بیماران مبتلا به سالک در مناطق شیوع یافته تحت مداوا و در سایر مناطق ،راههای پیشگیری از شیوع این بیماری با جدیت از طرف مسئولین در حال پیگیری است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران شیراز؛ اکبر احمدی کارشناس بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه قبلا کانونهایی در استان فارس وجود داشته است افزود: اما در حال حاضر هیچ گونه موردی مبنی بر شیوع سالک در استان فارس مشاهده نشده است.



رشد 50 درصدی سالک در استان ایلام در سال گذشته

بیماری سالک یکی از بیماریهای بومی مناطق گرمسیری است که این بیماری در استان ایلام و بیشتر در شهرستانهای مهران ودهلران شایع است .
به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران ایلام؛ معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام با اشاره به  افزایش 50 درصدی این بیماریدر سال 93 نسبت به سال ماقبل آن گفت : در سال گذشته 940 مورد بیماری سالک شناسایی شد که این موارد با کنترل و درمان به موقع مداوا شدند.

راضی ناصری فر با بیان اینکه از ابتدای امسال تاکنون تنها 4 مورد ابتلا به سالک در مناطق جنوبی استان مشاهده شده گفت: این افراد تحت کنترل و مداوا هستند . 

وی پیشگیری و مقابله با این بیماری را منوط به همکاری ارگانهای مرتبط و مردم با معاونت بهداشت و درمان دانست و گفت : باید در این مناطق تخلیه نخاله های ساختمانی ، دفع بهداشتی زباله ها تا شعاع 20 کیلومتری خارج از شهر، جونده کشی زمین های بلا استفاده به طوری که تا عمق یک متری شخم زده شوند  انجام گیرد. 

ناصری فر افزود: روند افزایشی این بیماری با شروع فصل پائیز آغاز و موارد این بیماری در این فصل بیشتر مشاهده می شود. 


کرمان جزء 17 استان شیوع بیماری سالک نیست

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: تاکنون اطلاعات دقیقی مبنی بر شیوع بیماری سالک در کرمان گزارش نشده و کرمان جزء 17 استان اعلام شده نیست.


دکتر نخعی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران کرمان ضمن تکذیب شیوع بیماری سالک در کرمان گفت: تا کنون چنین گزارشی به ما اعلام  نشده است.

وی افزود: این بیماری را همه ساله در فصل گرما داشته ایم اما آمار شیوع آن بسیار کم بوده است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی استان افزایش کاشت نابسامان سبزی ها و نخاله های ساختمانی و زباله های تر را از عوامل شیوع این بیماری به انسان دانست و اظهار داشت: باید مردم بیشتر مراقبت کنند تا شاهد افزایش پشه انتقال دهنده این بیماری به انسان نباشیم.

شناسایی یک فرد مبتلا به سالک در هرمزگان

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت : از ابتدای سال تا کنون ۱ فرد مبتلا به سالک در استان شناسایی شده  تحت درمان قرار گرفته است .
به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران بندرعباس میرزاده افزود : این شهروند بندرعباسی در سفر به یکی از استان های همجوار به این بیماری مبتلاشده است .
وی گفت : هرمزگان از استان های مستعد شیوع بیماری سالک است و پارسال در مناطق شرقی استان ۵ مورد ابتلا به این بیماری گزارش شده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با اشاره به اجرای طرح های بهسازی محیطی در مناطق مشکوک به شیوع بیماری سالک در استان افزود:اکنون تا حد زیادی از ابتلا و شیوع این بیماری در استان جلوگیری شده است .

سالک بیماری پوستی مشترک بین انسان و حیوانات جونده است که از طریق نیش یک پشه آلوده به انگل بنام پشه خاکی به هنگام تغذیه خون بیمار به انسان سالم منتقل می شود.
انتهای پیام/ع

برچسب ها: تکذیب ، شیوع ، بیماری ، سالک ، شیراز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.