برخی از شرکت های مطرح حوزه فناوری مانند گوگل، اپل و مایکروسافت سعی می کنند با استفاده از خلأ قانونی، از پرداخت مالیات در کشورهایی مانند استرالیا و انگلیس شانه خالی کنند.

به گزارش سرویس بین الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری رویترز، دولت استرالیا امروز از آغاز یک اقدام فراگیر بین المللی برای تغییر رفتار 30 شرکت چند ملیتی، از جمله شرکت های آمریکایی اپل و مایکروسافت، در خصوص اجبار آنها به پایبندی به قوانین مالیاتی این کشور خبر داد.

"جو هاکی"، وزیر خزانه داری استرالیا، در جریان مصاحبه ای در شهر کانبرا گفت: "این شرکت ها سعی می کنند با سوء استفاده از قوانین مربوط به مصونیت مالیاتی یا سقف مالیات پایین، از پرداخت مالیات بر درآمدی که در کشور ما به دست آورده اند شانه خالی کنند."

اگرچه او از ذکر نام شرکت های خاطی خودداری کرد، اینکه کدام یک از این شرکت ها به چنین رویه ای روی آورده اند چندان پوشیده نیست. اداره مالیات استرالیا، اوایل سال جاری میلادی از تحت نظر بودن عملکرد شرکت های گوگل، اپل و مایکروسافت خبر داده بود. این در حالی است که نمایندگی های این 3 شرکت، هر گونه اتهام فرار مالیاتی در استرالیا را تکذیب کرده اند.

استرالیا و انگلیس در رأس کشورهایی هستند که در گروه 20 از طریق اقدامات هماهنگِ "سازمان همکاری اقتصادی و توسعه(OECD) " و با استفاده از روش هایی مثل انتقال سود یا BEPS، به دنبال برخورد با فرار مالیاتی این قبیل شرکت ها بوده اند.

به گفته وزیر خزانه داری استرالیا، این اقدام که با استقبال خوبی در اجلاس ماه گذشتۀ گروه 20 در واشینگتن رو به رو شد، همچنان با احتیاط خاصی از سوی ایالات متحده دنبال می شود، چرا که این کشور نگران اِعمال قانون از سوی استرالیا، انگلیس و کشورهای مشابه علیه شرکت های فعال خود در زمینه فناوری های رایانه ای و دیجیتال است. آمریکا بیم دارد شرایط جدید این شرکت ها را با کسری بودجه مواجه کند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار