به گزارش خبرنگار
سیاست خارجی
باشگاه خبرنگاران؛ "محمدجواد ظریف" با اشاره به آخرین وضعیت مذاکرات
هستهای، اظهار داشت: اوایل این ماه، در سوئیس به پیشرفتهای مهمی دست
یافتیم. ما به همراه پنج عضو دائمی شورای امنیت و آلمان به راه حلهایی
رسیدیم که میتواند هرگونه شک و تردید را درباره ماهیت صرفا صلح آمیز
برنامه هستهای ایران را از بین ببرد و هم زمان تحریمهای بینالمللی
برعلیه ایران را لغو نماید.
وی
با بیان اینکه برای دستیابی به توافق هستهای مورد انتظار، به اراده سیاسی
بیشتری نیاز است، افزود: مردم ایران قبلا انتخاب و اراده خود را برای
تعامل عزتمند با جهان نشان دادهاند، اکنون نوبت آمریکا و متحدان غربیاش
است که از بین تعامل و تقابل، بین مذاکره و شعار و بین توافق و فشار یکی را
انتخاب کنند.
رئیس
دستگاه دیپلماسی کشورمان با تاکید بر اینکه ما چنین امکانی را داریم که با
شجاعت در مدیریت و جسارت در اتخاذ تصمیمات درست به بحران ساختگی فعلی
پایان دهیم، تا بتوانیم به کارهای مهمتری که باید انجام شوند بپردازیم،
گفت: در حال حاضر، «منطقه وسیعتر خلیج فارس» در ناآرامی به سر میبرد و
اکنون سوال اساسی در منطقه، ظهور و سقوط دولتها نیست؛ بلکه موضوع اصلی
اساس و بافت اجتماعی، فرهنگی و مذهبی است که در تمامی کشورهای منطقه با
تهدید روبرو است.
ظریف
در ادامه بیان کرد: ایران با تکیه بر جمعیت مقاومی که همواره در مقابل
زورگویی و اجبار استوار ایستاده و همزمان با بزرگ منشی و بزرگواری افقهای
جدیدی از تعامل سازنده را براساس احترام متقابل به نمایش گذاشته، با موفقیت
و سربلندی در میان طوفان ناآرامیها و هرج و مرجهای منطقهای باثبات
مانده است. با این حال نمیتوانیم نسبت به ویرانیهای عمیق اطرافمان
بیتفاوت باشیم، چرا که تجربه به ما میگوید که بیثباتی و ناآرامی مرزی
نمیشناسد.
وی
با اشاره به اینکه ایران در مواضع خود همواره شفاف بوده است، اظهار داشت:
گستره تعامل سازنده ایران در واقع گسترهای بسیار فراتر از مذاکرات
هستهای را فرا میگیرد. روابط خوب با همسایگان جزو مهمترین اولویتهای
ایران است. اعتقاد اساسی ما این است که موضوع هستهای صرفا به مثابه یک
عارضه جانبی بوده و نمیتواند عاملی برای عدم اعتماد، تنش و بحران در نظر
گرفته شود. با توجه به پیشرفتهای اخیر در پیشگیری از این گونه عوارض
جانبی، اینک زمان آن رسیده است که ایران و دیگر کشورهای منطقه به ریشههای
اصلی بیاعتمادی و تنش در «منطقه وسیعتر خلیج فارس» بپردازند.
رئیس
دستگاه دیپلماسی کشورمان با بیان اینکه ماهیت سیاست خارجی ایران جامع و
فراگیر است، گفت: این یک انتخاب یا ترجیح صرف نیست بلکه به دلیل شناسایی
عمیق این واقعیت است که جهانی شدن تمامی گزینههای جایگزین را منسوخ کرده
است. هیچ چیز در سیاست بین الملل در خلا عمل نمیکند. امنیت نمیتواند به
هزینه ناامن کردن دیگران به دست آید، در حقیقت هیچ ملتی نمیتواند به
منافع خود دست یابد، بدون اینکه منافع دیگران را نیز در نظر گیرد.
ظریف
با تاکید بر اینکه در هیچ نقطهای از دنیا اهمیت این ساز و کارها
مشهودتر از منطقه خلیج فارس نیست، افزود: همگی ما به یک ارزیابی هوشمندانه
از پیچیدگیها و واقعیتهای درهم تنیده منطقه و اتخاذ سیاستهایی پایدار
بر اساس آن و به منظور مواجهه با آنها نیاز داریم. مبارزه با ترور یک
نمونه از این موارد است.
وی
گفت: هیچ کس نمیتواند با القاعده و خویشاوندان فکریاش نظیر به اصطلاح
دولت اسلامی- که نه دولت است و نه اسلامی- در عراق مبارزه کند، در حالی که
آنها را در یمن و سوریه به شکل موثری گسترش میدهد.
رئیس
دستگاه دیپلماسی کشورمان با بیان اینکه حوزههای متعددی وجود دارد که
ایران و دیگر کشورهای منطقه در آن منافع مشترکی دارند، گفت: تأسیس یک مجمع
گفتگوی منطقهای در خلیج فارس به منظور تسهیل تعاملات، موضوعی است که
میبایست مدتها قبل راه اندازی میشد.
ظریف
اظهار داشت: یمن یکی از موضوعات ضروری و فوری در میان فجایع جاری در منطقه
ما یمن است. ایران یک رهیافت معقول و اجرایی برای حل این بحران دردناک و
غیرضروری ارائه داده است. طرح چهار مادهای ما خواستار آتش بس فوری،
کمکهای انساندوستانه برای غیرنظامیان یمنی، تسهیل گفتگو میان گروههای یمنی
و تشکیل یک دولت فراگیر گسترده وحدت ملی است.
وی
ادامه داد: در یک سطح وسیع تَر، گفتگوهای منطقهای میبایست بر اساس اصول
مشترک پذیرفته شده جهانی و برخی اهداف مشترک صورت گیرد که مهمترین آنها
عبارتند از: احترام به حاکمیت، تمامیت ارضی و استقلال سیاسی تمامی کشورها؛
تغییرناپذیری مرزهای بین المللی؛ عدم دخالت در امور داخلی سایر کشورها؛
حل و فصل مسالمت آمیز اختلافات؛ ممنوعیت تهدید یا استفاده از زور و ترویج
صلح، ثبات، پیشرفت و سعادت در منطقه.
رئیس
دستگاه دیپلماسی کشورمان با بیان اینکه یک گفتگوی منطقهای میتواند کمک
موثری به اشاعه درک مشترک و ارتباطات متقابل در سطوح مختلف دولت، بخش خصوصی
و جامعه مدنی باشد و به توافق در طیف وسیعی از موضوعات که شامل این موارد
اقدامات اعتمادساز و امنیت ساز؛ مبارزه با تروریسم، افراط گرایی و فرقه
گرایی؛ تضمین آزادی کشتیرانی و جریان آزاد نفت و دیگر منابع در خلیج فارس؛ و
محافظت از محیط زیست منطقه میشود. افزود: این گفتگوی منطقهای میتواند
همچنین در نهایت شامل ایجاد ساز و کارهای عدم تجاوز و همکاریهای امنیتی
منطقهای گردد.
ظریف
با اشاره به اینکه این همکاریها باید به کشورهای مرتبط منطقه محدود گردد،
گفت: میتوان از چارچوبهای نهادی موجود برای گفتگوها و به ویژه سازمان
ملل متحد استفاده نمود. دبیرکل ملل متحد نیز میتواند محیط بین المللی لازم
را برای انجام این گفتگوها فراهم نماید. نقش منطقهای سازمان ملل متحد
قبلا در قالب قطعنامه (۵۹۸) شورای امنیت که به پایان جنگ ایران و عراق در
سال ١٩٨٨ کمک کرد دیده شده است، میتواند به کاهش نگرانی و تشویش به ویژه
نزد کشورهای کوچکتر؛ تأمین سازوکاری برای امنیت جامعه جهانی و رعایت منافع
مشروع آن؛ و ایجاد ارتباط بین گفتگوهای منطقهای با مسائلی که بطور ذاتی
از مرزهای منطقهای فراتر میروند کمک نماید.
وی
تاکید کرد: جهان نمیتواند بیش از این از پرداختن به ریشههای ناآرامی در
«منطقه وسیعتر خلیج فارس» طفره برود. این فرصت یگانهای است برای تعامل که
نباید هدر برود.
** حضور احتمالی ایران در مذاکرات صلح روسیه
وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد برای برقراری ثبات در منطقه ممکن است با مقامات ایران گفتوگو کند.
بنا
بر اعلام ماری هارف، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، "ممکن است برای
ایجاد ثبات و صلح در منطقه با ایران گفتگو کنیم. اگر تهران سیاست های خود
را تغییر دهد، ما تمایل داریم ایران در مذاکرات صلح سوریه مشارکت داشته
باشد."
انتهای پیام/