تعداد فیلم‌های سینمائی که در آن به مقام پدر پرداخته شده حتی به انگشتان دست هم نمی‌رسد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران، با فرا رسیدن ولادت با سعادت حضرت امیرالمؤمنین علی (ع) و نامگذاری این روز مبارک به نام روز مرد و روز پدر به معرفی و مرور چند از سینمائی و تلویزیون که موضوع آن‌ها مقام پدر است می‌پردازیم.

بنابراین گزارش فیلم‌های سینمائی خانه پدری به کارگردانی مرحوم رسول ملاقلی‌پور، به نام پدر ساخته ابراهیم حاتمی کیا، پدر اثر مجید مجیدی، شب دهم به کارگردانی جمال شورچه،  پدر بزرگ ساخته مجید قادری‌زاده و سریال ماندگار پدر سالار به کارگردانی مرحوم اکبر خواجوی آثاری هستند که با محوریت مقام پدر تولید و پخش شده‌اند.

"مزرعه پدری" چهاردهمین فیلم بلند رسول ملاقلی‌پور است، این فیلم که نویسندگی آن هم بر عهده ملاقلی‌پور بوده و جمشید هاشم‌پور، آتنه فقیه نصیری و مهدی احمدی بازیگران فیلم هستند.

"مزرعه پدری" داستان نویسنده‌ای به نام محمود است که به خاطر بررسی آخرین رمانش (مزرعه پدری) از سوی یک تشکیل دانشجویی در دزفول همراه خانواده‌اش به این شهر می‌رود.

وی، رابطه بسیار عمیق و نزدیک با فرزندان و همسرش دارد، اما در میانه‌های نشست، یکی از دانشجویان به کشته شدن همسر و فرزندانش در اثر حمله توپخانه دشمن در سال‌های ابتدایی جنگ تحمیلی استفاده می‌کند که موجب تغییر ناگهانی شرایط روحی می‌شود و با بازگشت به گذشته، خاطرات حضورش در صحنه‌های نبرد را مرور می‌کند.این فیلم کاندید 6 سیمرغ از بیست دو دومین جشنواره فیلم فجر و 5 دوره جشن خانه سینما شده است.

فیلم سینمائی "به نام پدر" به نویسندگی و کارگردانی ابراهیم حاتمی‌کیا، محصول 1384 است، این فیلم تبعات مادی و عاطفی جنگ 8 ساله را  نشان می‌دهد. این فیلم در مورد یک پدر بسیجی و دختر جوان اوست که مین‌های باقیمانده از دوران جنگ موجب مجروح شدن دختر می‌شود. در این اثر سینمائی پرویز پرستویی، گلشیفته فراهانی، مهتاب نصیرپور، کامبیز دیرباز، سید مهرداد رضایی به ایفای نقش پرداختند.

فیلم "پدر" به نویسندگی مجید مجیدی و مهدی شجاعی و کارگردانی "مجید مجیدی" ساخته شده است. خلاصه این داستان اینگونه است که مهرالله پس از فوت پدرش برای تامین معیشت خانواده در شهری دیگری به کار مشغول می‌شود، اما هنگامی که به دیدن مادر و خواهرش می‌رود متوجه می‌شود که مادرش با مرد مهربان و خوبی که ژاندارم است ازدواج کرده است. مهرالله مادرش را برای این‌ کار باز خواست می‌کند و هر چه مادرش دلیل می‌آورد قبول نمی‌کند. مهرالله کینه ژاندارم را به دل می‌گیرد و سعی می‌کند او را آزار بدهد وی اسلحه ژاندارم را سرقت می‌کند و همراه با "لطیف" که از زندگی خود ناراضی است، فرار می‌کنند. ژاندارم آن‌ها را پیدا می‌کند و ... 

فیلم "شب دهم" به کارگردانی "جمال شورجه" دیگر فیلک سینمای ایران با محوریت مرد و پدر است.
در این فیلم جهانبخش سلطانی، ولی‌الله شیراندامی، علیرضا اسحاقی و امیر حسین شوقی ایفای نقش کرده‌اند.

خلاصه فیلم شب دهم به این شکل است که عزیز شخصیت اصلی قصه، در شب دهم ماه محرم پی از درگیری خیابانی عزاداران با ماموران ارتش که برای دفاع از سربازان آمریکائی که ده دلیل مصرف الکل وضعیت مناسبی نداشتند، به خیابان آمده بودند از مهلکه فرار و همسر خود را در آن وضعیت رها می‌کند. وی تا سال‌ها پس از این اتفاق از اقدام خود احساس ندامت و حقارت دارد...

اثر سینمائی "پدر بزرگ" به نویسندگی و کارگردانی مجید قاری‌زاده ساخته سال 1364 است.
داستان این فیلم به این شرح است که " حسین عطاردی" با همسرش فخری و فرزندش در خانه قدیم پدر خود زندگی می‌کند. 

وی و همسرش هر دو کارمند باک هستند. فخری با تهیه وام مشکل به اصرار حسین را متقاعد می‌کند که خانه پدری را بفروشند و در یک مجتمع آپارتمانی در حومه شهر ساکن شوند.

پدر بزرگ داستان با این موضوع مخالفت می‌کند و آن‌ها به دلیل اینکه خانه را راحت‌تر بفروشند، پدر بزرگ را روانه خانه سالمندان می‌کنند.

بازیگران این فیلم جهانگیر الماسی، جمشید مشایخی، آهو خردمند ، حسین کسبیان، بهزاد رحیم خانی و مهری ودادیان بوده‌اند.

سریال "پدر سالار" قصه پدر میان سالی به نام "اسدالله" است. او پدری مهربان، خانواده دوست و دلسوز ولی سخت گیر پر صلابت است.

او اعتقاد دارد همه پسرانش پس از ازدواج باید در خانه پدری زندگی کنند، اما این روش را در مورد دختران به کار نگرفته و دو فرزند دختر وی زنگی مستقلی دارند.

محوریت اصلی قصه ازدواج پسر آخر خانواده "ناصر" است که با دختر عموی خود آذر ازدواج کرده و آذر که جوان و از نسل جدید است، زندگی در خانه پدر ناصر را قبول نمی‌کند و این کار باعث دخالت‌های اطرافیان در زندگی مشترکشان می‌داند.

ماجرای بالا می‌گیرد و اسدالله عروس جوان خود را تنبه می‌کند ولی آذر به هیچ وجه حاضر به زندگی در آن خانه نیست، اسدالله هم موافقت با تصمیم آذر را برای خود شکست و موجب سوء استفاده فرزندان دیگر می‌داند.

"مولود" خواهر زن اسدالله که با او دشمنی دیرینه دارد، این فرصت را غنیمت می‌داند و سعی در انتقام از اسدالله دارد و برای این کار از دخترش که عروس او است استفاده می‌کند.

با این حال تعداد فیلم و سریال‌هایی که محوریت آن‌ها پدر است، در سینما کم است و باید بیشتر به آن پرداخته شود. 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار