بجنورد؛

در سال 93 شانزده اثر تاریخی و طبیعی شناسایی شد

معاون میراث فرهنگی خراسان شمالی گفت: با وجود بررسیهای انجام شده هنوز بسیاری از آثار باستانی به ثبت ملی نرسیده است .

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران بجنورد، به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی، در سالهای گذشته بررسی‌های گسترده‌ای از طریق گروه‌های متخصص در سراسر استان انجام شده و تمام آثار باستانی شناسایی شده است که روی سامانه الکترونیکی و نرم افزار سیستم اطلاعات جغرافیایی(GIS) جانمایی گردیده است، که این آثار شناساسی شده شامل، بناهای تاریخی، تپه‌ها، محوطه‌ها از قبیل درختان کهنسال، چشمه‌های آبگرم و معدنی شمرد.

علی عابدی معاون میراث فرهنگی خراسان شمالی اظهار داشت: با وجود بررسیهایی که انجام شده است برخی از آثار باستانی هنوز شناسایی نشده وعلت این امر این است که  این آثار در نقاط صعب‌العبور و ارتفاعات، رسوبگرفتگی و ... قرارگرفته است.

وی تصریح کرد: 16 اثرشامل 6 اثر تاریخی مربوط به دوران مختلف تاریخی و تعداد 10 اصله درخت کهنسال در قسمتهای مختلف استان بررسی شده است، این آثار زمانی به ثبت ملی خواهد که توسط کارشناسان بررسی دقیق شده و معیارهای لازم را داشته باشد و طی مراحل اداری به تایید شورای سیاستگذاری رسیده باشد. 

وی خاطر نشان کرد:‌ تا الان بیشتر از 1200 میراث در استان خراسان شمالی شناسایی شده که از این بین 463 اثر در آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/م
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.