فاطمی با اشاره به اینکه داروساز با مهر و امضا نسخه، مسئولیت مدنی هرگونه اشتباه احتمالی در هنگام نسخه پیچی یا سهل انگاری در موقع خرید و نگهداری آن را بر عهده می‌گیرد؛ گفت: پافشاری داروسازان برای دریافت تعرفه حق فنی نه برای بعد اقتصادی آن، بلکه حیثیتی است.

دکتر سیدعلی فاطمی، عضو هیات مدیره انجمن داروسازان ایران درگفتگو باخبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران با اشاره به اینکه همه دولت‌ها در 30 سال اخیر با استناد به مواد قانونی متعدد هر ساله اخذ حق مسئولیت فنی را تعیین و ابلاغ کرده‌اند، افزود: نسخه پیچی و ارائه دستور مصرف به بیمار نیازمند دانش و مهارت است، لذا جدای از قیمت دارو، هزینه آن توسط بیمار پرداخت می‌شود که به این جزء فنی خدمات(Dispensing fee) گفته می‌شود.

وی با اشاره به حق مسئولیت دکتر داروساز بيان داشت: مجموع جز فنی و جز حرفه‌ای خدمات عدد تعرفه داروخانه را تشکیل می‌دهد که زیر سوال بردن آن، شان یک فرهیخته دانشگاهی در عالی‌ترین رده که قانون مسئولیت سلامت بیماران و مراجعین به داروخانه را برعهده وي گذاشته است را در حد یک فروشنده کالای معمولی تنزل می دهد.
  
عضو هیات مدیره انجمن داروسازان ایران با بیان اینکه اخذ حق مسئولیت فنی را می‌توان از سه جنبه قانونی، عقلی و اقتصادی مورد بررسی قرار داد، تصریح کرد: از نظر توجیه عقلی با یک مثال ساده می‌توان  دریافت که دارو با همه کالاهای دیگر فرق دارد؛ زيرا امروزه هر مراجعه کننده‌ای، در هر کجای دنیا می‌تواند تقریبا هر کالایی( اعم خوراکی، بهداشتی، پوشاک، لوازم خودرو، الکترونیک و غيره) را به اختیار خود با یک سبد از سوپر یا هایپر مارکت خریداری كند.

فاطمی ادامه داد: بر اساس یک تحقیق دانشگاهی در سال 90، سرانه هر ایرانی بابت حق مسئولیت فنی داروخانه، حدود 2000 تومان در سال بوده وحال سوال اینجاست که به ازای صرفه جویی این مبلغ در سال، چه حقی را متقابلا از یک بیمار سلب کرده‌ایم.
 
وي با استناد به اینکه یک سوپر یا هایپر مارکت، پول کالا را نقدا از خریدار دریافت می‌کند، اما یک داروخانه حدود 70 درصد از قیمت یک نسخه بیمه‌ای را بعد از 5 یا 6 ماه دریافت می‌کند؛ خاطرنشان کرد: منصفانه نیست انگیزه داروخانه از دریافت تعرفه حق فنی را، سود جویی بدانیم.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار