معاون هماهنگ کننده نداجا گفت: به فرموده رهبری ، نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران می‌تواند مثل وزارت خارجه نقش سیاسی ایفا کند.

هر ناو ایران یک سفارتخانه متحرک استبه گزارش حوزه دفاعی امنیتی باشگاه خبرنگاران؛ امیر دریادار "پیمان جعفری طهرانی" معاون هماهنگ کننده نداجا روز سه شنبه در جشن روز ملی خلیج فارس در دانشگاه فردوسی مشهد اظهار داشت: به فرموده رهبری ، نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران می‌تواند مثل وزارت خارجه نقش سیاسی ایفا کند و علت راهبردی خوانده شدن نیروی دریایی نیز همین است.

وی گفت: تا چندی پیش ناوگروه های جمهوری اسلامی ایران فقط در "خلیج فارس" و سواحل شمالی "دریای عمان" حضور داشتند اما با این نگاه راهبردی امروز ناوگروه‌ها در آب‌های بین المللی و در منطقه‌ای با وسعت یک و سه دهم کل خاک جمهوری اسلامی حضور دارند.

معاون هماهنگ کننده نداجا اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران هم اکنون سی و چهارمین ناوگروه خود را به "خلیج عدن" فرستاده و تاکنون 1800 فروند کشتی را اسکورت نموده، 2900 کشتی را مورد حمایت قرار داده و در این اسکورتها 171 مورد درگیری با دزدان دریایی داشته و دو کشتی را از اسارت دزدان آزاد کرده است.


مسافتی که 34 ناوگروه جمهوری اسلامی ایران طی کرده مساوی با 25 برابر محیط کره زمین است

دریادار جعفری طهرانی گفت: مسافتی که 34 ناوگروه جمهوری اسلامی ایران طی کرده مساوی با 25 برابر محیط کره زمین است.

وی افزود: افتخار آفرین ترین ناوگروههای ما یکی ناوگروه 24 است که برای اولین بار به اقیانوس آرام وارد شد و به بندر ژان ژیانگ چین رفت، دیگری ناوگروه‌های 12 و 18 است که برای اولین بار از کانال سوئز عبور کرده و در دریای مدیترانه حضور یافت.


برای اولین بار ناوگروه 19 جمهوری اسلامی ایران به کشور تانزانیا و بندر دارالسلام رفت

معاون هماهنگ کننده نداجا عنوان داشت: برای اولین بار ناوگروه 19 جمهوری اسلامی ایران به کشور تانزانیا و بندر دارالسلام رفت و ناوگروه قبلی که 33 بود نیز برای نخستین بار به کشور اندونزی یک سفر دریایی آموزشی - رزمی انجام داد.

معاون هماهنگ کننده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت: متاسفانه دانش آموزان کشور در کتابهای درسی با دریا آشنا نمی‌شوند و تنها نیم درصد دانشجویان در دانشگاههای علوم و فنون دریایی تحصیل می کنند.

دریادار جعفری با اشاره به حوزه ژئوپلتیک دریای "مکران" و اقیانوس "هند" افزود: این حوزه اخیرا مورد توجه جمهوری اسلامی ایران قرار گرفته و دارای ویژگی‌های خاص و برجسته‌ای است.

وی ادامه داد: ایران به سادگی می‌تواند آسیای میانه را از طریق دریای "مکران" به آب‌های گرم و آزاد جهان اتصال دهد ضمن آنکه در سواحل مکران خیلی سریع می‌توان به آب‌های عمیق وارد شد و از طرف دیگر اگر به هر دلیلی عبور یا تردد از تنگه هرمز ممکن نباشد ایران می‌تواند از این سواحل استفاده کند؛ لذا سواحل "مکران" برای جمهوری اسلامی ایران بسیار راهبردی است.

معاون هماهنگ کننده نداجا در پایان خاطرنشان کرد: حساسیتی که بروی نام "خلیج فارس" وجود دارد باید بر روی نام سواحل "مکران" هم بوجود آید.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار