"سندرم کسلر" به حدود 23 هزار قطعه زباله پراکنده در فضای بالای جو گفته می‌شود که به تهدیدی جدی برای جهان تبدیل شده است.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از اکونومیست؛ سازمان فضانوردی آمریکا – ناسا – اعلام کرد در فضای بالای جو زمین حدود 23 هزار قطعه زباله مربوط به مصنوعات ساخت بشر وجود دارد که مهار آنها از کنترل خارج شده و به تهدیدی جدی در سطح بین المللی تبدیل شده است. این اشیاء معلق در فضا گاهی به اندازه 10 سانتیمتر و بیشتر هم می‌رسد.

آژانس فضایی اروپا (ESA) اعلام کرد تعداد گزارش های دریافت شده از هشدار فضاپیماها به دلیل برخورد با زباله های عجیبی مانند کابل مسی، پوشاننده لنز دوربین، دستکش فضانوردی و ... در یک دهه اخیر تا دو برابر افزایش یافته است. از این معضل جدید با نام "سندروم کسلر" یاد می‌شود. 

"مدار پایینی" به محدوده‌ای 160 تا 2 هزار کیلومتری بالای سطح زمین گفته می‌شود و از نظر انجام اکتشافات فضایی و ارسال ماهواره های تحقیقاتی دارای اهمیت بالایی است. 1300 ماهواره در این محدوده مشغول رصد کردن زمین هستند و در بخش های حساس نظامی و آب و هوایی فعالیت می‌کنند.  نکته نگران کننده وجود 5 هزار زباله فضایی در مدار پایینی زمین است که اختلال زیادی در کار ماهواره ها بوجود می‌آورد.

"دونالد کسلر،" دانشمند آمریکایی اولین بار در دهه 70 میلادی (دهه 50 شمسی) نسبت به خطر زباله های فضایی هشدار داد و خواستار تدوین برنامه‌ای مستمر برای جمع‌آوری این زباله ها شد. "سندرم کسلر" هم برگرفته از نام همین دانشمند است. برخورد مستقیم قطعه‌ای کوچک از زباله با یک فضانورد، به راحتی می‌تواند موجب کشته شدن وی شود. درمورد فضاپیماها نیز خطر اختلال در سامانه حرکتی و حتی سقوط وجود دارد.

آژانس فضایی ژاپن ماه گذشته پیشنهاد داد سامانه‌ای لیزری در ایستگاه بین المللی فضایی (ISS) نصب شود تا زباله های پراکنده در فضا را نشانه گرفته و آنها را بسوزاند. هرچند استقبال خوبی از این طرح نشد؛ بسیاری از کشورها خواستار پاکسازی کامل فضا از زباله ها در برنامه‌ای 25 ساله شدند. در این طرح، محدودیت زمانی 5 ساله برای خارج سازی زباله های خطرناک از فضا تعیین شده است. پس از آن هر کاوشگر فضایی ملزم به معدوم کردن زباله های خود بوده و جلوی اضافه شدن تعداد اشیاء بی‌هدف و بدون ‌استفاده در فضا گرفته می‌شود. سپس در یک برنامه بلند مدت، باقی زباله ها از قسمتهای مختلف فضا خارج می‌شود.

همه این پیشنهادات و طرح‌ها روی میز سازمان‌های فضایی جهان قرار دارد و همه مسئولان این عرصه نیز از مخاطرات و چالش‌های مرتبط با زباله‌های فضایی آگاه هستند. ماهواره‌های مخابراتی، هواشناسی و جاسوسی دارای چنان اهمیت بالایی در دنیای امروز هستند که حفاظت از آنها در برابر تصادف های فضایی، هم از نظر مالی و هم از نظر عملیاتی، توجیه پذیر است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار