وی افزود: از حسن ظن ریاست جمهور و هیأت دولت در توجه بیشتر به آموزش و پرورش در ماههای اخیر سپاسگذاری میکنم و نیز از اولیاء و مربیان دانش آموزان که از گذشته تاکنون حمایت و پشتیبانی و خدمتگزاری خود را نسبت به آموزش و پرورش دریغ نکردهاند قدردانی میکنم.
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: آموزش و پرورش در حال حاضر با در اختیار داشتن یک میلیون همکار فرهنگی در صد و پنج هزار واحد آموزشی در 752منطقه آموزشی در سراسر کشور بزرگترین دستگاه کشور و فصل مشترک حاکمیت و ملت است.
فانی گفت: در سال دولت و ملت هم دلی و هم زبانی نقش آموزش و پرورش نقش کلیدی و تاثیر گذار است.
وی با اشاره به اهمیت نهاد آموزش و پرورش گفت: نقشهای مهم این دستگاه انتقال فرهنگ به نسل آینده و جامعه پذیری فرزندان همگی ما است.
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: آموزش و پرورش مهمترین و تاثیرگذار ترین نهادی است که فرهنگ را باید به نسلهای آینده منتقل کنند و همچنین زمینههای جامعه پذیری دانش آموزان، اخلاق مداری و آمادگی آنها برای عهده داری مسئولیتهای اجتماعی، سیاسی و اقتصادی بر عهده دارد.
فانی با اشاره به وظیفه آموزش و پرورش گفت: در واقع آموزش و پرورش زیر ساخت منابع داخلی کشور را تشکیل میدهد و همین دستگاه وظیفه دارد دانش آموزان، زنان، مدیران و ایفاگران سایر نقشهای مورد نیاز جامعه را در آینده تعلیم و تربیت کند.
وی ادامه داد: تربیت افرادی با چنین ویژگیهایی نیازمند بسترهای مناسب خود است و یکی از این بسترها حضور همه نهادهای تاثیرگذار و آحاد مردم در امر تعلیم و تربیت است.
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: یک نهاد به نام دولت به تنهایی قادر به اداره تعلیم و تربیت نیست بلکه همه نهادها اعم از دولتی و غیر دولتی باید به آموزش و پرورش کمک کنند چرا که این دستگاه متعلق به همه است.
فانی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در رابطه با اینکه بزرگترین مخاطبین را آموزش و پرورش دارد ادامه داد: حدود 40میلیون نفر، از مخاطبین این دستگاه هستند.
وی تصریح کرد: هماهنگی برنامههای درسی آشکار و پنهان مدرسه@ای با آموزههای موجود در خانوادهها یکی دیگر از این بسترها است و حمایت مسئولان نظام همواره مایه دلگرمی معلمین جامعه بوده است.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه از بسترهای مهم دیگر دانش آموز در تراز نظام جمهوری اسلامی در کلام رهبر معظم و رهبر فرزانه انقلاب و رئیس جمهور و سایر مسولان دانش آموزی آگاه، دین باور، بانشاط، با اراده، امیدوار، متفکر، خلاق، نوآور و مصمم در حفظ هویت دینی و ملی و پایبند به ارزشها و سنن این کشور است گفت: همه این ویژگیها میتواند ما را به آیندهای روشن و امیدبخش، امیدوار سازد.
فانی گفت: تربیت این نسل معلمینی میخواهد که ضمن برخورداری از شایستگیهای معنوی دغدغه معیشت نداشته باشد و همچنین نگران امروز و فردای خود نباشد و از همه آموزههای جهانی برای برخورداری از آموزش و پرورش غنی و به روز بهره ببرند و آرامش روانی کامل را داشته باشند.
وی افزود: در این صورت است که میتوان با امید به آینده روشن تلاش امروز را مضاعف کرد.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به تلاشهای 20ماهه اخیر آموزش و پرورش اظهار کرد: در این بیست ماه اخیر آموزش و پرورش با رویکرد کیفیت بخشی به این دستگاه سیاستهایی را برای مدیریت در این دستگاه بزرگ اتخاذ کرد.
فانی با اشاره به سیاستهای اتخاذ شده به آموزش و پرورش گفت: ساماندهی و بهسازی نیروی آموزش و پرورش یکی از این سیاستها است که با در اختیار داشتن یک میلیون همکار فرهنگی نیاز به ساماندهی این نیروی عظیم و بهسازی این نیروی بزرگ داریم و تلاشهای ما در این بیست ماهه در راستای ساماندهی نیروی انسانی آثار و عواقب موثری داشته است.
وی ادامه داد: دومین سیاست تعالی مدیریت آموزشی و آموزشگاهی است، ما معتقدیم که مدارس باید از مدیران توانمند برخوردار باشد و در این راستا اقداماتی صورت گرفته است.
وزیر آموزش و پرورش افزود: سومین سیاست عملیات سازی بودجه آموزش و پرورش با هدف بهره وری بیشتر از اعتبارات آموزش و پرورش است.
فانی گفت: چهارمین سیاست توسعه مشارکتهای مردمی است یعنی همکاری مردم با آموزش و پرورش از سیاستهای جدی این دستگاه است و این سیاست توسعه مشارکت را شاهد بودهایم.
وی تصریح کرد: پنجمین سیاست مدرسه محوری و تمرکز زدایی استفانی گفت: سند تحول نظام آموزش و پرورش از سال 82 کلید خورد و در سال 91 مورد تصویب شورای عالی فرهنگی قرار گرفت که این سند مهمی است و مبنای حرکت آینده آموزش و پرورش قرار گرفته است.
وزیر آموزش و پرورش در ادامه افزود: در سال 93 موفق شدیم سند راه را مشخص کرده و یکی از مطالبات مقام معظم رهبری را لبیک بگوییم، این سند راه تلاشهای و پیشنیازهای ما را برای سالهای 94 تا 99 پیشبینی کرده است.
وی اظهار داشت: امیدواریم در برنامه ششم توسعه که از سال 95 جاری میشود سند تحول و نقشه آن به عنوان سند راه آموزش و پرورش باشد اما در عین حال ما به 40راهکار از 101راهکار ورود کردهایم که این راهکارها در قالب 99 برنامه در سال 93-94 در حال اجراست.
فانی تصریح کرد: برخی راهکارهای اجرا شده زمان طولانی را برای موفقیت نیاز دارد اما در موازات آن برای کوتاه مدت نیز برای مبارزه با آسیبهای موجود سیستم آموزش و پرورش راههای دیگری نیز در نظر گرفته است.
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: یکی از این راهها دخالت دادن مردم در امر آموزش و پرورش است که خود مردم دریافتهاند با دست در دست دادن مدیران آموزش و پرورش میتوان در امر تربیت فرزندان موفقتر عمل کرد و امروز بخشی از فعالیتهای آموزش و پرورش توسط مردم و بخش خصوصی انجام میشود.
وی تاکید کرد: همچنین آموزش و پرورش با مدیریت منابع انسانی برای چابکسازی خود اقدام میکند که میتواند این امر در تخصیص منابع مالی به کارکنان آموزش و پرورش کمک کند و معلمان از همه مسئولان، دولت، نمایندگان مجلس و آحاد مردم انتظار دارند که این نهاد تاثیرگذار را یاری رسانند و این نهاد نیز سعی میکند برای عملی شدن چشم انداز 1404 دین خود را به مردم و جامعه ادا کنند.
فانی گفت: دولت در اسفند سال 93 رتبهبندی معلمان را به تصویب رساند و برای سال 94 علی رغم بودجه پیشبینی شده 1350 میلیارد تومان برای اجرای رتبه بندی معلمان اختصاص داده است.
وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: در سالهای اخیر فعال شدن شورای آموزش و پرورش استانها و جذب بیشترین خیرین مدرسهساز که با ساخت بیش از 20 درصد کلاسهای درس توسط خیرین و هم چنین ساخت 900 واحد آموزشی توسط بنیاد برکت که از بنیادهای زیرمجموعه دفتر مقام معظم رهبری است از دستاوردهای آموزش و پرورش بوده است که از طریق جلب و جذب اقتصاد خصوصی انجام داده است.
وی بیان داشت: آموزش و پرورش تلاش کرده است با توجه به معیارهای اسلامی در جذب استادان و دانشجویان متعهد بکوشد تا با تربیت معلمان شایسته و متعهد که منطبق بر تربیت اسلامی هستند نیروی خود را تکامل بخشد.
وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: بیش از 50 هزار دانشجو و معلم در 100 پردیس و تربیت معلم مشغول به تحصیل هستند و اولین فارغالتحصیلان نیز در مهر 95 وارد حوزه آموزش و پرورش خواهند شد و در این میان ضمن تقدیر از ستاد نماز جمعه تهران از کسانی که آموزش و پرورش را مورد تفقد قرار دادهاند به ویژه مقام معظم رهبری، رئیس مجلس و دولت تشکر میکنم.