جلالی در نشست خبری:

اقدامی جدای از تصمیمات کلان نظام در مذاکرات نخواهیم داشت

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس با اشاره به تأثیر تهدیدات آمریکا در جریان مذاکرات ایران و گروه 1+5 گفت: هر زمانی که نیاز به تصمیم‌گیری در رابطه با تهدیدات مقامات آمریکایی در جریان مذاکرات باشد مجلس خود اقدام به این موضوع خواهد کرد و برخی موضوعات شتابزده در این راستا مطلوب به نظر نمی‌رسد.

اقدامی جدای از تصمیمات کلان نظام در مذاکرات نخواهیم داشتبه گزارش خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران، کاظم جلالی رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس در حاشیه جلسه علنی امروز در تشریح دستاوردهای سفر هیئت پارلمانی ایران به اروپا گفت: هیئت پارلمانی جمهوری اسلامی ایران هفته گذشته سفری را به بروکسل مقر پارلمان اروپا داشت که در راستای این سفر ملاقات‌هایی با مقامات پارلمانی اروپا انجام شد که سفر بسیار مثبتی بود.

وی افزود: این سفر هم به جهت ترتیبات خوبی که پارلمان اروپا برای هیئت پارلمانی ایرانی درنظر گرفته بود و هم ملاقات‌هایی که انجام شد موثر ارزیابی می‌شود. 

جلالی با بیان اینکه در این سفر به مسائل منطقه و خصوصا موضوعات مربوط به تروریسم تأکید شد، گفت: در این جلسات همچنین به موضوع مواد مخدر و تلاقی مواد مخدر با گروه‌های ترویستی که از این منابع ارتزاق مالی دارند، اشاره شد، همچنین موضوعات مربوط به یمن و نوع رفتاری که غربی‌ها نسبت به تروریست‌ها دارند

جلالی تصریح کرد: ما در قالب این جلسات به هیئت پارلمانی اروپا اذعان داشتیم که گرو‌های تروریستی می‌توانند کل امنیت منطقه را تهدید کنند.

وی ادامه داد: هچنین در این جلسه از اعضای هیئت پارلمانی اروپا پرسیدیم که چرا به این میزان از  کشورهای اروپایی افرادی به داعش می‌پیوندند که اوج این حمایت‌ها مثلا از سوی کشور بلژیک است و سایر کشورها چون آلمان و فرانسه هم به مراتب بعدی قرار دارند.

جلالی در ادامه با اشاره به مباحث انرژی هسته‌ای صلح آمیز ایران در نشست با اعضای هیئت پارلمانی اروپا گفت: ما در این جلسه موضوع انرژی هسته‌ای صلح آمیز ایران را تبیین کرده و همچنین به ارتباط آینده ایران و اروپا ارتباط آینده اقتصادی ایران و اروپا تأکید داشتیم و اینکه اروپاییان خودشان با پای خودشان خود  را از بازار اقتصادی ایران بیرون کشیده‌اند.

وی بیان داشت: همچنین در این جلسه به این نکته اذعان شد که اروپا می‌تواند با توجه به اینکه قصد متنوع‌سازی کسب انرژی برای خود را دارد از ایران برای این انتقال منابع استفاده کند چرا که ایران یکی از کشورهای صادرکننده گاز است و می‌تواند تأمین کننده گاز به اروپا باشد که اروپاییان می‌توانند در این رابطه اقدامات موثری انجام دهند.

جلالی در ادامه با بیان اینکه در این سفر رئیس پارلمان اروپا جایگاه ایران را بسیار مهم ارزیابی کرد گفت: رئیس پارلمان اروپا در این نشست به ما گفت که ما باید ارتباط معقولی با ایران داشته باشیم.

وی افزود: حتی رئیس پارلمان اروپا در رابطه با ارتباطات بیشتر با ایران اعلام آمادگی خود را برای سفر به ایران در آن جلسه مطرح کرد.

جلالی در ادامه با اشاره به جلسه هیئت پارلمانی ایران با کمیته روابط خارجی پارلمان اروپا گفت: همچنین در کمیته روابط خارجی اروپا دو جلسه داشتیم و در این جلسات به صورت شفاف مواضع خود را مطرح کردیم؛ و تنها در این جلسه یک مورد اختلاف نظر در رابطه با مسائل حقوق بشر از سوی نماینده‌ای که عضویتی در هیئت پارلمانی اروپا نداشت مطرح شد که گزنده  و تند بود و ما به اظهارات این فرد هم پاسخ دادیم و به این فرد گفتیم که شما ایران را به خوبی نمی‌شناسید و بیشتر اطلاعاتتان را از رسانه‌های تروریستی دریافت می‌کنید.

وی افزود: در راستای این سفر، هیئت پارلمانی ایران با مقامات بلژیکی هم ملاقات‌هایی را در سطح معاون وزارت امورخارجه داشت که در آن ملاقات‌ها هم مواضع ایران تبیین شد.

جلالی در ادامه از جلسه هیئت پارلمانی ایران با اعضای سیاست خارجی پارلمان لوگزانبورگ هم خبر داد.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه نتایج مهم این سفر به غیر از موارد مطرح شده چه می تواند باشد گفت: پارلمان اروپا طبعا جایگاه مهمی دارد و ارتباط ما با پارلمان اروپا مهم است چرا که متأسفانه در سال‌های اخیر گروه‌های تروریستی پایگاهی در این پارلمان پیدا کرده‌اند که امیدواریم با انتخابات جدیدی که این پارلمان در آینده دارد با این موضوع با درایت برخورد شود.

وی افزود: باید گفت که مدتی بود رفت و آمد پارلمان اروپا و ایران روبه سردی می‌رفت و برخی گروه‌های معاند در این پایگاه جایگاه یافته بودند، طبیعتا گفت‌وگوها و مذاکرات از جمله دستاوردهای بزرگ این سفر محسوب می‌شود چرا که ما در این سفر توانستیم مواضع خود را در قالب یک ادبیات معقول با آنها در میان بگذاریم و به برخی تحلیل‌های غلط ذهنی آنها پاسخ دهیم.

جلالی ادامه داد: پارلمان اروپا بسیاری از واقعیات را درباره ایران به درستی نمی‌داند و اطلاعات خود را تنها از رسانه‌های غربی و یا صهیونیستی دریافت می‌کند چرا که رسانه‌ها پارلمان اروپا را در غرب مدیریت می‌کنند. 

وی تأکید کرد: فهم واقعیات در این نشست‌ها با پارلمان اروپا بسیار مهم است و ما در سفر اخیر خود به پارلمان اروپا تلاش کردیم این سهم تقویت شود. 

جلالی در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری مبنی بر اینکه آیا تهدیدات آمریکا در جریان مذاکرات می‌تواند بر مذاکرات تأثیر بگذارد یا خیر گفت: تصور ما این است که آقای اوباما از بیان اظهارات تند خود درباره مذاکرات، قصد جلب نظر رفقای خود در منطقه را دارد و معتقدیم این گونه اظهارات با قصد مصرف داخلی مطرح می‌شود.

وی تأکید کرد: این قبیل واکنش‌ها از اوباما شبیه همان کاری است که رئیس جمهور فرانسه هم انجام داد که ما حتی این موضوع را هم به گوش پارلمان اروپا رساندیم و گفتیم "در جریان مذاکرات تناقضاتی بین کشورهای اروپایی وجود دارد، که در پاسخ این اظهارات یکی از اعضای پارلمان به ما گفت آقای اولاند اگر در جریان مذاکرات اختلال ایجاد می‌کند تنها جهت کسب منابع مالی از این موضوع‌ست"

جلالی در ادامه بیان داشت: معتقدیم در زمان مذاکرات بکار بردن ادبیات تند و تهدیدآمیز نادرست است و می‌دانیم آقای اوباما هم متوجه این موضوع هستند.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس در ادامه افزود: ایران اگر امروز به مذاکرات با گروه 1+5 می‌پردازد طبعا خواستار این است که این مذاکرات در یک فضای معقول انجام گیرد چرا که دیگر کسی نمی‌تواند ایران را متهم کند که به دنبال لجبازی است و این خود به نوعی اتمام حجت است.

وی در ادامه با اشاره به موضوع طرح سه فوریتی برخی نمایندگان مجلس در راستای توقف مذاکرات و اینکه در رابطه با این طرح امضای سه نماینده با عناوین دیگری پای این طرح بوده گفت: برخی حرکات شتابزده و مبتنی بر بی‌منطقی نمایندگان کنگره آمریکا نباید موجب شود ما هم همان رفتار را داشته باشیم.

جلالی تأکید کرد: مجلس هر زمانی که نیاز به تصمیم‌گیری در رابطه با تهدیدات مذاکرات باشد به تصمیم‌گیری خواهد پرداخت و برخی موضوعات شتابزده در این رابطه به نظر مطلوب نمی‌آید، ما در جریان مذاکرات اقدامی جدا از تصمیمات کلان نظام نخواهیم داشت.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس در ادامه بیان داشت: ما هم متوجه برخی امضاها پای طرح سه فوریتی قطع مذاکرات بودیم که شنیدیم برخی نمایندگان در این رابطه اذعان داشتند که ما تحت حمایت از فرمایشات مقام معظم رهبری نامه‌ای را امضا کردیم و نه غیر از این.

جلالی ادامه داد: به هر حال نمایندگان باید در زمان امضا کردن  هر نامه‌ای دقت لازم را داشته باشند چرا که امضای نمایندگان پارلمان همچون ناموس آنها است و باید دقت لازم در این زمینه صورت گیرد. 

انتهای پیام/ 

برچسب ها: پارلمان ، تروریسم ، اروپا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار