رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی استان اردبیل، گفت: کاهش مصرف نمک از عوامل اصلی کاهش سرطان به ویژه سرطان‌های گوارشی و معده در کشور است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اردبیل؛ سدیم و کلر دو جزء اصلی نمک خوراکی برای بقای تمام موجودات زنده از جمله انسان ضروری است. سدیم یک الکترولیت است مانند پتاسیم، کلسیم و سدیم.

مصرف نمک به مقدار کم در برنامه غذایی ما لازم و ضروری است. ولی ما معمولاً 10 تا 20 برابر مقدار مورد نیاز بدن، نمک مصرف می کنیم.

البته سه چهارم نمکی که در طی روز مصرف می کنیم بصورت نهفته در غذاهای فرآیند شده و آماده است. فقط یک چهارم آن را در سر سفره یا هنگام پخت غذا، اضافه می کنیم.

مصرف بیش از حد نمک عامل اصلی بیماریهای قلبی عروقی

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل گفت: مصرف بیش از حد مجاز نمک، غذاهای پر چرب و فست فودی به همراه کم تحرکی و بی توجهی به ورزش مهمترین عامل گرفتار شدن افراد سالم به بیماری‌های فشار خون بالا، قند خون و انواع بیماری‌های قلبی و عروقی در سنین مختلف است.

مصرف نمک در استان اردبیل پنج برابر بیشتر از حد مجاز است

رییس دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی خلخال گفت: مصرف نمک در استان اردبیل و به تبع آن در این شهرستان پنج برابر حد مجاز است.

علی اکبر شکارچی افزود: حد مجاز نمک روزانه برای هر نفر سه تا چهار گرم در روز است در حالی که ایرانی‌ها از جمله مردم استان اردبیل و شهرستان خلخال روزانه 10 تا 15 گرم نمک مصرف می‌کنند.

وی با بیان این که بیماری‌های واگیردار و عفونی عامل تهدید کننده سلامت مردم کشور محسوب نیست گفت: بیماری‌های قلبی و عروقی ناشی از تغذیه و رژیم غذایی نامناسب بالاترین میزان بیماری‌های منجر به مرگ و میر افراد در ایران را به خود اختصاص داده است.

انتهای پیام/ز

برچسب ها: اردبیل ، کاهش ، مصرف ، نمک ، سرطان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.