اجرای طرح کاوش در محوطه این تپه باستانی با هدف پژوهش و آموزش به ویژه شناسایی دقیق دوره مادها و هخامنشیان است.

بگزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران قزوین ؛ 

سرپرست هیأت کاوش در محوطه قره تپه سگز آباد گفت: قره تپه سگزآباد محوطه بسیار مهم و ارزشمندی است که پس از زلزله سال ۱۳۴۱ بوئین زهرا آسیب های فراوانی به آن وارد شد.

بگفته مصطفی ده پهلوان ، با آغاز دور جدیدی از کاوش های گروه باستان شناسی دانشگاه تهران از سال 93 تصمیم گرفته شد با بهره گیری از یافته های به دست آمده از کاوش های گذشته و انجام کاوش در لایه های متاخر به تدریج وارد بررسی باستان شناختی گستره زمانی مورد نظر شد.

وی افزود: در کاوش شناسایی دقیق و مستند دوره تاریخی لایه فوقانی سگزآباد(آهن و همزمان با دوره ماد و هخامنشی و تشخیص کاربری حکومتی یا مذهبی یا سکونتی) و نوع جامعه ای که در لایه های فوقانی سگزآباد استقرار داشته اند بررسی می شود.

ده پهلوان ، همچنین شناسایی تعاملات منطقه ای و فرا منطقه ای اقتصادی و فرهنگی سگزآباد در هزاره نخست ق. م.، دلیل متروک شدن محوطه سگزآبادو بازنگری مجدد در یافته های دوران تاریخی سگزآباد در کاوش های زنده یاد دکتر عزت الله نگهبان و دکتر صادق ملک شهمیرزادی در کنار طرح کاوش سگزآباد را از دیگر اهداف پژوهشی این طرح اعلام کرد.

به گفته سرپرست هیأت کاوش در قره تپه سگز آباد، در حال حاضر نزدیک به ۴۴ سال است که به طور غیر مستمر کاوش های آموزشی و پژوهشی گروه باستان شناسی درمحوطه های زاغه، قره تپه وقبرستان متمرکز شده و دستاوردهای علمی فراوانی به همراه داشته است.

حضرتی ها مدیر کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری  استان قزوین هم از ساخت موزه باستان شناسی در شهر بویین زهرا خبر داد . 

انتهای پیام./س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.