این روزها فصل برداشت انواع محصولات کشاورزی فرا رسیده اما با وجود خرید توافقی یا تضمینی محصولات کشاورزی، نرخ محصول در مزرعه تا بازار چند برابر تفاوت دارد و کشاورزان همچنان ضرر می کنند.

به گزارش گروه ویگردی باشگاه خبرنگاران ، به نقل از خبرگزاری مهر ،  داستان کاهش قیمت محصولات کشاورزی در سال جاری در کرمان شاهد تحول بود. قبل از اینکه قیمت محصولات کشاورزی سقوط آزاد کند استاندار کرمان وارد عمل شد و برخی محصولات را خرید توافقی و برخی را نیز شامل نرخ خرید تضمینی کرد و حتی برای این امر وزیر کشاورزی را به کرمان دعوت کرد و وی را از نزدیک در جریان مشکلات کشاورزان قرار دارد.
 
در حالی نرخ محصول در کرمان سال های قبل به شدت سقوط می کرد که گاه حتی برای کشاورزان صرف نمی کرد که محصول را برداشت کنند و در برخی موارد حتی قیمت مجموع محصولی که در یک صندوق قرار می گرفت از قیمت صندوق هم کمتر می شد اما امسال جلوی دلالان برای کاهش نرخ محصول گرفته شد.
 
سالهای گذشته نرخ پیاز و یا سیب و زمینی و گوجه فرنگی به زیر ۱۰۰ تومان می رسید اما در حال حاضر وضعیت کمی بهتر شده است مثلا قیمت پیاز در جنوب کرمان به جای اینکه مانند سالهای قبل دو رقمی شود با نرخ ۲۴۰ تومان خرید تضمینی می شود.
 
برداشت پیاز از مزارع شهرستان هشت بندی
 
هر چند این اقدام کشاورزان را از مصیبت زدگی نجات داد اما همچنان کشاورزان نمی توانند حداقل سود ناشی از زحمتشان را کسب کنند.
 
بسیاری از کشاورزان فقط از بروز وضعیت نابسمان سالهای قبل گریز داشته اند اما همچنان نمی توانند ادامه کشت را برای امرار معاش انتخاب کنند و شاهد ضعف اقتصادی هستند.
 
قیمت تولید نهایی ۲۴۰ تومان، قیمت مصرف کننده بیش از ۱۲۰۰ تومان
 
مثلا در حالی پیاز با قیمت ۲۴۰ تومان از کشاورزان خریداری می شود که همین محصول در بازارهای مصرف از جمله کرمان، تهران و اصفهان با قیمتی به مراتب بیشتر فروش می رود و حداقل قیمت محصول در بازارهای مصرف ۱۲۰۰ تومان است.
 
این در حالی است که این قیمت به رغم کمکی که برای جلوگیری از شکست قیمت به وسیله دلالان به کشاورزان کرد اما همچنان چندین برابر قیمت نهایی تولید محصول به دست مصرف کننده می رسد و همچنان واسطه گران هستند که سهم قابل توجهی از دست رنج کشاورزان را به جیب می زنند.
 
محمد امینی تولیدکننده محصولات کشاورزی در جنوب کرمان اظهارداشت: طی سالهای اخیر بسیاری از محصولات تولید داخل با افزایش قیمت روبرو بوده اند از جمله نهاده های کشاورزی از جمله سم و کود، دستمزد کارگران و حمل و نقل و هزینه بسته بندی که به شدت افزایش یافته است.
 
وی افزود: سال های قبل اینقدر قیمت محصول کم می شد که اصلا صرف نمی کرد محصول را برداشت کنیم در حال حاضر حداقل می توانیم محصول را برداشت کنیم و سود اندکی هم داشته باشیم یا اینکه حداقل قسط وام های کشاورزی را بدهیم و گردش مالی داشته باشیم به خصوص برای خانواده هایی که بتوانند بخش هایی از کار از جمله برداشت محصول، بسته بندی یا حمل و نقل را خودشان انجام بدهند.
 
امینی ادامه داد: فرودگاه جنوب کرمان هم برای حمل و نقل محصول کشاورزی به کشورهای مختلف و استان های دیگر افتتاح شده اما حداقل امسال به کار کشاورزان نیامده است و همچنان منتظر امکان پروازهای خارجی و صادرات محصولات به صورت هوایی هستیم.
 
صادرات محصولات کشاورزی از شعار تا عمل
 
وی در پاسخ به خبرنگار باشگاه خبرنگاران در خصوص صادرات محصول پیاز به کشورهای آسیای میانه افزود: حقیقت این است که این شعارها قبل از برداشت داده می شود اما مثلا قرار بود جنوب کرمان نقش محوری در صادرات این محصول به روسیه داشته باشد اما سقوط نرخ روبل در مقابل دلار موجب شد طرف روسی به تعهد خرید خود پایبند نباشد و در نهایت این محصول وارد بازار داخلی شد که گاه به دلیل جدید بودن محصول خیار خاردار  مورد توجه مردم قرار نگرفت و فروش نرفت بعد هم گفته شد پیاز به تاجیکستان و آسیای میانه صادر می شود اما حالا ما برای باقی نماندن محصول پیاز روی دستمان به سمت خرید تضمینی رفته ایم.
 
برداشت پیاز از مزارع شهرستان هشت بندی
 
وی افزود: سوال اینجاست که درحالی کرمان طرح استمرار در خصوص کاشت پیاز و سیب زمینی را ایفا می کند و به خصوص در طول زمستان نیاز کشور از واردات را از بین می برد چرا بایددر فصل بهار با مشکلات متعددی برای فروش همین محصول مواجه باشد.
 
همچنان بخشی از سودمان در جیب دلالان است
 
محمد تاجیک دیگر کشاورز جنوب کرمان اظهار داشت: این محصول به آب زیاد نیاز دارد و نرخ تولید محصول بالاست. نرخ خرید تضمینی توانست ما را نجات دهد که به زمین نخوریم اما بدون شک خمیده راه می رویم و توان سر پا ایستادن نداریم.
 
وی افزود: سوال اینجاست که با این حجم انبوه تولیدات کشاورزی در استان کرمان چرا صنعت همراه کشاورزی پیشرفت نکرده است؟ مثلا چرا ما مثل استان فارس و خراسان رضوی در زمینه صنایع وابسته به کشاورزی رشد نکرده ایم و تنها به معادن و صنایع آلوده کننده محیط زیست پرداخته ایم؟ شما به فارس و خراسان رضوی نگاه کنید مزارع به صورت گسترده به کار گرفته می شوند و تمام این محصولات نیز در کارخانه های استانشان تبدیل به محصولات بالادستی می شود و سود افزوده به جیب مردم می رود و اشتغال ایجاد می کند. اما چرا در استان کرمان این اتفاق نمی افتد؟ نمی شود نشست و نگاه کرد و گفت بخش خصوصی بیاید و مشکلات را حل کند زیرا ما نیاز به راهبرد داریم اما مدیریتهای سالهای گذشته فقط وضعیت فعلی را حفظ کرده است و هیچ اتفاقی برای تولید محصولات پایین دستی و بالادستی کشاورزی هم رخ نداده است.
 
تاجیک افزود: ما کارخانه های رب گوجه را داریم اما اگر نگاهی به این کارخانه ها بیندازید این کارخانه های در واقع نیمه کارخانه هستند و محصول درجه پایین را می خرند و به گوجه فرنگی تبدیل می کنند اما امکان بسته بندی ندارند و درنهایت این محصول به کارخانه های سایر مناطق ارسال می شود و بسته بندی صورت می گیرد و این امر نشان می دهد ما مشکل را حل نکرده ایم و تنها مسکنی کوتاه مدت تزریق کرده ایم و این کارخانه ها همچنین بسیار اما و اگر های بهداشتی دارد.
 
قیمت تمام شده از کیلویی ۲۴۰ تومان بیشتر است
 
وی گفت: ما پیاز تولید می کنیم اما قیمت تمام شده محصول مسلما از ۲۴۰ تومان بیشتر است. ما باید نرخ سوخت بالا را تحمل کنیم پول حمل و نقل را بدهیم و کارگر را تامین کنیم و هزینه ها بسیار بالاست اما به هر صورت از استاندار تشکر می کنیم که نگذاشتند دلالان غیر بومی بیایند و قیمت را به زیر ۱۰۰ تومان برسانیم.
 
مدیرکل تعاون روستایی جنوب کرمان اما در خصوص وضعیت پیاز کاران گفت: در سال جاری با همت استاندار و البته وزارت کشاورزی مشکلات کشاورزان در جنوب کرمان کمتر شده است و افت قیمت روی نداده است و قیمتهای اعلام شده نگذاشته قیمت نهایی محصول از قیمت مشخص شده کمتر شود.
 
فرود سالاری افزود: در واقع حمایت دولت از کشاورزان عملا روی داده است و خرید تضمینی در حال انجام است و کشاورزان می توانند محصول را به دولت فروشند و از کشاورزان می خواهیم از فروش محصول به دلالان به شدت خودداری کنند.
 
وی ادامه داد: دو هزار و ۴۰۰ ریال نرخی است که برای خرید تضمینی مشخص شده است و در پنج مرکز در شهرستانهای جنوبی کرمان محصول پیاز خریداری می شود.
 
این درحالی است که مسئولان جهاد کشاورزی جنوب کرمان قبل از این به کشاورزان هشدار داده بودند که برای جلوگیری از افت قیمت و افزایش عرضه در مقابل تقاضا، از زیر کشت بردن مزارع خود در وسعت زیاد خودداری و الگوی کشت را رعایت کنند.

انتهای پیام/
برچسب ها: کشاورزی ، پیاز ، صادرات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار