سازمان بهداشت جهانی، همزمان با هفته سلامت دانشگاه علوم پزشکی استان آذربایجان شرقی نیز تلاش دارد همگام با برنامه‌های سالی قبل امسال برنامه‌های فرهنگی خود را در جهت بهبود تغذیه درست افراد افزایش دهد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز ، دکتر محمد حسین صومی در جمع خبرنگاران افزود:از جمله موادغذایی  که دانشگاه علوم پزشکی جهت بهبود تغذیه مردم تمرکز دارد، آرد، نان، گوشت، مرغ، سیفی جات، پیاز، گوجه فرنگی، سیب زمینی و کاهو است چرا که بیشتر از سایر مواد غذایی مورد استفاده مردم است.

وی با اشاره به اینکه حدود ۵۰ درصد مردم استان اضافی وزن دارد و حدود ۴۶ تا ۶۰ درصد کارکنان در ادارات دولتی مشکل چاقی دارند، تصریح کرد:هم اکنون 50 درصدمردم و حدود 64 درصد کارکنان ادارات استان دارای معضل چاقی هستند که این امر متاسفانه ناشی ازعدم رواج  فرهنگ غذای سالم در بین مردم است که این موارد می تواند برای استان خطرناک باشد که در این راستا در نظر داریم برای مدیران دولتی استان پرونده سلامت تشکیل شود.

وی با تاکید بر کاهش مصرف نمک در وعده های غذایی اذعان کرد: کاهش استفاده از نمک در تمام کشورهای دنیا مطرح شده است و در هر منطقه ای که میزان مصرف نمک بالا باشد در آن منطقه آمار بیماران فشار خون بالاست.

وی ادامه داد: مصرف نمک برای تامین نیاز بدن ضروری است، اما متاسفانه ذائقه مردم کشور ما به نمک بیشتر است و باید میزان مصرف نمک بر اساس نیاز بدن باشد که در این میان رسانه ها باید در فرهنگ سازی این امر تلاش لازم را بکنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز در خصوص شایع ترین بیماری استان آذربایجان شرقی نیز گفت: شایع ترین سرطان غیر پوستی آذربایجان شرقی سرطان معده است که متاسفانه آمار مبتلایان همانند سال های گذشته است و یکی از علل عمده آن می تواند ناشی از تغذیه غلط باشد.

وی در ادامه با اشاره به شعار سال ۹۴ بهداشت و درمان اظهار داشت: شعار امسال روز بهداشت "ایمنی در غذا” است و ما برای تحقق این شعار طبق سال های گذشته به بخش های مختلف تولید مواد غذایی نظارت کافی داریم و تمام تلاشمان را در راستای تامین مواد غذایی ایمن به کار می گیریم.

وی افزود: قضاوت ایمنی بودن مواد غذایی به عهده کارشناسان است و دانشگاه علوم پزشکی تبریز نیز به تمام بخش ها نظارت کافی دارد.

دکتر محمد حسین صومی تصریح کرد: تاکنون نزدیک به ۱۰ جلسه کارشناسی در خصوص مواد غذایی تشکیل شده است و در این جلسات تاکید شده است که بر تمام بخش های مواد غذایی نظارت داشته باشیم.

وی از احداث مجتمع های سلامت در تبریز خبر داد و افزود: این مجتمع ها به منظور ارتقای سلامت مردم تبریز با همکاری مناطق ۱۰ گانه تبریز احداث شده است و قرار است که هر منطقه دو مجتمع سلامت برای سلامت مردم آن منطقه احداث کنند و در این راستا نیز در سال گذشته شهرهای بالای ۵۰ هزار نفر تحت پوشش سلامت قرار گرفته اند.

وی اقدامات بهداشتی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی استان در مناطق حاشیه نشین را مفید ارزیابی کرد و  گفت: این دانشگاه در راستای رسیدگی به مساله سلامت حاشیه نشینان پزشک های عمومی را برای ارزیابی وضعیت اولیه دارد و آذربایجان شرقی به عنوان پایلوت طرح اجرای سلامت در مناطق حاشیه نشینی فعالیت می کند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز در خصوص اخذ زیرمیزی پزشکان اظهارکرد: در سطح استان اخذ زیر میزی توسط پزشکان از بیماران به شدت کنترل می شود،هیچ پزشکی نمی تواند در چارچوب خارج از قانون اقدام به گرفتن هزینه هایی از بیماران بکند که در این زمینه نظارت های لازم شکل گرفته است، از عموم مردم نیز درخواست  می کنیم تا در صورت مشاهده شکایات خود را به سامانه ۱۶۹۰ اعلام کنند تا طبق قانون با متخلفان برخورد شود.

وی بیشترین آمار شکایات را مربوط به پرونده های بهداشتی محیطی دانست و افزود: در سال گذشته پنج هزار و ۹۰۰ مرتبه از واحدهای تولید مواد غذایی بازدید شده است که از این تعداد ۱۸۰ مورد آن مربوط به عدم انطباق با استانداردها و ۵۶ مورد آن نیز معرفی به مراجع قضایی بود و ۱۴۷ تن مواد غذایی غیربهداشتی نیز در سال گذشته معدوم شده است.

وی در خصوص ایمن ترین مرغ برای مصرف عموم مردم نیز گفت: شهروندان برای اطمینان از ایمنی غذایی مرغ، باید توجه کنند که وزن مرغ خریداری شده از لحاظ استاندارد ایمن ترین مرغ ۱۲۰۰ تا ۱۸۰۰ گرمی است که در این راستا اقدامات ترویجی  مختلفی صورت گرفته و اداره کل دامپزشکی استان آذربایجان شرقی و تمامی مجموعه های زیر ربط همکاری مناسبی رابا این اداره کل دارند.

دکتر صومی با اشاره به  شاخص های عدالت  در سلامت استان خاطرنشان کرد: میزان پرداختی از جیب مردم برای خدمات درمانی در برنامه چهارم و پنجم توسعه مقرر شده بود که به 30 درصد کاهش یابد، با این حال این میزان نه تنها در برنامه پنجم کاهش نیافت بلکه به 60 درصد افزایش یافت، با این حال در سال 93، میزان پرداختی از جیب مردم به 50 درصد کاهش یافت.

وی افزود: دسترسی مردم به پزشک متخصص نیز یکی از شاخص های عدالت در سلامت است که برای اجرایی کردن این طرح، 294 پزشک متخصص به شهرهای کوچک و محروم در سال گذشته اعزام کردیم و همچنین خانه های بهداشت و مراکز درمانی استان را به 436 قلم دارو مجهز کردیم.

وی اعلام کرد: برای ارایه خدمات مراقب سلامت هیچ گونه هزینه ای دریافت نخواهد شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز در ادامه با بیان اینکه آبیاری مزارع با فاضلاب باید تبدیل به قبح شود، گفت: سال های قبل که فاضلاب شهری وارد آب های کشاورزی شده بود، محصولاتی را که آلوده به این آب فاضلاب بودند، تخریب کردیم و باید آبیاری مزارع با فاضلاب در بین مردم تبدیل به قبح شود و مردم خود به این موضوع معترض باشند.

وی با بیان اینکه شهر تبریز با جمعیت یک میلیون و 700 نفر دارای 20 مجتمع سلامت است، یادآور شد: مقرر شده که تا اواخر شهریور ماه سال جاری، 100 درصد جمعیت شهر تبریز تحت پوشش خدمات فعال درمانی قرار بگیرد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: سال گذشته پنج هزار و 900 مواد غذایی واحدهای تولیدی استان بررسی شد و 180 مورد با استاندارد کشوری منطبق نبود و 56 مورد از واحدهای متخلف به مراجع قضایی گزارش شده و 147 تن مواد غذایی غیر بهداشتی واحدهای تولیدی استان معدوم شد.

گفتنی است: طبق گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز استان آذربایجان شرقی طبق گزارش سازمان جهانی، در گروه متوسط بهداشت غذایی قرار گرفته است.
انتهای پیام/ا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.