منابع غربی حفظ بقای عربستان و نزدیک‌شدن به آمریکا را از جمله علل تغییرات اخیر در عربستان می‌دانند.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلویزیونی المنار، مطبوعات غربی هدف از عزل و نصب ها در عربستان سعودی را حفظ موجودیت این کشور و نزدیک شدن آن به آمریکا با توجه به اوضاع کنونی در منطقه غرب آسیا بخصوص سوریه، عراق و یمن، دانستند. 

گزارشگر المنار به تحلیل مطبوعات غربی از تغییرات اخیر در عربستان سعودی اشاره کرد و گفت: تلاش سعودی برای حفظ بقای خود و تلاش برای نزدیک شدن به آمریکا، این کشور را وادار به اجرای برخی تغییرات حکومتی کرد.

وی افزود: روزنامه انگلیسی گاردین تعیین "محمد بن نایف" به عنوان ولیعهد عربستان را به منزله دفاع از خانواده پادشاهی در برابر چالشهای رو به افزایش دانست زیرا وی در سال های گذشته وزیر کشور و فرمانده مبارزه با تروریسم بوده است. از نظر گاردین انتخاب "محمد بن سلمان" به عنوان جانشین ولیعهد به منزله پاداش وی به سبب ایفای نقش وزیر دفاع در جریان جنگ علیه یمن است. 

گاردین می افزاید واگذاری وزارت خارجه به عادل الجبیر که عضو خانواده پادشاهی عربستان نیست در واقع تلاشی برای نزدیک شدن به آمریکاست زیرا وی سال ها سفیر عربستان در آمریکا بوده است. 

روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز نیز تاکید کرد این تغییرات نه تنها به منزله بازآرایی عربستان و جایگاه آن در منطقه غرب آسیا است بلکه تلاشی برای بازسازی روابط این کشور با آمریکا به عنوان مهمترین متحد این کشور است. به نوشته این روزنامه ، الجبیر روابط خوبی با آمریکا دارد و سخنگوی تجاوز به یمن بوده است. نیویورک تایمز در توضیح علت این تغییرات، درگذشت، بیماری و کهولت فرزندان عبدالعزیز را یکی از علل این تغییرات می داند و معتقد است علت دوم تغییرات نیز نگرانی عربستان از بی توجهی آمریکا و اشتیاق این کشور برای دستیابی به توافق هسته ای با ایران است. نیویورک تایمز این سئوال را مطرح می کند که وقتی ملک سلمان تصمیمات پادشاه قبل از خود را لغو کرده است، چه چیزی مانع از آن می شود که جانشین وی (ملک سلمان) نیز تصمیمات وی را لغو کند؟ نیویورک تایمز می افزاید این مسئله می تواند به آینده محمد بن سلمان فرزند ملک سلمان لطمه وارد کند. برخی مخالفتها با تصمیمات جدید ملک سلمان در داخل خانواده پادشاهی از جمله مخالفت طلال بن عبدالعزیز با بیعت محمد بن نایف و محمد بن سلمان، چنین فرضیه ای را تقویت می کند.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار