به گزارش
خبرنگار دانشگاهی باشگاه خبرنگاران؛ اخباری رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی اظهار داشت: من به دنبال سخنگویی تشریفاتی در مراسم گردهمایی روسا نیستم و میخواهم از حداکثر وقتمان در جهت رفع مشکلات موجود دانشگاه استفاده کنم.
وی گفت: دانشگاه جامع با داشتن ۸۵۰ هزار دانشجو ۵۰ هزار نفر مدرس، هزار و ۳۵ مرکز در کل کشور، بزرگترین دانشگاه مهارتی کشور است و به همین دلیل نیازمند هستیم برای بقای این دانشگاه فکری اساسی کنیم چرا که مسیر کنونیمان حالت انقباضی دارد و روز به روز ورود دانشجو به آموزش عالی کشور پایین آمده است که میتواند چنین شرایطی بقای دانشگاه جامع را دچار مشکل کند.
وی با بیان اینکه دانشگاه جامع نیازمند مهندسی مجدد است، ادامه داد: این مهندسی مجدد به تنهایی میسر نمیشود و نیازمند همکاری تمام مدرسین و روسای مراکز علمی کاربردی استانها است.
وی تصریح کرد: دانشگاه نیازمند شناسایی نیازهای روز جامعه برای ایجاد رشتههای جدید است لذا مراکز نباید رشتههای قبلی خود را تمدید کند بلکه باید ضمن نیاز سنجی رشتههای مطابق با شرایط جدید منطقهای و بازار کار ایجاد کنند مشکل اینجاست که ما به تناسب نیازهای کشور فعالیت نمیکنیم و همین موضوع موجب این شده است که نظام آموزش عالی از مدرک گرایی اشباع شود.
وی اظهار داشت: رشتههای ۲۰ سال قبل به درد دانشگاه جامع نمیخورد و بر مبنای اشتغال روز باید رشتهها تعریف شود. اکنون برنامه ششم توسعه در حال تکمیل است و باید جهت گیری برنامه ششم در تعیین رشتهها لحاظ شود.
وی ادامه داد: در حال تنظیم سند راهبردی دانشگاه جامع هستیم و روسای مراکز تجارب خوبی در این زمینهها دارند که باید از آن استفاده شود.
وی با اشاره به بحث پودمانها ادامه داد: پودمانهای دانشگاه جامع گره گشای این مساله هستند و باید پودمانها منجر به مقطع شوند به همین علت است که راهاندازی مرکز تربیت مدرسین در دانشگاه در سال ۹۴ با جدیت دنبال میشود و میخواهیم باز آموزی، نوآموزی و خبرگی، برای دروس تعریف شود تا مشکل کیفی آموزشمان رفع گردد و تمام این اهداف با شفافسازی جایگاه دانشگاه جامع در برنامه ششم میسر خواهد شد.
انتهای پیام/