حجت‌الاسلام صدیقی در خصوص شب لیلةالرغائب گفت‌:ملائکه اولین شب جمعه رجب را لیلةالرغائب نامیدند و رغائب به معنای عطایای بزرگ است که بخشش گناهان برآورده شدن حاجات و حق شفاعت پاداش انجام اعمال این شب است.

حجت‌السلام والمسلمین کاظم صدیقی در گفتگو با خبرنگار قرآن وعترت باشگاه خبرنگاران در خصوص علت نام گذاری اولین شب جمعه ماه رجب بنام لیلةالرغائب گفت: سراسر ماه رجب پر فضیلت است بطوری که لحظه لحظه آن بارش و سرازیر شدن رحمت الهی است اما اولین شب جمعه آن فضیلت ویژه‌ای دارد.

وی در خصوص علت و نحوه نامگذاری این شب اظهار داشت: سید ابن طاووس که از علمای صاحب باطن است در کتاب شریف اقبال‌الاعمال نقل کرده در این شب همه ملائکه خدا بر کعب نازل می‌شوند و ملائکه این شب را لیلةالرغائب نامیدند.

این کارشناس مسائل مذهبی در خصوص معنای نام این شب بیان کرد: رغائب جمع رغیبه است و رغیبه به اعطای بزرگ گفته می‌شود بطوری که بخشش‌های دم دستی را رغیبه نمی‌گویند.



امام جمعه موقت تهران تاکید کرد: نکته عجیب اینجاست که نام گذاری لیلةالرغائب توسط بشر صورت نگرفته و از سوی ملائکه بوده است و از آ«جا که ملائکه به حقایق عالم ملکوت آگاهند لذا این نامگذاری نشان دهنده فضیلت بالای این شب است.

وی افزود: در ثلث اول شب همه ملائکه در کنار خانه  خدا هستند و برای روزه داران ماه رجب دعا کرده خطاب به خدا می‌گویند خدایا از تو می‌خواهیم روزه داران این ماه را  ببخشی.

حجت الاسلام صدیقی در ادامه بیان داشت: خداوند در پاسخ به فرشتگان وعده  می‌دهد و می‌گوید  که روزه داران این  ماه را بخشیدم.

این کارشناس مسائل مذهبی با اشاره به حدیثی از رسول مکرم اسلام اعمال شب لیلةالرغائب را اینگونه توضیح داد: رسول خدا(ص) فرمود هیچ بنده‌ای از بندگان خدا نیست که  اولین پنجشنبه رجب را روزه گرفته بین عشاء عتمه 12 رکعت نماز این شب را خوانده و از اذکار مخصوص این شب را بجا  آورد مگر آنکه پیش از برداشتن سر از سجده خداوند حاجتش را داده و گناهان او را می بخشد حتی اگر گناهان او به اندازه برگهای درختان و ریگ بیابان باشد.

امام جمعه موقت تهران با توضیح واژه عتمه به زمانی پیش از نیمه شب و آخرین فضیلت نماز عشاء در ادامه بیان داشت: پس از نماز یک صلوات بصورت اللهم صلی علی محمد النبی الامی و علی اله می‌خواند سپس 70 مرتبه در سجده ذکر سبح‌ قدوس ربنا و رب الملائکة و الروح می‌گوید سپس سر از سجده برداشته با خدا اینگونه  مناجات می‌کند: رب اغفر و الرحم و تجاوز اما تعلم انک انت العلی الاعظم.

وی افزود: بعد از عبارت فوق دوباره سر به سجده گذاشته و 70  مرتبه ذکر سجده قبلی را تکرار کرده قبل از برداشتن سر ا ز سجده حاجتش را از خدا می‌خواهد که طبق حدیث نبوی حتما بر آورده خواهد شد.

حجت الاسلام صدیقی گفت: خداوند این نماز را برای بجای آورنده‌اش در شب اول قبر بصورت انسانی زیبا رو با زبانی فصیح و گویا حاضر می‌کند.

این  کارشناس مسائل مذهبی افزود: شخص میت که شب اول قبر احساس غربت می‌کرد وقتی این فرد زیبا رو را در قبر می‌بیند از او سوال می‌کند که تو کیستی؟ که من هرگز عطری به خوش بویی عطر تو به مشام نرسیده است و آن شخص زیبا رو می‌گوید من جواب آن نماز هستم و تو از هر سختی در این شب خلاص شدی.

حجت‌الاسلام صدیقی در پایان از کلیه مومنینی که موفق به انجام اعمال شب لیلةالرغائب می‌شوند خواست که وی را نیز از دعای خیرشان فراموش نکنند.

التماس دعا

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.