یک کارشناس مسائل هسته‌ای گفت: در سال‌های اخیر "سازمان بین‌المللی انرژی اتمی" بیش از اینکه بعد علمی، حقوقی و صنعتی پیدا کند، به‌ شدت سیاسی شده و لاجرم مدیر کل سازمان هم خودش را ملزم می‌داند که گاهی بیشتر از انچه که وظیفه‌اش اجازه می‌دهد، اظهارنظر کند.

"محسن محمودی" در گفت‌و‌گو با خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، با اشاره به اظهارات اخیر آمانو پیرامون احتمال بازدید از سایت‌های نظامی ایران اظهار داشت: از زمان شکل‌گیری سازمان بین‌المللی انرژی اتمی تاکنون ما با چنین روندی مواجه نبودیم که این سازمان بتواند از سایت‌های نظامی کشور دیگر بازدید کند، این یک بدعت است.

این کارشناس مسائل هسته‌ای گفت: اگر ما ایران را در نظر نگیریم و کلا بدون Case (مورد) بخواهیم در این مورد صحبت کنیم این یک بدعت است. و اظهارات وی هیچ‌گونه مسبوق به سابقه نیست که تا‌کنون سازمان بین‌المللی انرژی اتمی توانسته باشد به تاسیسات نظامی کشور ثالثی دسترسی پیدا کرده و تجهیزاتی را در آنجا نصب کند.

وی تصریح کرد: در مذاکرات ژنو هم ممکن است، به‌ دلیل راستی‌آزمایی در مورد یک یا دو مرکز نظامی صحبت شده باشد و قول داده شود تا بازدیدی از این اماکن صورت گیرد ولی این موضوع فقط شامل یک سایت می‌شود، نه بیشتر و مابقی به یقین در آن تفاهم‌نامه نیامده است، زیرا این اقدامات به هیچ‌وجه شامل محدوده‌های آژانس و هیچ سازمان بین‌المللی دیگری نمی‌شود .

محمودی تاکید کرد: نه‌تنها ایران بلکه هیچ کشوری حاضر نخواهد بود که تاسیسات نظامی خود را برای بازدید در اختیار نهاد بین‌المللی یا هر مقصد دیگری قرار دهد. به‌طورکلی شما در طول تاریخ نمی‌توانید موردی را پیدا کنید که چنین اتفاقی افتاده باشد.

این کارشناس مسائل هسته‌ای ادامه داد: ممکن است، یک سایت آن هم به‌طور محدود، چندین فعالیت موازی انجام دهد یعنی صرفا نظامی نباشد و برای تولیدات همزمان صنعتی، تولیدات نظامی و تحقیقات علمی بوده باشد. در این زمینه استثنائاتی را می‌شود قائل شد که کشوری همچون جمهوری اسلامی ایران حاضر شود، این مکان را برای راستی‌آزمایی، آن هم به‌صورت موقت و حتی در قالب یک بازدید کوتاه مدت اجازه دهد، ولی این مسئله در واقع ممکن است برای همین یک بار اتقاق افتاده باشد.

وی بیان کرد: منظور آمانو به یقین یک سایت بیشتر نیست و این را نمی‌توان تسری داد، بدیهی است که در پشت این مسئله فشار نهفته است یعنی قبل از اینکه توافق نهایی شود، می‌خواهند به ایران فشار بیاورند و نظارت‌ها را به یک میدان گسترده‌تری تبدیل کنند.

محمودی گفت: در سال‌های اخیر "سازمان بین‌المللی انرژی اتمی" بیش از اینکه بعد علمی، حقوقی و صنعتی پیدا کند، به‌ شدت سیاسی شده و لاجرم مدیر کل سازمان هم خودش را ملزم می داند که گاهی خیلی بیشتر از انچه که وظیفه اش اجازه می‌دهد، اظهارنظر کند.

این کارشناس هسته‌ای در پایان خاطرنشان کرد: اگر شما سه مدیر کل سابق را در نظر بگیرید، هیچ‌کدام از آن‌ها وارد صحبت در مورد سایت‌های نظامی کشورهای دیگر نمی‌شدند، مگر اینکه اثبات شده باشد که آن‌ها مشغول تولید تسلیحات هسته‌ای هستند، والا این کار به هیچ‌وجه در چارچوب وظایف سازمان نیست. بنابراین من فکر می‌کنم که موضوع ،تحت فشار قرار دادن ایران در مذاکرات است.

گفتنی است، آمانو روز سه‌شنبه (22 اردیبهشت) در مصاحبه با خبرگزاری آسوشیتدپرس، با بیان آن که ایران مشخصا برای اجرای پروتکل الحاقی این آژانس موافقت کرده است، افزود: «در مورد بسیاری از کشورهای دیگر ما گاها بنا به دلایلی خواستار دسترسی به سایت‌های نظامی هستیم. چرا در مورد ایران اینگونه نباشد؟»

براساس پروتکل الحاقی، دسترسی بازرسان آژانس به مکان های مورد نظر تسهیل تر خواهد شد.

مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی تاکید کرد: «اگر ما به دلیلی خواستار دسترسی (به سایت‌های نظامی) باشیم، آن را انجام خواهیم داد و قاعدتا ایران باید آن را بپذیرید.»

آمانو گفت هر زمان نسبت به آنچه که ایران درباره فعالیت های هسته‌ای خود یا مواد اتمی اعلام کرده است، «اختلال و تحرکات غیر طبیعی» وجود داشته باشد، آژانس می تواند درخواست دسترسی، شفاف‌سازی و یا «بازرسی با اعلام کوتاه مدت از قبل» را خواستار شود.

مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی در پاسخ به این سوال که آیا پذیرش پروتکل الحاقی از سوی ایران در بازرسی های آژانس کمک خواهد کرد، گفت: «هنوز نمی دانیم. در حال حاضر در موقعیتی نیستیم که  یک ارزیابی ارائه کنیم». موفقیت «بستگی زیادی به گام ها و سطح همکاری ایران دارد.»

این اظهارات مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی در حالی است مذاکرات ایران و گروه 1 + 5 ادامه دارد و به گفته سید عباس عراقچی، عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران، نگارش بخش قابل توجهی از پیش‌نویس توافق جامع هسته‌ ای به اتمام رسیده است.

جمهوری اسلامی ایران بارها تصریح کرده است هرگز به بازرسان آژانس اجازه نخواهد داد از سایت های نظامی آن بازرسی کنند.


انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار