آب انبار باغ تاریخی و جهانی دولت آباد یزد پس از سی و پنج سال که بدون استفاده و متروکه مانده بود مرمت و راه اندازی شد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران یزد؛سرپرست پایگاه جهانی باغ های تاریخی استان یزد ضمن اعلام این خبر عنوان کرد: باغ از قناتی به همین نام که در سال هزار و صدو شانزده هـ. ق به دستور محمدتقی خان به طول 60 کیلومتر ساخته شده آبیاری می‌شده و جریان آب در باغ اساس استخوان‌بندی و طراحی آن‌ را تشکیل می‌دهد.

علی اصغر صمدیانی افزود: آب انبار باغ جهانی دولت‏آباد یکی از جاذبه‌های این بنای تاریخی برای بازدید کنندگان می باشد که پس از تخلیه مخزن، مرمت و آبگیری برای بازدید گردشگران آماده شد.

وی خاطرنشان ساخت: باغ دولت آباد به لحاظ هنر بستان پیرایی، فن پخش آب و طراحی و معماری از مجموعه‌های دیدنی ایران به شمار می‌آید و طرح آن یکی از اصیل‌ترین و بدیع‌ترین طرح‌های باغ رسمی ایرانی است.

گفتنی است: در بيشتر دشت‌هاي وسيع ايران، براي دسترسي به آب، تلاش چشمگيري صورت گرفته و ايرانيان با بهره جستن از تمامي‌ توانايي‌هاي خود، ده‌ها كيلومتر قنات حفر كرده اند. آنها در كنار ساخت قنات‌ها و سدها، به ذخيره سازي آب‌هاي فراوان زمستاني براي به مصرف رساندن آنها در فصل‌هاي گرم سال نيز توجه داشته اند و براي تحقق اين مساله، «آب‌انبار» را بنيان گذاشته اند.

انتهای پیام/س


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.