معاون درمان وزارت بهداشت:

203 میلیارد تومان اعتبار برای توسعه و بهسازی بلوک‌های زایمانی تخصیص یافته است

آقاجانی گفت: در راستای اجرای طرح تحول سلامت که سال 93 آغاز شد و برای تحقق هدف 4 و 5 از اهداف توسعه هزاره برنامه 203 میلیارد تومان اعتبار برای توسعه و بهسازی بلوک‌های زایمانی اختصاص یافته است.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران، دکتر آقاجانی معاون درمان وزارت بهداشت در برنامه روز جهانی ماما گفت: هدف چهارم از اهداف توسعه هزاره کاهش مرگ دو سوم کودکان زیر 5 سال می‌باشد، همچنین بنابر هدف پنجم این برنامه کاهش سه چهارم مرگ مادران مورد نظر است که در چارچوب طرح تحول نظام سلامت و در راستای سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری مبنی بر افزایش جمعیت این اهداف مد نظر است. 

دکتر آقاجانی گفت: استراتژی ترویج زایمان فیزیولوژیک با کمترین مداخله به منظور کاهش مرگ مادر و نوزاد از اهمیت بسزایی برخوردار است که این هدف موجب کاهش 70 درصدی مرگ نوزادان در بدو تولد و کاهش 80 درصدی مرگ نوزادان طی 24 ساعت اول تولد است. 

وی ادامه داد: برنامه حمایت از زایمان طبیعی 7 رکن دارد که می‌توان به رایگانی زایمان طبیعی، توسعه بلوک‌های زایمانی، آموزش زایمان طبیعی،‌توانمند سازی عامل زایمان، توسعه زایمان بی‌درد و ترویج زایمان طبیعی از طریق آموزش‌های عمومی اشاره کرد. 

دکتر آقاجانی گفت: پس از اجرای طرح تحول سلامت شاهد کاهش میزان سزارین به میزان 5.7 درصد مطلق معادل 10.2 پایه بودیم، همچنین رایگان شدن زایمان طبیعی منجر به انجام 470 هزار زایمان طبیعی رایگان در مراکز دولتی تا پایان سال 93 شد. همچنین رایگان شدن دوره آموزشی آمادگی برای زایمان موجب شد ماهانه 10 هزار نفر در این زمینه آموزش ببینند. 

معاون درمان وزارت بهداشت ادامه داد: در جهت توانمند سازی ارائه دهندگان خدمات زایمانی 30 درصد آموزشهای الزامی را دریافت کرده و توانمندی‌هایشان ارتقا یافت. همچنین افزایش تعداد مراکز ارائه دهنده خدمات زایمان بی‌درد از 20 مرکز به220 مرکز صورت گرفت. 

آقاجانی از دیگر دستاوردهای این حوزه را بر شمرد و گفت: بهینه سازی و توسعه بلوک‌های زایمانی در سراسر کشور به تعداد هزار و 123 عدد انجام شد، همچنین تعداد 366 بلوک زایمانی توسعه و بازسازی شد که از این تعداد 110 بیمارستان توسعه بلوک زایمانی داشت و 256 زایشگاه بازسازی شدند. 

دکتر آقاجانی به اعتباری بالغ بر 203 میلیارد تومان برای توسعه و بازسازی بلوک های زایمانی اشاره کرد و گفت: این بودجه در اختیار دانشگاه‌ علوم پزشکی سراسر کشور قرار گرفته است. 

دکتر آقاجانی به ارتقاء شاخص های سلامت مادر و نوزاد با شروع طرح تحول نظام سلامت خبر داد و گفت: شاخص مرگ نوزادان از 1.7 به 1.6 مرگ نوزاد در هزار زایمان رسیده‌، همچنین شاخص سلامت مادران هم افزایش یافته است. 

معاون درمان وزارت بهداشت از ادامه برنامه‌های طرح تحول در راستای حمایت از زایمان طبیعی در سال 94 خبر داد و گفت: برنامه‌های ما در این حوزه شامل ساماندهی نیروی انسانی مامایی در بلوک زایمان، ارتقا کیفیت خدمات زایمان، تامین تجهیزات بلوک‌های زایمانی توسعه یافته و ساماندهی نقل و انتقال بین بیمارستانی و پذیرش مادران باردار می‌باشد.



انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار