یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: نگرانی از رانده شدن به حاشیه و شورش در دربار سلطنتی، علت لغو سفر پادشاه عربستان به نشست کمپ دیوید است.


نگرانی از شورش در دربار سلطنتی؛ علت لغو سفر پادشاه عربستان به کمپ دیویدسیدهادی سیدافقهی در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران با اشاره به اینکه میان خاندان آل سعود برای سفر به نشست کمپ‌دیوید سردرگمی وجود داشت، اظهار داشت: آن‌ها از اینکه ملک سلمان پادشاه عربستان یا "محمدبن نایف" ولیعهدش به این سفر برود، در تردید بودند.

وی با بیان اینکه اوضاع داخلی خاندان سلطنتی عربستان بسیار آشفته است، افزود: پادشاه عربستان می‌ترسید که اگر به نشست کمپ‌دیوید برود در نبود وی، کودتایی در داخل عربستان رخ دهد و خاندان و وابستگان پادشاه عربستان و همچنین خاندان ولیعهد، ترور یا به حاشیه رانده شوند و دیگران بر سرکار آیند.

سیدافقهی با اشاره به اینکه "مقرن بن عبدالعزیز" برادر و ولیعهد نخست ملک سلمان بود، تصریح کرد: وی اکنون تحت نظارت و حبس خانگی به سر می‌برد و از روزی که حکم ولیعهدی‌اش اعلام و بعد عزل شد، هنوز در صفحات تلویزیون و شبکه‌های اجتماعی ظاهر نشده است.

این کارشناس مسائل غرب آسیا با اشاره به اینکه همچنین از "متعب‌ بن عبدالله" فرزند سابق پادشاه عربستان نیز خبری نیست، گفت: این دو نفر جزء کسانی بودند که با تغییرات و جابجایی در داخل خاندان سلطنت و از آن مهم‌تر جنگ با یمن، به شدت مخالف بودند.

سیدافقهی افزود: پادشاه عربستان با دولت آمریکا شرط کرد که اگر من به کمپ‌دیوید سفر کنم شما تضمین دهید که با ایران توافق هسته‌ای صورت نگیرد و یا آنقدر زمان ببرد که موضوع هسته‌ای لوث شود.

وی با اشاره به اینکه این درخواست برای چندمین‌بار از سوی ملک عبدالله پادشاه سابق و ملک سلمان پادشاه کنونی عربستان مطرح شد، افزود: اصولآ سعودی‌ها به شدت از امضای توافق نهایی میان ایران و گروه 1+5 وحشت دارند.

این کارشناس مسائل غرب آسیا اظهار داشت: آل سعود تصور می‌کند با امضای توافق، تحریم‌ها علیه ایران لغو می‌شود و در نتیجه ایران از نظر موقعیت اقتصادی قوی‌تر و نفوذش در منطقه بیشتر می‌شود، به ویژه اینکه اکنون عربستان سعودی در محورهای لبنان، سوریه، عراق، بحرین و یمن ناکام مانده است.

وی خاطرنشان کرد: آمریکایی‌ها به مسأله فوق از سوی عربستان روی خوش نشان ندادند، زیرا خود آمریکایی‌ها و غربی‌ها به توافق هسته‌ای بیشتر نیازمند هستند و لحظه شماری می‌کنند که تحریم‌ها برداشته شود و در امور اقتصادی با ایران همکاری کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار