می‌کنیم. 

وی عنوان کرد: از دیگر قطعات ما قطعه بی کلام ورز جنگ است که به معنای جدال گاوهای نر است که سنتی بین اهالی شمال است که البته سنت خوبی نیست ولی این موسیقی بین مردم خیلی محبوب است. 

در ادامه قطعه تاسیان که تنها اثر حزن انگیز ماست را اجرا خواهیم کرد ما می‌خواهیم با این ترانه حالت تاسیانی را نشان دهیم که جزء کارهای بیسار محبوب ما است. 

وی عنوان کرد: با پایان بخش موسیقی جلگه به سراغ موسیقی کوهپایه‌ای می‌رویم که در ابتدا و به همراه قطعات آها بگو و رعنا رقص شکرانه‌ای را که به سنت جشن درو محصول باز می‌گردد اجرا می‌کنیم. 

وی در انتها خاطر نشان کرد: مهمترین خصلت موسیقی گیلان این است  که حتی اگر گویش آن را متوجه  نشویم در ریتم گوش نواز است و مخاطب از آن استقبال می‌کند. 



انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.