باشگاه خبرنگاران گزارش می‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد؛

پایش و پویش کابینه این بار در استان فارس

گزارش پیش رو به بررسی نتایج مصوبات دولت‎های نهم و دهم به استان فارس می‎پردازند. باشد که شانزدهمین سفر استانی کابینه یازدهم به این استان دستاوردهای ارزنده‎ای را برای مردم خونگرم این خطه از کشورمان داشته باشد.

به گزارش خبرنگار دولت باشگاه خبرنگاران، سفرهای استانی هیات دولت با محوریت شخص رییس‌جمهور یکی از شیوه‌های برقراری ارتباط مستقیم میان دولت‌ و مردم محسوب می‌شود، این سفرها این امکان را فراهم می‌آورد تا از نزدیک در جریان مشکلات استان‌های کشور و میزان پیشرفت پروژه‌های مختلف قرار بگیرند و برای حل این مشکلات تصمیم‌گیری کنند. 

سفرهای استانی رئیس جمهور به همراه هیات دولت در همه دولت‌های گذشته کم و بیش وجود داشته، اما این سفرها در دولت نهم و دهم جایگاه ویژه‌ای پیدا کرد، سفرهایی که علی رغم دستاورهای بسیار با انتقادات صریحی نیز مواجه شد.

با آغاز فعالیت دولت یازدهم، سفرهای استانی در قالب  برنامه «پایش و پویش استان‌ها» ادامه یافت، بر اساس آنچه در خبرها آمده مقصد شانزدهمین سفر کاروان تدبیر و امید استان فارس است، این گزارش سعی دارد دستاوردهای سفرهای استانی هیئت دولت به استان فارس را مورد بررسی قرار دهد.

اولین سفر استانی دولت نهم در 27 فروردين سال 1386 به استان فارس و شهر شيراز صورت گرفت، رئیس دولت نهم در سفر پنج روزه به این استان با مردم 24 شهرستان استان از جمله شيراز، مرودشت، سپيدان، نورآباد ممسني، کازرون، خنج، لامرد، مهر، اقليد، بوانات، آباده، پاسارگاد، ارسنجان، صفاشهر، ني ريز، لار، داراب، زرين دشت، فسا، استهبان، جهرم، فيروزآباد ، قير و کارزين ديدار و علاوه بر سخنرانی در جمع آنان، مشکلات مردم را از نزديک بررسی کرد.

آیا کلید روحانی قفل‌های

مصوبات سفر دولت نهم به فارس در قالب 200 مصوبه ارائه شد كه از اصلی‎ترين آنها توسعه خطوط حمل و نقل هوايي و ايجاد تأسيسات زيربنایی در بخش صنعت بود، در حوزه سخت‌افزاری توسعه فضای گردشگری و زيارتی در فارس بيش از 100 ميليارد تومان به بودجه سالانه گردشگری اين استان افزوده شد، همچنین مطالعه و امكان سنجش شهرك صنعتی اقليد، كوار، تأمين آب شهرستان‌های كم آب فارس، احداث سه طرح جديد در مناطق پارسيان، فاريان و شش‌پير از مصوبه‌های ديگر سفر هيئت دولت به فارس بود. در بخش حمل و نقل دولت نهم تضمين کرد كه 100 درصد بودجه قطار شهری را ارائه دهد، همچنین طرح توسعه حرم شاهچراغ(ع)، توسعه حافظيه، سعديه و در مجموع توسعه گردشگری در فارس و شيراز از تصميم‌های اولويت‌دار دولت بود که طبق پیش بینی احمدی‌نژاد با توسعه زيرساخت‌ها بايد 16 ميليون زائر حرم شاهچراغ (ع) به 100 ميليون نفر برسد، همچنین پروژه بزرگراه شيراز ـ اصفهان از اولويت‌های نخست دولت نهم محسوب می‌شد.

 در بخش مالی‌ و اعتباری دولت نهم سه هزار و 680 میلیارد تومان تسهیلات ارزان قیمت برای ‌اشتغالزایی و کارهای اقتصادی زودبازده اختصاص داد و  برای حمایت از سرمایه گذاری در استان  فارس، یک میلیارد دلار معادل 900 میلیارد تومان اعتبار ارزی از صندوق ذخیره ‌ارزی به صورت وام در اختیار فعالیت‌های سرمایه گذاری غیردولتی‌ قرارخواهد گرفت. در بخش مسکن روستایی نیز 20 هزار واحد مسکونی با حمایت دولت ساخته  شد، از دیگر مصوبات این بخش، حذف قیمت زمین ‌از مسکن و واگذاری زمینها به صورت اجاره‎ای بود، همچنین  توسعه پالایشگاه گاز و  طرح توسعه پتروشیمی شیراز در مرودشت در دست  اقدام برنامه دولت نهم بود، همچنین احمدی‎نژاد با اشاره به آغاز عملیات گازرسانی به 12 شهر استان فارس بر این امر تاکید کرد که "گازرسانی به 60 روستای استان در سال 86علاوه برسهمیه عادی گازرسانی ، مصوب شده است." در بخش آب و نیرو  نیز طرح‎های مهمی مانند ساخت سدچشمه عاشق و شبکه آبیاری و زهکشی زیردست آن، ساخت سد هایقر، شبکه آبیاری و انتقال آن و همچنین برای تامین برق استان فارس ساخت دونیروگاه هزار مگاواتی درشمال و جنوب استان فارس به تصویب هیات دولت‌رسید،  برای صنعتی شدن استان فارس قرار  بر طراحی و مطالعه سد شاخه صنعتی و 4 طرح بزرگ صنعتی با سرمایه گذاری دولت و بخش خصوصی شد.

 در بخش بهداشت و درمان ساخت بیمارستان 300 تختخوابی در معالی آباد شیراز، بیمارستان 220 تختخوابی در فسا و تجهیز همه ‌بیمارستانهای استان ، ایجاد 24 پایگاه اورژانس جاده ای ، مطالعه و طراحی‌ بیمارستان 313 تختخوابی خاتم الانبیاء از مصوبات دولت نهم بود. همچنین احمدی نژاد ساخت دهکده المپیک ورزشی ، تکمیل مجموعه 50 هزارنفری در شهر شیراز و همچنین ساخت 53 سالن ورزشی مجهز در کل استان فارس‌ را از مصوبات ورزشی هیات دولت در استان فارس بر شمرد.

احمدی‎نژاد همچنین در قالب پنجاه و هشتمين سفر استانی خود به عنوان رئیس کابینه دهم در 9 و 10 ارديبهشت 1388 بار دیگر به استان فارس سفر کرد، در این سفر تعدادی از مصوبات دور اول به ويژه در زمينه سدسازی و پتروشيمی با حضور وزرا در شهرستان‎های مختلف مورد بهره‌برداری قرار گرفت، دولت دهم در گزارش خود از این سفر تصویب 323 مصوبه و 68 توافق برای تسريع در روند توسعه و آبادانی اين استان را تایید و عنوان کرد که تعداد آن 10 درصد بيشتر از مصوبات سفر استانی دور اول سفر هيات دولت به این استان بود.

همچنین احمدی نژاد در دور سوم سفرهای استانی خود در اوایل دی ماه سال 88 بار دیگر به فارس سفر کرد، تشکیل کارگروه فرهنگی، دیدار با ایثارگران، نخبگان، دیدار چهره به چهره با مردم در دستور کار این سفر بود.

با گذشت شش سال از آخرین سفر استانی دولت به استان فارس گفته می‎شود که بهره برداری از متروی شیراز، ساخت ورزشگاه میانرود، اجرای طرح ترافیک، ساخت تالار مهر، احداث پالایشگاه دوم شیراز، واگذاری مسکن مهر، از جمله طرح‎های است که در پیچ و خم وعده‌های مسئولین خاک می‌خورند.

 بعد از روی کار آمدن دولت یازدهم پالایشگاه دوم شیراز در  19مهرماه 93 با حضور معاون اول رییس جمهور کلنگ زنی  شد و با اجرای این پروژه 1/5 میلیارد دلاری، ظرفیت تولید پالایشگاه شیراز ۱۲۰هزار بشکه در روز افزایش می‌یافت، احداث این  پالایشگاه در شرایطی پیگیری می‌شود که هنوز هیچ‌ گونه مجوزی برایش صادر نشده است، حال باید منتظر ماند و دید که مسئولان هیئت دولت چه تدابیری برای پالایشگاه شیراز اندیشیده‎اند.

همچنین ورزشگاه  میانرود در جنوب شیراز که گویا کلنگ آن در دوران اصلاحات بر زمین خورده، تاکنون بیش از 50 بار وعده بهره برداری از از آن به مردم داده شده است و مردم همچنان منتظر دولتی هستند که سوت آغاز به کار این ورزشگاه را به صدا در آورد.

 البته موارد اشاره شده تنها برخی از پروژه‌های نیمه تمام این استان بود. البته رویکرد دولت یازدهم در این سفر تحقق وعده‌های داده شده و پیگیری مصوبات دولت قبل عنوان شده است همچنین بررسی پروژها و تامین اعتبار پروژهای نیمه تمام از برنامه‌هایی است که در دستور کار هیئت دولت در این سفر قرار گرفته است. 

براساس این گزارش رئیس‌جمهور کشورمان در شانزدهمین سفر استانی دولت یازدهم چهارشنبه (9 اردیبهشت) به استان فارس سفر می‎کند و دیدار عمومی با مردم شیراز در حرم حضرت احمدبن‌موسی (ع) و سخنرانی  در جمع مردم را در دستور کار خود دارد. دکتر روحانی در جریان این سفر دو روزه در جلسه توسعه و سرمایه‌گذاری استان فارس و شورای اداری استان شرکت خواهد کرد.

برگزاری جلسه مشترک با نخبگان و علمای این استان از دیگر برنامه‌های رئیس‌ قوه مجریه در سفر به استان فارس است.

گزارش از سمانه حسن‌‌خانی

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار