معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل گفت:‌ جلدسازی سنتی اردبیل که از جمله صنایع دستی در حال فراموشی و منسوخ به شمار می‌رفته احیا و مستند نگاری شده است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اردبیل؛ هنر جلدسازی در اردبیل با توجه به رابطه مستقیم آن با قرآن و کتاب های ادعیه به عنوان یک شغل مقدس شناخته شده و بیشتر افرادی که این شغل را انتخاب کرده اند مذهبی و مقید به اعمال شرعی بوده اند.

در مستندنگاری صحافی سنتی اردبیل در زمینه‌های مختلف این رشته از جمله تاریخ و فن جلدسازی و صحافی در ایران و جهان، اوج تکامل جلدسازی در هرات قرن نهم هجری و فنون جلدسازی در این دوره، جلدسازی در قرن دهم و جلدسازی لاکی روغنی از قرن 10 تا 13 و نیز انواع جلدهای معروف ایرانی مطالبی آورده شده است.

هم اکنون دو کارگاه صحافی سنتی در شهر اردبیل فعال است که یکی از این کارگاه ها بیشتر به جلدسازی و صحافی قرآن می پردازدکه به دلیل افزایش تعداد دستگاه های صحافی صنعتی در اردبیل تعداد سفارش ها برای انجام صحافی دستی تا حدودی کم شده و اگر مناعت طبع و علاقه و عشق آنها به صحافی نباشد این دو کارگاه دایر نیز تعطیل می شد.

صحافی سنتی اردبیل در ردیف ثبت میراث معنوی قرار گرفت

عبداللهی معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل گفت: جلدسازی سنتی اردبیل که از جمله صنایع دستی در حال فراموشی و منسوخ به شمار می‌رفته در زمستان سال گذشته مستندنگاری شده و در حال حاضر نیز اقدامات لازم در زمینه قرار گرفتن این رشته صنایع دستی استان در ردیف ثبت در فهرست میراث فرهنگی و معنوی در حال انجام است.


انتهای پیام/ا

برچسب ها: اردبیل ، رشته ، صحافی ، جلدسازی ، سنتی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.