مدیرکل صنایع غذایی، دارویی و بهداشتی وزارت صنعت گفت: طی سال 93 ارزش صادرات مجموع فرآورده‌های بهداشتی و شوینده‌ها بدون احتساب محصولات آرایشی بالغ بر138 میلیون دلار و به حجم 177هزارتن بوده است.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه اطلاع رسانی تولید وتجارت ایران (شاتا)؛ مهدی صادقی نیارکی در نشست مشترک با صادرکنندگان محصولات بهداشتی و شوینده ها، اظهار داشت: طی سال 93 ارزش صادرات مجموع فرآورده‌های بهداشتی و شوینده‌ها بدون احتساب محصولات آرایشی بالغ بر138 میلیون دلار و به حجم 177هزارتن بوده است.

وی افزود: از میان 138 میلیون دلار صادرات فرآورده‌های بهداشتی بالغ بر 100میلیون دلار آن به پودرهای شوینده اختصاص داشته است.

به گفته صادقی نیارکی مهمترین بازارهای هدف صادراتی "پودر شوینده " طی سال گذشته شامل 80هزارتن به ارزش 54 میلیون دلاربه عراق، 25 هزارتن  به ارزش 17 میلیون دلار به افغانستان، 13 هزارتن به ارزش 9 میلیون دلار به پاکستان، 11 هزار هزارتن به ارزش 9 میلیارد دلا به ترکمنستان و 10 هزارتن به ارزش 5 میلیون دلاربه تاجیکستان بوده است.

وی افزود: در سال 93 از میان 177 هزارتن صنایع بهداشتی صادر شده بالغ بر 140 هزارتن آن مربوط به پودرهای شوینده و 40 هزارتن مابقی به سایر محصولات و مایعات تعلق داشته است.

صادقی نیارکی با اشاره به اینکه ظرفیت سازی لازم در صنایع پودر شوینده انجام شده است، افزود: با این وجود بالغ بر 50 درصد ظرفیت این بخش خالی است که می بایست علت یابی کرد.

مدیرکل صنایع غذایی، دارویی و بهداشتی وزارت صنعت، معدن وتجارت تصریح کرد: شعار امسال دولت توسعه صادرات غیر نفتی است که در این راستا توسعه زنجیره ارزش افزوده به جای خام فروشی ضرورت دارد.

صادقی نیارکی گفت: شناسایی موانع صادراتی با تمرکز بر مقررات‌زدایی همچنین برطرف نمودن موانع غیرضرور در زمینه توسعه صادرات را با کمک تشکل‌ها دنبال می‌کنیم.

وی تاکید کرد: باید تلاش شود تا بازارهای هدف صادراتی را افزایش داد و در این میان کشورهایی نظیر عراق و عمان بازارهای خوبی برای خرید محصولات شوینده محسوب می شوند که البته در زمینه تولید مایعات شوینده نیز باید فعال تراز وضعیت موجود عمل کنیم.

صادقی در ادامه یادآور شد: برای ترانزیت مستقیم کالا طی هماهنگی  به عمل آمده با سازمان راهداری موانع موجود رفع شده است همچنین بازرسی بی مورد در مرز عراق از طریق اقدامات دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران برداشته شده است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار