فرمانده يگان حفاظت سازمان جنگل‌ها به چالش مهار كردن آتش‌سوزی‌های نقاط جنگلی در کشور اشاره کرد و از تشکيل گروه‌های 15 نفره مهار آتش در نقاط حساس، با هماهنگی دهياری‌ها و شوراهای اسلامی روستایی خبر داد.

ایجاد گروه‌های مهار آتش در نقاط حساس جنگلی کشوربه گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومي سازمان جنگل ها،‌ مراتع و آبخيزداري کشور، سرهنگ قاسم سبزعلي گفت: اين گروه‌ها به علت حضور در محل و دسترسي آسان تر، ضمن در اختيار داشتن تجهيزات و آموزش هاي لازم سازمان جنگل ها، مي‌توانند نقش مهمي در مهار كردن آتش سوزي ها داشته باشند. 

وي بهره گيري از توان تشکل ها و نيروهاي بومي و محلي نقاط مختلف کشور را رويکرد مهم سازمان جنگل ها در بخشهاي مختلف بيان کرد و ياد آور شد: جوامع بومي و محلي با آگاهي از بهره برداري اقتصادي در قبال مراقبت از منابع طبيعي، دغدغه جدي تري براي حفظ اين منابع دارند. 
  
سرهنگ سبزعلي با بيان اينکه توان امکانات دولتي براي خاموش کردن آتش سوزي در جنگل ها و مراتع کافي نيست ، افزود : حفظ و حراست از منابع طبيعي ، ‌وظيفه همه نهادهاي اجرايي است و همه نهادها بايد از بخشي‌نگري پرهيز کنند و با حفظ منابع طبيعي موجب رشد و بالندگي کشور شوند. 

وي اظهار داشت : متولي حفاظت و حراست از منابع طبيعي فقط سازمان جنگل ها نيست ، بلکه تمام نهادها وظيفه دارند در حفاظت از اين عرصه هاي طبيعي بکوشند. 

سرهنگ سبزعلي همچينن بر لزوم نهادينه شدن فرهنگ حفاظت از منابع طبيعي در ميان آحاد مردم تاکيد کرد و افزود : بنابر آمار رسمي، 397 پاسگاه انتظامي ويژه حفاظت از عرصه هاي منابع طبيعي وجود دارد در حالي  که 14 ميليون هکتار معادل هفت درصد خاک کشور جنگل داريم.

سرهنگ سبزعلي با اشاره به کاهش چشمگير آتش سوزي هاي در سال جاري گفت : متاسفانه سال گذشته بيش از 7 هزار هکتار ازجنگل ها به علت برخي عوامل انساني در آتش سوخت. 

فرمانده يگان حفاظت سازمان جنگل ها با بيان اينکه امسال براي تامين تجهيزات و امکانات كنترل اتش سوزي عرصه هاي طبيعي ،‌ پيش بيني هاي لازم در بودجه صورت گرفته است ، گفت : تمام دستگاه هاي اجرايي ، به ويژه دهياري ها و شوراهاي اسلامي روستاها در پيشگيري از حريق در جنگل و مراتع در استانها نقش مهمي دارند. 

وي همچنين از تهيه 200 خودرو به همراه تجهيزات ويژه مهار آتش، خبر داد و افزود: هر کدام از اين دستگاه ها با هزينه يک ميليارد و 500 ميليون ريال از سوي سازمان جنگل ها تامين شده است. 
سرهنگ سبزعلي با اشاره به برنامه ريزي براي استفاده از تجهيزات هوايي مانند پهپاد براي مهار آتش ، تصريح کرد: تامين اينگونه تجهيزات نياز به اعتبار قابل توجه دارد. 

وي مشارکت مردم در ايجاد کمربند حفاظتي را مفيد دانست و افزود: حضور پررنگ تر جوامع محلي در کمربند حفاظتي به ويژه کمربند حفاظتي سبز، کاهش تخلفات مربوط به مرزهاي بين مستثنيات و اراضي ملي را به همراه دارد.

وي افزود : بر اساس اعلام کارشناسان متوسط سرانه فضاي جنگلي در ايران براي هر نفر 18 صدم هکتار و متوسط جهاني اين رقم هشت دهم هکتار است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار