بجنورد؛

شناسایی 3 هزارو 124 چشمه در خراسان شمالی

مدیر دفتر مطالعات پایه منابع آب شرکت آب منطقه‌ای استان گفت: سه هزار و 124 چشمه‌ شناسایی شده در استان با تخلیه سالانه 355 میلیون متر مکعب آب است.

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران بجنورد،جواد مشکینی گفت: پیشتر آبدهی چشمه‌های استان در دوره‌های زمانی چندماهه و سالانه انجام می‌شد اما با اجرای این طرح، آبدهی 20 مورد از مهمترین چشمه‌های استان به صورت هفتگی اندازه‌گیری و پایش می‌شود.

وی هدف از اجرای این طرح را تغییرات سطح آب منابع مهم و ذخایر راهبردی آب زیرزمینی در استان اعلام و تصریح کرد: منابع اصلی تامین آب زیرزمینی در استان را ذخایر زیرزمینی موجود در لایه‌های عمیق سنگ‌ها و رسوبات آهکی موسوم به «کارست» تشکیل داده است.

مشکینی اظهار داشت: چشمه‌های مشخص شده برای اجرای این طرح نیز از منابع راهبردی ذخایر زیرزمینی آب موجود در لایه‌های عمیق سنگها و رسوبات آهکی سرچشمه‌ می‌گیرند.

مدیر دفتر مطالعات پایه منابع آب شرکت آب منطقه‌ای خراسان شمالی با اشاره به اینکه این طرح برای اولین بار و به مدت نامحدود در استان اجرا می‌شود، گفت: چشمه‌های ایوب، جلال‌الدین جاجرم، سرانی، گلیان، اسطرخی، شوقان، بازخانه، سرچشمه اسفراین، گریوان و مهنان از جمله چشمه‌های مشخص شده برای پایش هستند.

گفتنی است: طبق آخرین آماربرداری منابع آب استان در سال 1390، حجم کل آبهای تجدیدپذیر سالانه در این استان یک میلیارد و 400 میلیون متر مکعب که 61درصد از این حجم معادل 870 میلیون متر مکعب، آبهای سطحی، و 39 درصد معادل530 میلیون متر مکعب مربوط به آبهای زیرزمینی است.

انتهای پیام/س

برچسب ها: بجنورد ، شناسایی ، چشمه ، آب ، پایش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.