سفیر سنگال در ایران گفت: سنگال از نظر فرهنگی در غرب آفریقا از اهمیت بسیاری برخوردار است و باید از طریق تبادلات فرهنگی و کتاب ارتباط میان ملت‌ها را افزایش داد.

ارتباط ایران و آفریقا از طریق کتاب افزایش می‌یابدبه گزارش حوزه سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، نشست «تعاملات فرهنگی در حوزه کشورهای آفریقایی» با حضور احمد عبدالله احمد مویتان، سفیر کومور، بابا کاربا، سفیر سنگال و مرتضی رحیمی، رئیس اداره سوم دیپلماسی عمومی وزارت امور خارجه، عصر دوشنبه 21 اردیبهشت‌ماه در سرای اهل قلم نمایشگاه کتاب برگزار شد.

باباکاربا، سفیر سنگال با بیان اینکه دو ماه است که به عنوان سفیر جمهوری سنگال به ایران آمده ‌است، گفت: ایران و سنگال نکات مشترک و فرهنگی بسیاری دارند؛ هرچند در دو نقطه جدا از هم واقع شده‌اند.

وی افزود: اولین رئیس جمهور سنگال یک نویسنده بود و این کشور نه تنها از نظر فرهنگی در غرب آفریقا اهمیت دارد بلکه از نظر اسلامی نیز مورد توجه است. نویسندگان و افراد مذهبی سنگال فعالیت‌های بسیاری برای استقلال آفریقا و این کشور داشته‌اند و کتاب‌هایی درباره رابطه متقابل ایران و سنگال نوشته شده که بسیار متاثر از فرهنگ دو کشور بوده‌ است.

سفیر سنگال به نمایشگاه کتاب تهران اشاره کرد و گفت: از دیدن نمایشگاه بسیار شگفت‌زده شده‌ام چرا که رابطه مردم با کتاب با آنچه دیدم منطبق بود و باید کاری کنیم تا تبادلات فرهنگی، کتاب‌ها و نوشته‌ها بین ملت‌ها افزایش پیدا کنند. هزاران کتاب در اینجا وجود دارد که سنگالی‌ها از آن‌ها اطلاعی ندارند و آثاری در سنگال نوشته می‌شوند که ایرانیان از آن‌ها بی‌اطلاع هستند.

باباکاربا در پایان سخنانش گفت: کتاب‌های مذهبی و کتاب‌هایی درباره پیامبر اسلام(ص) در ایران و سنگال نوشته شده که باید از آنها مطلع شویم. تلاش می‌کنم گسترش روابط سیاسی میان دو کشور به افزایش روابط فرهنگی و اجتماعی بویژه در حوزه کتاب کمک کند.

احمد عبدالله احمد مویتان سفیر کومور نیز در این نشست با اشاره به وضعیت سیاسی این کشور در منطقه بیان کرد: ایران و کومور در مسیر فرهنگ و تاریخ به یکدیگر متصل هستند چرا که بنادری در کشور ما با نام شیرازی‌ها وجود دارد و نشان می‌دهد که این ارتباط تاریخی وجود داشته است. به همین منظور ایران پنج تشکل غیردولتی را برای بهبود روابط به کومور فرستاده است.

مرتضی رحیمی هم در این نشست با اشاره به وجود ظرفیت‌هایی در ایران و آفریقا اظهار کرد: باید تلاش کنیم این ظرفیت‌ها شکوفا شود تا بتوانیم روابط مناسبی میان ایران و آفریقا برقرار کنیم. این امر ما را ملزم می‌کند که در سفارت‌ها به صورت متقابل کار کنیم. چهارم خردادماه روز جهانی آفریقاست. به همین منظور پیشنهاد می‌کنم پیشاپیش کمیته‌های مشترکی برای برپایی این روز در ایران تشکیل شود.

بیست‌وهشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «خواندن، گفت‌وگو با جهان» تا 26 اردیبهشت در مصلای امام خمینی(ره) برپاست.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار