هاشمي گفت: برخی از همكاران با كج سليقگی مانع آزاد انديشی در دانشگاه‌ها می‌شوند و ما بايد اين موانع را برطرف كنيم.

به گزارش خبرنگار دانشگاهي باشگاه خبرنگاران؛ سيد ضياء هاشمی معاون فرهنگی و اجتماعی وزير علوم عصر امروز در نشست رؤسای انجمن‌های علمی ايران در تالار همايش‌ وزارت علوم تحقيقات فناوری برگزار شد، افزود: ما اكنون در حوزه نظريه پردازي و آزاد انديشي فاصله داريم و برخي از دغدغه‌هاي مقام معظم رهبري تحقق نيافته است.

وي افزود: كساني كه گمان مي‌كنند تحقق دانشگاه اسلامي صرفا با اصلاح ظواهر است مفهوم درستي از دانشگاه اسلامي ندارند و ما نمي‌توانيم به شعارو يا دغدغه‌ها اكتفا كنيم و بعد گمان كنيم كه قصد غربت را در كارهاي خود داريم. نهادينه كردن دانشگاه اسلامي در افق پيشرفته ايراني اسلامي با تكيه بر خرد ورزي و اعتدال و نفي افراطي گري و گسترش رقابت و با دفاع از حقوق دانشگاه‌ها و در يك چارچوب منضبط اجتماعي محقق مي‌شود و التبه در هر كدام از اين موارد موانعي وجود دارد بنابراين نياز ضروري براي ايجاد فضاي سالم فرهنگ و انديشه و دانش در دانشگاه‌ها و البته نياز ضروري به خلاقيت انديشه وجود دارد.

هاشمي تصريح كرد: ما نياز به درگير كردن و جلب مشاركت دانشگاهيان داريم البته برخي از همكاران با كج سليقگي مانع آزاد انديشي در دانشگاه‌ها مي‌شوند كه اين موانع بايد برطرف شود.

وي اظهار داشت: اقداماتي بايد از جنس اصلاح كرسي‌هاي آزاد انديشي، پرهيز از نگاه محافظه‌كارانه و شجاعت علمي و ترويج مناظره‌ي علمي صورت گيرد.

از ضعف فرهنگ گفتگو رنج مي‌بريم

هاشمي در ادامه گفت: مناظره يعني تبادل نظرات در بستر قانون هم اكنون ما از احساس مسئوليت براي تأمين مسئوليت رنج مي‌بريم و ما از ضعف فرهنگ گفتگو رنج مي‌بريم.

وي بيان داشت: ما نياز به جلب مشاركت نخبه‌گان اساتيد براي پاسخگويي به اين سؤالات هستيم و ما حق نداريم وجود سلايق مختلف را در دانشگاه‌ها انكار كنيم.

وي خاطر نشان كرد: برخي معتقدند در دانشگاه‌ها فضاي ركود حاكم است ولي من باور ندارم چرا دانشگاه مطلوب مهد گفتگو، كانون انديشه  و گهواره‌ علمي در نظريه‌هاي مختلف است   و دانشگاه موجود اين طور نيست.

انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار