روغن کلزا جایگزینی سالم برای روغن های خام موجود در بازار است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران ساری،معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت:دانه کلزا دارای ۲۵ تا ۵۵ درصد روغن، ۱۸ تا ۲۴ درصد پروتئین و ۱۲ تا ۲۰ درصد پوست است که رقم اصلاح شده کلزا،کانولا نامیده می شود و روغن آن به دلیل اسیدهای چرب اشباع نشده و فاقد کلسترول از کیفیت تغذیه ای بالایی برخوردار است .

شهیدی فر افزود:فصل رشد كلزا با ساير دانه هاي روغني معمول از جمله پنبه، سويا و آفتابگردان متفاوت بوده و در زماني كه ظرفيت واحدهاي روغن كشي خالي است اين دانه برداشت مي شود .

به گفته وی كشت كلزاي پاييزه به دليل توليد گل هاي زرد رنگ بسيار جذاب براي زنبور عسل است و در مواقعي كه هيچ گلي در منطقه نيست سبب توسعه زنبورداري مي شود .

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: کلزا با توليد مقدار قابل توجه مي تواند در تامين خوراك دام ها در زمان كمبود علوفه نقش مؤثري داشته باشد .

شهید فر افزود:کشت این محصول از سال 71 آغاز شده که در آن زمان سطح زیرکشت آن در مازندران یک هکتار و تولید یک و نیم تن در هکتار همراه بوده که در سال های بعد گسترش یافته است به طوری که در سال 85 سطح زیر کشت این گیاه به 34 هزار و 500 هکتار و عملکرد 2 تن در هکتار رسیده است.

به گفته وی، از سال 85 سطح زیرکشت این محصول به دلیل نامناسب بودن نحوه خرید و قیمت گذاری،عدم به موقع پرداختی ها به کشاورزان و عدم تنوع ارقام، کاهش یافته به طوری که در سال زراعی جاری به 4 هزار و 100 هکتار رسیده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت:سازمان جهاد کشاورزی مازندران برای افزایش تولید و سطح زیر کشت در نظر دارد با تامین نهاده های کود و سم مورد نیاز، بذور، قیمت و نحوه خرید مناسب، پرداخت بهموقع مطالبات کلزاکاران و تهیه ارقام زودرس نسبت به افزایش کشت این محصول اقتصادی در استان گام بر دارد.

 به گفته شهیدی فر متاسفانه قیمت گذاری هایی که طی 10 سال اخیر برای محصول کلزا در نظر گرفته می شد قابل رقابت با سایر محصولات کشاورزی نبوده و دارای توجیه اقتصادی برای کلزاکاران نبوده است که این امر باعث شده سطح زیر کشت آن کاهش یابد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه بیش از 85 درصد روغن مورد نیاز کشور وارداتی است گفت: کلزا گیاهی است با روغن 40 درصدی که جزو با کیفیت ترین روغن ها در دنیا محسوب می شود.

شهیدی فر افزود: امسال شرکت دانه های روغنی و سازمان تعاون روستایی عهده دار خرید این محصول از کشاورزان هستند و مراکز خرید که از قبل تعیین شده هر کیلو کلزا را با قیمت 2 هزار و 200 تومان از کشاورزان خریداری می کند.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی مازندران، کلزا را زراعت مهم برای تناوب محصولات زراعی از لحاظ اقتصادی دانست و گفت: کلزا محصولی است که در تناوب با اکثر محصولات قرار می گیرد که ناگزیریم به سمت گیاه دانه روغنی کلزا برویم.

  عنایتی افزود:کلزا زراعتی است که مدیریت پذیری بالایی دارد و می تواند جایگزین اکثر محصولات باشد و پایداری تولید در محصولات زراعی را به همراه دارد.

وی خاطرنشان کرد:80 درصد نیاز کشور به دانه های روغنی از دیگر کشورها تامین می شود.

گفتنی است توسعه زراعت كلزا در زمین های شالیزاری در جهت استفاده بهينه از امكانات آبي و خاكي استكه بلااستفاده رها مي شود و كلزا نه تنها جايگزين زراعت ديگري نمي شود بلكه باعث بهبود سيستم كشت شاليزار نيز خواهد شد که با توليد ارقام جديد و كاهش ميزان مواد مضر در روغن و كنجاله كلزا سير صعودي توسعه كشت آن شدت گرفته به طوري كه سرعت رشد توليد آن بعد از معرفي ارقام جديد از تمام دانه هاي روغني بيشتر است.


انتهای پیام/ا

برچسب ها: کلزا ، روغن ، سالم ، ساری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.