رئیس اجرایی مرکز مطالعات «الخلیج» در ریاض هدف پادشاه عربستان را از عزل و نصب های اخیر توسعه و پیشرفت عربستان دانست و افزود وی در انتخاب افراد، شایستگی آنها را در نظر گرفته است.

به گزارش سرویس بین الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلویزیونی المیادین، سلیمان النمر در گفتگویی با این شبکه درباره عزل و نصب های غیرمنتظره و قابل توجه در عربستان سعودی و هدف از آن گفت: به نظر من انتصابات جدیدی که ملک سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان انجام داده است در چارچوب ادامه تلاش برای تبدیل عربستان به کشوری پیشرفته صورت می گیرد. وی از طریق این انتصابات و انتصابات بعدی، آینده این کشور را که متکی بر نسل سوم فرزندان خاندان پادشاهی است، ترسیم می کند. این انتصابات نشان می دهد معیار انتخاب افراد برای این مناصب نزدیک بودن آنها به خانواده پادشاهی نیست بلکه بیشتر شایستگی اداری و سیاسی افراد در این خصوص مد نظر قرار گرفته است که انتصاب عادل الجبیر سفیر عربستان در آمریکا به عنوان وزیر خارجه از نمونه های آن به شمار می رود. این در حالیست که سعود الفیصل چهل سال تصدی وزارت خارجه عربستان را در دست داشت و قبل از وی نیز این مقام در دست پدرش بود. نکته دیگر این که سعود الفیصل به سبب شرایط جسمانی خود قادر به انجام وظایفش نبود. 
وی در ادامه درباره انتقال قدرت به نسل سوم شاهزاده های سعودی و علت برکناری شاهزاده مقرن بن عبدالعزیز از مقام ولایتعهدی و این که انتقال قدرت به نسل سوم چه تاثیری بر ساختار خاندان پادشاهی در عربستان خواهد داشت، گفت: مقرن بن عبدالعزیز از همان زمان که در دوره ملک عبدالله، جانشین ولیعهد بود، از انجام بسیاری از وظایفی که بر عهده داشت سر باز می زد و پس از آن که به عنوان ولیعهد انتخاب شد نیز به این شیوه ادامه داد تا جایی که محمد بن نایف به عنوان جانشین ولیعهد که اکنون به عنوان ولیعهد منصوب شده است، مسئول بسیاری از امور سیاسی و امنیتی در عربستان بود. از سوی دیگر محمد بن سلمان که اکنون به عنوان جانشین ولیعهد منصوب شده است مسئولیت های دیگری بر عهده داشت و در این میان مقرن بن عبدالعزیز به عنوان مرد شماره دو در عربستان وظایف خود را انجام نمی داد بر همین اساس به نظر می رسد آن گونه که در حکم پادشاه عربستان آمده است، مقرن خودش خواستار کناره گیری از این مقام شده است. مقرن بن عبدالعزیز به عنوان یک شخصیت اجتماعی شناخته می شود و فعالیت های اجتماعی را بیشتر از فعالیت های سیاسی دوست دارد. 
کارشناس سعودی در ادامه درباره انتصاب عادل جبیر به وزارت خارجه عربستان که در واقع انتخابی خارج از خانواده پادشاهی است و پیامدهای این امر در عربستان و داخل خانواده حاکم بر این کشور، گفت: بار دیگر تاکید می کنم معیار ملک سلمان برای انتخاب افراد که اعضای خانواده پادشاهی نیز آن را پذیرفته اند، بیشتر شایستگی افراد است تا نزدیک بودن آنها به خانواده پادشاهی و عضویت آنها در این خانواده، بر همین اساس عادل جبیر در سال های گذشته شایستگی خود را به عنوان یک دیپلمات کارآزموده و با تجربه نشان داده است و اکنون به این مقام منصوب شد. 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار