به گزارش خبرنگاردنیای ارتباطات باشگاه خبرنگاران،این روزها با ورود ودسترسی بشر به دنیای ارتباطات واطلاعات استفاده از ابزارهای دیجیتال مانند تلفن همراه وتبلت برای کودکان وبزرگترهای امری عادی شده است.

به گزارش خبرنگار دنیای ارتباطات باشگاه خبرنگاران، این روزها با ورود ودسترسی بشر به دنیای ارتباطات واطلاعات استفاده از ابزارهای دیجیتال مانند تلفن همراه وتبلت برای کودکان وبزرگترهای امری عادی شده است.

زمانی که تلفن های همراه با شکل وشمایل متفاوت از تلفن های امروزی و شاید سیم کارت هایی با قیمت سنگین در دسترس عده ای خاص قرار می گرفت حال دست کودکان ونوجوانان با دنیای از اطلاعات وقیمت اندک به راحتی قرار می گیرد وانتخاب سیم کارت های اپراتورهای تلفن همراه هم با مشترکان شده است.

هرچند آسیب های استفاده نامناسب از سیم کارت هاو تلفن های همراه برای بزرگترها قابل توجه است اما اینکه کودکان از همان ابتدا با کلیک برروی اینترنت تلفن های همراه وارد فضایی نامناسب شوند وبا استفاده بی رویه از آن داشته باشند نگران کننده می شود.

*آغاز اجرای مصوبه صیانت از کودکان ونوجوانان

با توجه به نگرانی حضور بیرویه کودکان و نوجوانان در فضای مجازی و استفاده فزاینده از ابزارهایی مانند تلفنهمراه و تبلت  وزارت ارتباطات برای صیانت از کودکان و نوجوانان در برابر خدمات نسلهای سوم و بالاتر تلفن همراه، اپراتورها را مکلف به ارائه سیمکارتهای کودک و نوجوان کند. 

در همین زمینه نیز کمیسیون سازمان تنظیم مقررات در آذرماه 93 با مصوبهای اپراتورهای تلفن همراه را از فروش سیمکارت به افراد زیر 18 سال منع کرد. براساس این مصوبه، اپراتورها موظف به ارائه سیمکارت کودک با اعمال محدودیت در دسترسی به دیتای نسلهای 3 و 4 برای قشر آسیبپذیر کودک و نوجوان شدند. به این ترتیب به اپراتورها 6 ماه پس از ابلاغ مصوبه فرصت داده شد تا طرح پیشنهادی خود را ارائه دهند.

*اولین اپراتورارائه دهنده سیم کارت کودک

به این ترتیب اواخرسال  93 اپراتور سوم  اولین اپراتوریی بود که فعالیت در این زمینه را شروع کرد. این اپراتور فروشسیمکارتهای کودک خود را شروع کرد. 

مجیدصدری،مدیرعاملاپراتور سوم، در خصوص سیمکارت کودک این اپراتور میگوید: «مطالعه برای تولید سیمکارتهای ویژه کودکان را چندی پیش توسط تیم مطالعاتی اپراتور سوم شروع کرده بودیم و در حال حاضر توانستهایم سیمکارت کودک را منطبق با مصوبه کمیسیون سازمان تنظیم و همچنین در چارچوب پیمان نامه حقوق کودک سازمان ملل متحد، عرضه کنیم.»

 صدری با اعلام اینکه عرضه اولیه سیم کارت کودک در قالب همکاری با مجموعه نشریات نبات برای دو رده سنی 3 تا 6 سال و همچنین 7 تا 12 سال، از اواخر سال 1393 آغازشده اعلام میکند، محصول سیم کارت کودک این اپراتور در بستهبندی دوگانه شامل یک عدد سیم کارت اعتباری ویژه «پدر و مادر» با هدیه 100مگابایت اینترنت یک ماهه با قابلیت مدیریت و کنترل حساب سیم کارت کودک، به همراه یک عدد «سیم کارت کودک» با قابلیتهای ویژه از جمله دسترسی مشخص و کنترل شده به خدمات دیتا همانند امکان مشاهده رایگان ساعتها شبکه تلویزیونی پویا، آرشیو کامل کارتونهای پخش شده از شبکههای تلویزیونی در قالب سرویس رایتونز از مجموعه کافه رایتل، هزاران کارتون و انیمیشن عرضه شده در خدمت آپارات کودک، مجموعهای متنوع از داستان بازی و سرگرمی ارائه شده توسط مجموعه نشریات نبات به همراه امکان استفاده از واقعیت افزوده در مجموعه نشریات مذکور، با قیمت 10هزار تومان عرضه میشود. به گفته صدری، در فاز اول ارائه سیمکارت کودک، کودکان و نوجوانان امکان ارسال پیامکیا تماس تلفن را ندارند و در فاز دوم این امکانات به سیمکارت اضافه میشود. اما سیمکارتهای کودکهمراهاول با نام «درسا» در حال حاضر به شکل محدود در برخی دفاتر خدمات ارتباطی فروخته میشود.

*سیم کارت کودک درسا اپراتور اول تلفن همراه 

اماهمراه اول سیم کارت کودک خود را را نام «درسا» ارائه کرد. سیم کارت کودک این اپراتور امکان مکالمه و ارسال پیامک ندارد و کودکان از طریق آن می توانند شبکه های تلویزیونی را مشاهده کنند، بازی های مناسب سن خود را داشته باشند و appهای مورد نیاز خود از بازار خرید کنند. همچنین والدین می توانند با نرم افزار «درسابان» که امکان نصب روی گوشی والدین و کودک را دارد، نحوه استفاده کودک خود را از تلفن همراه کاملاً کنترل کنند.

*تماس صوتی وپیامک نامحدود سیم کارت کودک اپراتور دوم تلفن همراه 

سرانجام سیمکارت کودک اپراتور دوم نیز ارائه شد با این سیمکارت والدین میتوانند به رایگان و با شماره گیری کددستوری *543*1#  و وارد کردن اطلاعات لازم، سرویس کودک و نوجوان را روی سیمکارتهای دائمی یا اعتباری ایرانسل فعال کرده و آن را به "سیمکارت کودک و نوجوان" تبدیل نمایند. غیرفعال سازی این سرویس نیز با شماره گیری کددستوری امکان پذیر است.

با فعالسازی این سرویس، امکان استفاده از تماس صوتی و پیامک بدون هیچ گونه محدودیتی وجود دارد؛ اما اینترنت سیمکارت، محدود به فهرستی از انواع سایتهای مخصوص کودکان و نوجوانان با محتوای متنوع و جذاب آموزشی و سرگرمی خواهد بود و کاربر امکان دسترسی به سایتهایی خارج از این فهرست را نخواهد داشت.

بر اساس این گزارش گویا اپراتوردوم تلفن همراه تنها اپراتوری است که قابلیت مکالمه وپیامک را برای سیم کارت کودکان فراهم کرده که این موضوع شاید حاشیه های زیادی را به همراه آورد.  

گفتنی است حال که اپراتورهای تلفن همراه سیم کارت های کودکان ونوجوانان را ارائه دادند باید منتظر ماند و دید آیا استقبالی ازاین سیم کارت ها می شود یا تنها تصمیمی عجولانه یا شاید سیاستی برای درآمد زایی اپراتورهای تلفن همراه است.

انتهای پیام


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۰۹:۰۰ ۰۹ شهريور ۱۳۹۶
خیلی بد
آخرین اخبار