نویسنده و پژوهشگر استان آذربایجان شرقی از تالیف شرح وتصحیح وانتشار کتاب ذخیره خوارزمشاهی سید اسماعیل جرجانی که جامع ترین و قدیمی ترین کتاب پزشکی در زمینه طب سنتی در شهریور ماه سال 1394 خبرداد.

حسین شهبازی در گفتگو باخبرنگارباشگاه خبرنگاران تبریز،افزود: این کتاب جامع ترین کتاب پزشکی است که طبق پژوهشهای انجام شده کتاب قانون ابن سینا بعد ازاین کتاب می باشد.

وی با اعلام این خبرکه تالیف شرح و تصحیح کتاب ذخیره خوارزمشاهی توسط انتشارات زوار تهران در شهریور 94 منتشر خواهد شد، تصریح کرد: کتاب ذخیره خوارزمشاهی به دلیل اینکه کتاب ادبی و پزشکی است بسیاری از ادبیان و پزشکان نمی توانستند از آن بهره مند شوند که با تالیف شرح و تصیح این کتاببسیاری از ادیبان و پزشکان از آن بهره مند خواهند شد.

استاد دانشگاه و محقق ادبیات استان آذربایجان شرقی ادبیات را دریایی علوم دانست و اذعان کرد: ادبیات رشته است که می توان تمامی علوم از جمله نجوم،فلسفه، طب سنتی،مباحث کلامی و مباحث توحیدی... را در آن جستجو کرد و تمامی پژوهشگران در هرعصری تنها می توانند با تحقق و پژوهش قطره ای از این دریای بیکران را کشف کنند.

وی که در زمینه نسخه شناسی و نسخه های قدیمی آثار برجسته ای دارد، در زمینه ارزش و ماندگاری علوم قدیمی گفت:علم امروز مدیون علوم قدیمی بسیاری از اندشمندان دوران گذشته است که بقا و پیشرفت علم در تمامی شاخه های مدیون نسخه های آن دوران است.

حسین شهبازی درادامه در خصوص آغاز فعالیت های خود تشریح کرد: به دلیل علاقه فراوان از دوران دبیرستان رشته ادبیات را با وجود مخالفت خانواده ام انتخاب کردم و با رتبه برتر در رشته ادبیات وارد دانشگاه شدم و در این دوران در سال 87اولین کتاب در زمینه عربی عمومی را تالیف کردم، که این کتاب در حال حاضر چاپ سوم آن منتشر می شود.

وی با اشاره به دومین تالیف کتابش در سال 88 به عنوانکتاب گنج پنهان که در زمینه پژوهشی برتاثیرقرآن و حدیث در ادبیات فارسی که در حال حاضر با عنوان گنج نهان در بازار عرضه می شود، گفت: با توجه به علاقه وافر به نسخ قدیمی مهم ترین فعالیت های پژوهشیم را در سال 91 باعنوان رساله قشیریه آغاز کردم، در ابتدا این رساله به عنوان پایان نامه کارشناسی ارشدم با رتبه عالی و نمره 20 پذیرفته شد که به پیشنهاد اساتید این رساله در سال 93 به صورت کتاب شرح جامع بر رساله قشیریه توسط انتشارات زوّار تهران منتشر شد و در حال حاضر به عنوان کتب دانشگاهی در دانشگاههای کشور استفاده می شود.

نویسنده و پژوهشگر استان آذربایجان شرقی در ادامه با بیان اینکه رساله قشیریه، اثر استاد عبدالکریم بن هوازن قشیری،یکی از مهمترین کتب عرفان و تصوف در قرن 5 هجری می باشد، افزود: این رساله، بنا به گفتة قشیری، برای مریدان و صوفیان مبتدی و علت نگارش آن، ظهور فساد در طریقت ذکر شده است.

وی افزود: همچنین این کتاب، اولین شرحی است که بر رساله قشیریه نوشته شده است و در آن ضمن تصحیح کاستی های ترجمه فارسی که توسط یکی از شاگردان قشیری بنام ابوعلی عثمانی نوشته شده است ومواردی چون شرح 150اصطلاح عرفانی و مستند گشتن آنها به یکی از منابع ادبی، روایی و عرفانی،بررسی 200 شخصیت از عارفان قرن اول تا قرن پنجم هجری، شرح لغات و جملات دشوار، شرح و ذکر مآخذ 212 بیت عربی و ترجمه آنها، توضیح بیش از200 آیه قرآنی و احادیث ونیز به واکاوی مسائل کلامی رساله قشیریه و مقابله آن با منابع شیعه اثنا عشیریه و نقد و بررسی بدعت ها و انحرافات صوفیه در مقابله با کتب شیعه است.

حسین شهبازی با توصیه به دانشجویان رشته ادبیات در خصوص یادگیری علوم پایه رشتهادبیات نگاه علمی و پژوهشی را لازمه این رشته دانست و گفت: مسئولین با حمایت های معنوی بیشتر و ایجاد مجموعه های علمی و فرصتهای تحقیقاتی می توانند جوانان علاقمند به این رشته را در راستای تحقیق و پژوهش در جهت توسعه بیشتر علم و فرهنگ ادبیات این کشور گامهای مهم تری را بردارند.

وی در پایان با اشاره به این بیت از حافظ شیرازی هرگز نمیرد آن که دلش زنده شد به عشق ،ثبت است بر جریده عالم دوام ما خاطر نشان کرد: تحقیق و پژوهش لازمه پگیشرفت و توسعه علمی و همه جانبه هر علم و کشوری است و مسئولین باید با توجه به اهمیت این مسئله گامهای معنوی تاثیر گذارتری را انجام دهند.

گفتنی است: حسین شهبازی استاد ادبیات و پژوهشگر استان اذربایجان شرقی تا کنون بیش از 6 کتاب تالیف و 2 تالیف شرح و تحقیق بر عبهر العاشقین شیخ روزبهان بقلی شیرازی،تالیف شرح و تصحیح ذخیره خوارزمشاهی سید اسماعیل جرجان در دست اقدام دارد ونیز ارائه مقاله علمی پژوهشی با نمایه که در پایگاه جهاد دانشگاهی (SID) و (ISC)در خصوص(بررسی اغراض ثانویه معانی، بیان و مختصات سبکی عبهر العاشقین) از فصلنامه تخصصی بهار ادبرا در کارنامه علمی و پژوهشی خود دارد.

یادآور می شود: این استاد ادبیات و پژوهشگر ادبیات استان آذربایجان شرقی دارای سوابق برجسته ای از جملهنفربرتر همایش کشوری در مقاله نویسی (بررسی راهکارهای توسعه فرهنگ تذکر لسانی با محور آموزه های دینی) در سال1389،مسئول روابط عمومی سازمان قطارشهری شهرداری کلانشهر تبریز از سال 1390 تاکنون و عضو فعال انجمن روابط عمومی های کشور،روابط عمومی برتر و فعال در استان آذربایجان شرقی در فعالیت های روابط عمومی استان و دریافت لوح تقدیر از استاندار ،تدریس درس فارسی عمومی و عربی در دانشگاه سراسری آزاد ، دانشگاه پیام نور تبریز، مرکز علمی کاربردی شهرداری تبریز، عضو باشگاه پژوهشگران و نخبگان جوان دانشگاه آزاد اسلامی نیز می باشد.

انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.