معاون وزیر راه و شهرسازی از انعقاد تفاهم‌نامه میان مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و مرکز تحقیقات زلزله‌نگاری کالیفرنیای آمریکا خبر داد و گفت: بیشترین نگرانی ما از زلزله مربوط به ایجاد سونامی در سواحل جنوبی و شمالی کشور است و کشور ایران از لحاظ مدیریت بحرانی در بخش زلزله وضعیت نامطلوبی دارد.

تلفنی** وقوع زلزله در تهران قابل‌ پیش‌بینی نیست/ ایران از لحاظ مدیریت بحران در شرایط نامطلوبی به سر می‌بردبه گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، شکرچی‌زاده معاون وزیر راه و شهرسازی در نشست خبری امروز خود با اشاره به اینکه مقوله زلزله جزء مباحثی است که در کشورهای مختلف از جمله در ایران بسیار پراهمیت است، گفت: مرکز تحقیقات از زمان تأسیس (دهه 40) با وقوع زلزله‌ای در جنوب خراسان به بررسی زلزله در کشور پرداخته است.

وی در ادامه افزود: موضوع زلزله و مقاوم‌سازی ساختمان‌ها در طول چهار دهه در دستور کار قرار گرفت و آیین‌نامه‌ 2008 به مجموع مقررات ملی ساختمان و ایمنی ساختمان پرداخته است.

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی اظهار داشت: برنامه‌هایی از جمله افزایش بودجه برای خرید دستگاه‌های شتاب‌نگاری زلزله امسال در دستور کار قرار گرفته است.

وی با شاره به اینکه تفاهم‌نامه‌ای بین مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و مرکز تحقیقات زلزله‌نگاری آمریکا منعقد شده است، گفت: در این تفاهم‌نامه سطح دانش و اطلاعات را بهبود می‌بخشیم و اطلاعات شتاب‌نگاری در کشور آمریکا نیز در اختیار مرکز تحقیقات ایران قرار می‌گیرد و یک تبادل همکاری و علمی میان این دو مرکز ایجاد می‌شود.

در ادامه یوسف بزرگ‌نیا مدیر اجرایی مرکز تحقیقات مهندسی زلزله آمریکا با اشاره به اینکه مرکز تحقیقات زلزله‌نگاری در آمریکا یکی از مهم‌ترین مراکز علمی به شمار می‌رود، گفت: در این مرکز اقدامات تحقیقاتی از جمله در بخش خاک‌شناسی، زمین‌شناسی، ساختمان و سد صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه زلزله مرز جغرافیایی و یا سیاسی نمی‌شناسد، گفت: وقوع زلزله در یک کشور ممکن است خسارات بسیاری ایجاد کند اما در کشور دیگر خسارت چندانی را ایجاد نکند.

بزرگ‌نیا افزود: در حال حاضر با وقوع زلزله در کشورهای مختلف با استفاده از دستگاه‌های ثبت زلزله توانسته‌ایم رکوردهای بسیاری را در زلزله ثبت نماییم که این رکوردها نقش بسیار زیادی در پیش‌بینی‌های زلزله دارد.

بزرگ‌نیا تصریح کرد: کشور ایران یکی از مهم‌ترین مرکزهای زلزله در دنیا به شمار می‌‌رود و به دلیل زلزله‌خیز بودن آن از جنبه بین‌المللی اهمیت بسیاری دارد. در حال حاضر 1000 دستگاه شتاب‌نگاری در کشور ایران ثبت شده که به دلیل ایجاد رکوردهای بسیار توانسته است یک بانک اطلاعاتی بسیار مهم در دنیا ایجاد کند.

مدیر اجرایی مرکز تحقیقات مهندسی زلزله آمریکا توضیح داد: زلزله‌هایی که در کشور ایران رخ می‌دهد کمابیش همانند زلزله‌هایی است که در کالیفرنیا اتفاق می‌افتد ولی نوع زلزله‌هایی که در ایران رخ می‌دهد بسیار پراهمیت است؛ بنابراین نوع اطلاعاتی که در مرکز تحقیقات آمریکا و ایران ایجاد می‌شود بسیار حیاتی برای سایر کشورهای دنیا است.

بزرگ نیا افزود: در حال حاضر در مرکز تحقیقات کالیفرنیا و همچنین در مرکز تحقییقات ایران آزمایشات بسیار زیادی در بخش زلزله‌شناسی انجام می‌شود به طوری که یک میز لرزه‌نگاری به طول هفت متر ایجاد شده است که این میز می‌تواند رکوردهای زلزله را ثبت نماید و نتایج آن در زلزله‌های بعدی بسیار مؤثر است.

وی تصریح کرد: رکورد ثبت شده در زلزله منجیل هزار و 900 عدد بوده است که یکی از مهم‌ترین رکوردها را در بین زلزله‌های سایر استان‌ها دارد.

در ادامه این نشست اسماعیل فرزانگان رئیس شبکه شتاب‌نگاری ایران با اشاره به اینکه بحث شبکه شتاب‌نگاری در کشور بر هیچ کس پوشیده نیست، گفت: دو مقوله عمده لرزه‌نگاری و شتاب‌نگاری داریم که اغلب مردم و افکار عمومی با آنها آشنا هستند و روزنامه‌ها نیز پوشش خبری لازم را داده‌اند.

وی افزود: شبکه شتاب‌نگاری در سال 1352 با نصب دوربین‌‌های دستگاه در مقبره سعدی در دفتر فنی راه‌اندازی شد و دستگاه‌های آن به اولین دستگاه در مقبره سعدی راه‌اندازی گردید.

رئیس شبکه شتاب‌نگاری ایران یادآور شد: در سال 1372 تعداد دستگاه‌های شتباب‌نگاری زلزله به 330 دستگاه رسید که شاخص‌ترین رکوردها نیز مربوط به زمین‌لرزه منجیل بوده است ولی بعدها به دلیل ایجاد تحریم‌ها کم‌ کم از تعداد دستگاه‌ها و کیفیت دستگاه‌ها کاسته شد اما امروزه توانسته‌ایم تعداد دستگاه‌ها را افزایش دهیم. در ابتدا تعداد دستگاه‌های شتاب‌نگار هزار و 260 دستگاه خریداری کردیم و در حال حاضر تعداد دستگاه‌ها به هزار و 128 مورد رسیده است.

فرزانگان با اشاره به اینکه مجموع رکوردهای ثبت شده با هزار و 128 دستگاه شتاب‌نگاری، 10 هزار و 700 رکورد بوده که بخشی از داده‌های زلزله نیز در آنها وجود داشته است.

وی اظهار داشت: 121 دستگاه از هزار و 128 دستگاه در سدهای کشور نصب شده که توانسته است 759 رکورد را ثبت نماید. همچنین در استان تهران نیز به دلیل پراهمیت بودن دستگاه‌های بیشتری نصب شده است به طوری که 87 ایستگاه در استان تهران وجود دارد که 48 ایستگاه در شهر تهران وجود دارد.

وی توضیح داد: از لحاظ آماری استان آذربایجان شرقی با هزار و 373 رکورد و استان قم با 30 رکورد به ترتیب بیشترین و کمترین رکوردهای زلزله را در کشور به خود اختصاص داده‌اند.

در ادامه بیت‌اللهی رئیس مرکز خطرپذیری و زلزله‌شناسی مرکز تحیقیات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به اینکه متأسفانه با وقوع یک زلزله میزان بررسی‌ها و نگاه‌ها نسبت به زلزله در کشور افزایش می‌یابد، گفت: متأسفانه بعد از یک ماه همه چیز فراموش می‌شود و در حال حاضر باید یک فرهنگ‌سازی در کشور انجام شود تا میزان خطرپذیری در زلزله کاهش یابد.

بیت‌اللهی با اشاره به اینکه وضعیت کشور از دیدگاه خطر زلزله به هیچ عنوان مطلوب نیست، گفت: از نظر میزان گسل‌های زلزله‌زا کشور ایران دارای گسل‌های بسیار زیادی است.

وی افزود: بسیاری از شهرهای ما در مسیرهای گسل‌ها ساخته شده است و به دلیل اینکه نیاکان ما ساخت و سازهای خود را در چشمه‌ها ایجاد کرده‌اند اکثر شهرهای ما در مسیرهای گسل ایجاد شده است.

بیت‌اللهی در ادامه تأکید کرد: خطر زلزله در ایران به شدت بحرانی است و به دلیل آنکه وضعیت ساخت و سازهای ما بسیار نامطلوب است میزان تخریب‌پذیری نیز بسیار بیشتر است.

وی در ادامه توضیح داد: بیش از 80 درصد از مسکن روستایی ما در کل کشور فاقد استحکام‌های کافی است و همین موضوع در مسکن‌های شهری نیز به دلیل بافت‌های فرسوده پررنگ‌تر است.

بیت‌اللهی در ادامه تصریح کرد: از نظر آسیب‌پذیری نیز وضعیت مطلوبی نداریم. همین طور از نظر جمعیت در کشور بسیار آسیب‌‌پذیر هستیم به طور مثال در زلزله‌ای که در شهر بم رخ داد 28 هزار و 500 نفر کشته شدند و همان زلزله یک ماه بعد در کشور چین رخ داد در حالی که این میزان زلزله در کشور چین تنها یک کشته بر جای گذاشت.

در ادامه این نشست بزرگ‌نیا در پاسخ به سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران، مبنی بر قابل پیش‌بینی بودن زلزله تهران گفت: متأسفانه وقوع زلزله در تهران قابل پیش‌بینی نیست ولی شهر تهران به دلیل گسل‌خیز بودن وقوع زلزله در آن حتمی است. در حال حاضر در کشور آمریکا تلاش‌های بسیاری انجام می‌دهند که 30 ثانیه الی 15 دقیقه پیش از وقوع زلزه بتوانند آن را پیش‌بینی نمایند اما در خصوص شهر تهران این موضوع هنوز عملی نشده است.

در ادامه فرزانگان توضیح داد: در سال گذشته دولت یک بودجه 7 میلیون دلاری برای خرید دستگاه‌های شتاب‌نگاری در نظر گرفته است که در گذشته این دستگاه‌ها از کشور آمریکا خریداری می‌شد اما امسال سعی کرده‌ایم از کشورهای اروپایی این دستگاه‌‌ها را خریداری نماییم.

رئیس شبکه شتاب‌نگاری ایران خاطرنشان کرد: بسیاری از نگرانی‌های ما مربوط به وقوع سونامی در اثر زلزله در کشور ایران است  و در صورتی که زلزله‌ای در مناطق ساحلی جنوبی و یا شمالی رخ دهد احتمال وقوع سونامی بسیار زیاد است.

انتهای پیام/
برچسب ها: زلزله ، دوربین ، مدیریت ، بحران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار