در نهالستان شهرداری حدود 600 متر مربع فضا برای توت فرنگی و 300 متر مربع گوجه به شیوه هیدروپونیک کشت شده است و در حال حاضر محصول آن در شهرستان توزیع می شود.

دانشیار گروه زراعت دانشگاه ولیعصر رفسنجان در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران کرمان گفت : با توجه به خشکسالی دهه گذشته در کشور و کاهش سطح زیر کشت محصولات به علت کمبود آب آبیاری و از طرفی شور شدن تدریجی آب های زیر زمینی و کاهش عملکرد محصولات کشاورزی و از طرفی محدودیت کشت محصولات در این ارتباط، توسعه روشهای نوین تولید محصولات کشاورزی در حال حاضر اجتناب ناپذیر شده است.

دکتر اصغر رحیمی با اشاره به اینکه کشت هیدروپونیک مصرف آب بسیار پایین و کنترل شده می باشد افزود : با توجه به اینکه که مسئله کمبود آب و بویژه کیفیت آب در اکثر نقاط کشور و بوِیژه در شهرستان رفسنجان که دارای آب و هوای گرم و خشک بوده یکی از بهترین جایگزین ها برای توسعه کشاورزی احداث گلخانه های مدرن و کشت گیاهان به صورت گلخانه ایی می باشد .

وی تصریح کرد : در روش کشت بدون خاک (هیدروپونیک) علاوه بر رفع مسئله بیماری های خاک زاد، با کاهش قابل توجه مصرف آب می توان به توسعه کشاورزی در این منطقه امیدوار بود.

رحیمی در تشریح مزایای کشت هیدروپونیک گفت : عناصر غذایی( فسفر، روی ، آهن و ...) به شکل دلخواه و قابل جذب گیاه به هر نسبتی که نیاز باشد در اختیار گیاه قرار می گیرد، شخم، آبیاری، مبارزه با آفات خاک، مبارزه با علف های هرز را ندارد و بقیه عملیات های زراعی نیز ساده تر است، کنترل شرایط محیطی از جمله نور، دما، رطوبت و ترکیب هوا بسیار ساده تر است.

وی خاطرنشان کرد : عملکرد توت فرنگی در هر متر مربع بین 5 تا 8 کیلو است که میتواند تا 12 کیلوگرم در متر مربع با ایجاد گلخانه استاندارد افزایش یابد.

انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.