ائتلاف ملی نیروهای انقلاب و مخالفان سوریه اعلام کرده است این ائتلاف به علت دعوت از ایران برای شرکت در نشست ژنو تصمیم گرفت در این نشست شرکت نکند.

به گزارش سرویس بین الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری فرانسه از بیروت،  هشام مروه معاون رئیس ائتلاف مخالفان سوری گفت :« ما منتظر بودیم استفان دی میستورا ما را به مذاکرات دعوت کند درحالی که تنها به رایزنیهای بی اهمیت دعوت کرده است. این دعوت درحالی صورت می گیرد که مخالفان سوری پیروزیهای میدانی مهمی به دست آورده اند.»
وی افزود :« دعوت از ایران برای شرکت در این نشست اوضاع را بیش از پیش پرتنش کرد و این مشکل اصلی ما با دی میستورا است.»
استفان دی میستورا فرستاده سازمان ملل متحد به سوریه سه شنبه گذشته مذاکرات گسترده ای را در ژنو با برخی طرفهای منطقه ای و داخلی منازعه سوریه از جمله ایران آغاز کرده است.
مروه گفت عملکرد دی میستورا به ویژه «پس از دعوت وی از چهل طرف از مخالفان ، هنرمندان ، سازمانهای جامعه مدنی و مراکز تحقیقاتی برای مشارکت در نشست ژنو» با انتقاداتی از طرف ائتلاف مخالفان سوری مواجه شده است.
وی اضافه کرد :« برای ما مشخص است که عملکرد وی راضی کننده نیست و او با ائتلاف یا مخالفان به روشی تعامل نمی کند که نشان دهد به صورت جدی به دنبال راه حلی بر اساس اصول ژنو یک است.»
بیانیه ژنو ژوئن 2012 پس از نشست نمایندگان پنج کشور بزرگ شورای امنیت به اضافه آلمان و اتحادیه عرب صادر شد.
بر اساس این بیانیه ، دولتی از نمایندگان دولت و مخالفان با اختیارات کامل برای نظارت بر مرحله انتقالی تشکیل می شود.
ائتلاف معتقد است این اختیارات کامل به معنی سلب اختیارات رئیس جمهور است درحالی که نظام سوریه معتقد است سرنوشت رئیس جمهور را باید مردم از طریق صندوق آرا مشخص کنند.
مروه گفت ائتلاف در نشستی که در دو روز اخیر برگزار کرد :« همانگونه که از قبل تصمیم گرفته شده بود مشارکت نکردن رئیس و هیئت گسترده این ائتلاف را در رایزنیهای ژنو تصویب کرد. همچنین هیثم المالح رئیس کمیته حقوقی مکلف شد برای تحویل نامه ای به بان کی مون دبیرکل سازمان ملل متحد و دی میستورا به ژنو برود.»
وی اضافه کرد :« این نامه دیدگاه ما را در خصوص راه حل سیاسی شامل می شود و در عین حال ملاحظات خود را درباره عملکرد دی میستورا با توجه به تلاشهایی که در گذشته توسط اشخاص دیگر در این سمت صورت گرفته است ، ارائه کردیم.»
دی میستورا نیز در بیانیه ای که از دفتر وی در ژنو صادر شد گفت :« از تصمیماتی که ائتلاف اتخاذ کرده است مطلع شدم و منتظر ورود فرستاده مخالفان به ژنو هستم.»
وی برای اطلاع از دیدگاه ائتلاف ابراز تمایل کرد و افزود :« این هدف اصلی ما از برگزاری این رایزنیها است.»
سال گذشته دو دور مذاکرات زیر نظر سازمان ملل متحد در ژنو بین هیئتهایی از دولت و مخالفان سوری برگزار شد که هیچ پیشرفتی در دستیابی به راه حل بحرانی که از چهار سال پیش ادامه دارد و بیش از 220 هزار کشته برجا گذاشته است ، دربر نداشت.
سمیر نشار عضو ائتلاف مخالفان سوری نیز به خبرگزاری آلمان گفت این ائتلاف از دعوت از ایران ، حامی اصلی بشار اسد رئیس جمهور سوریه به نشست ژنو راضی نیست.
احمد رمضان عضو این ائتلاف نیز گفت :« همه طرفهای ائتلاف از روشی که دی میستورا برای حل بحران سوریه در پیش گرفته است و ائتلاف را به عنوان نماینده قانونی به رسمیت نشناخته است ناراضی هستند علاوه بر این از ایران شریک اصلی تخریب و کشتاری که نظام سوریه صورت می دهد نیز دعوت شده است.»
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار