یکی از مقامات رژیم صهیونیستی تأکید کرد این رژیم باید به خاطر امنیت خود با جنبش حماس کنار بیاید.

به گزارش سرویس بین الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از پایگاه اینترنتی خبرگزاری سمای فلسطین، گیورا ایلاند رئیس شورای امنیت ملی رژیم صهیونیستی و افسر سابق ژنرال احتیاط در عین حال تقویت محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی را در غزه زیان‌آور توصیف کرد.
به گزارش پایگاه اینترنتی خبرگزاری سمای فلسطین، ایلاند در مقاله‌ای که در روزنامه یدیعوت آحارونوت چاپ شد افزود:« مصلحت اسرائیل در غزه فقط یک مصلحت امنیتی است که دو جنبه دارد یکی حفظ آرامش برای طولانی‌ترین زمان ممکن و دیگری کاهش روند مسلح شدن حماس. اسرائیل در غزه منافع دیگری مانند منافع اقتصادی ، منطقه‌ای یا سیاسی ندارد.»
این مقام اسرائیلی تصریح کرد مصلحت اسرائیل به سه شیوه تحقق می یابد یکی توافقنامه نهایی و دائم با تشکیلات خودگردان فلسطینی که مسئله غزه و وضع غزه در این توافقنامه دائم گنجانده شود. دوم آنکه فشارهای اقتصادی به غزه تا فروپاشی نظام حکومتی حماس ادامه یابد و سوم آنکه مصلحت مشترک با حماس که در تلاش است جلوی دور دیگری از خشونت و درگیری را با اسرائیل بگیرد تقویت شود که به نظر می رسد شیوه سوم واقعگرایانه‌تر است.
در مقاله این مقام اسرائیلی آمده است چگونه باید شیوه سوم را محقق کرد؟
وی در پاسخ نوشت در توافقنامه آتش بس که به عملیات « صخره سخت ( تهاجم تابستان سال گذشته رژیم صهیونیستی به غزه )» پایان داد آمده است مرحله دوم پس از گذشت یک ماه از اجرای توافقنامه عملیاتی می‌شود و کنفرانسی به ریاست مصر برای بازسازی غزه برگزار خواهد شد اما طی هشت ماه گذشته کنفرانسی برگزار نشده است و از بازسازی هم خبر نیست و علت نیز ساده است؛ مصر و تشکیلات خودگردان فلسطینی که قرار است این فرآیند را رهبری کنند عملا به بازسازی نوار غزه تمایلی ندارند و علاوه بر آن برای مصریها و تشکیلات خودگردان فلسطینی در کرانه باختری اهمیتی ندارند که جنگ دیگری بین حماس و اسرائیل رخ بدهد.
وی افزود: اینجاست که وضع عجیبی شکل گرفته و منافع اسرائیل و حماس به هم گره خورده است و طرف دیگر که ائتلافی از چندین طرف از جمله تشکیلات خودگردان فلسطینی است به معنای واقعی کلمه به رنج و سختی ساکنان غزه اهمیت نمی دهد و برای آنان اهمیتی ندارد که سرخوردگی و رنج و سختی فلسطینیان در نوار غزه به دور دیگری از خشونت و درگیری منجر شود.
در ادامه این مقاله آمده است اصرار اسرائیل و طرفهای بین المللی برای آنکه همه منابع ویژه بازسازی غزه را به تشکیلات خودگردان فلسطینی بدهند اشتباه فاحشی بود و انتظار می رود اسرائیل در چنین وضعی عملیات بازسازی بین المللی را رهبری کند و منابع ویژه طرح بازسازی را به یک دولت مؤثر و مسلط بر غزه واگذار کند که در حال حاضر دولت حماس است.
ایلاند نوشت با توجه به اینکه مصلحت ما در غزه فقط امنیتی است می باید در هر زمینه دیگری از جمله ایجاد بندر دریایی در غزه از خود سعه صدر نشان می دادیم و در مقابل بر ایجاد یک سامانه بین المللی قوی که مأموریتش جلوگیری از استفاده نادرست از منابع و مصالح در غزه بود اصرار می کردیم و با توجه به اینکه چنین سامانه‌ای اکنون وجود ندارد سیمانی که اسرائیل به غزه وارد می کند به آسانی در ساخت تونلها مصرف خواهد شد.
این مقام اسرائیلی تصریح کرد اگر جنگ دیگری تابستان امسال رخ بدهد بسیاری خواهند گفت قدرت بازدارندگی اسرائیل شکست خورده است اما حقیقت اینگونه نیست و قدرت بازدارندگی اسرائیل مؤثر و مفید است ولی برای جلوگیری از جنگ دیگری کافی نیست و چنین چیزی با سیاست اقتصادی و سیاسی چماق و هویج تحقق می یابد.
مخالفان این رویکرد می‌گویند عملیات بازسازی نوار غزه باعث تقویت جایگاه حماس خواهد شد و این درست است اما چنین کاری چه بدی دارد؟
ایلاند در پایان نوشت کسی که می خواهد دایره منافع اسرائیل را در غزه گسترش دهد و اهداف سیاسی مانند تقویت جایگاه محمود عباس را مد نظر قرار دهد در آن تنها مصلحت اسرائیل را که واقعی است یعنی مصلحت امنیتی را به خطر می اندازد.
برچسب ها: اسرائیل ، حماس ، امنیت ، فلسطین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار