دبیرکل کمیته ملی المپیک ایران در نشست رسانه ای درباره شصت و ششمین نشست شورای المپیک آسیا به میزبانی ایران صحبت کرد.

شهنازی: میزبانی اجلاس المپیک آسیا دستاوردهای بزرگی برای ایران داردبه گزارش خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران؛ شاهرخ شهنازی دبیر کل کمیته ملی المپیک صبح امروز در جمع رسانه‌ها در خصوص این نشست عنوان کرد: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی چنین اجلاسی نخستین بار در ایران برگزار می‌شود که یکی از مهم ترین اتفاقات در سطح دیپلماسی ورزشی است. برگزاری چنین جلسه‌ای در فضای رسانه‌ای دنیا حقایق موجود در ایران را به گوش همه جهان می‌رساند. این نشست با حضور بزرگترین مقامات آسیا و اعضای IOC (کمیته بین المللی المپیک) برگزار می‌شود و پیام آور ثبات و امنیت در قالب ورزش خواهد بود.

وی ادامه داد: ما در مورد اجلاس شورای المپیک آسیا بزرگ نمایی نمی‌کنیم اما پتانسیل و حقایق ایران را انعکاس بین المللی می‌دهیم.

شهنازی با اشاره به ملاقاتی که با "شیخ احمد الصباح" رئیس شورای المپیک آسیا در بازی های آسیایی اینچئون داشت، گفت: ما پیشنهاد برگزاری اجلاس آسیا را به شیخ احمد دادیم و آنها از این میزبانی استقبال کردند، در حالی که تعداد دیگری از کشورها نیز خواستار میزبانی بودند. ستاد برگزاری این اجلاس دی ماه سال گذشته تشکیل شد و مسئولیت ستاد برعهده من قرار داده شد. ما کمیته های مختلفی را زیر نظر دو حوزه معاونت اجرایی و بین المللی برای این نشست تشکیل دادیم.

وی افزود: ما کمیته های اسکان و پذیرش، استقبال و بدرقه، رسانه ها، فرهنگی، مترجمان و اخذ روادید را زیر نظر معانت اجرایی خود با مسوئلیت اصغر رحیمی تشکیل داده ایم. ضمن آنکه امور بین الملل، دبیرخانه، امنیتی و سایر کمیسیون ها نیز هر روز جلساتی را دارند. مهمانان اجلاس از بامداد فردا وارد ترهان می شوند من برای استقبال از امشب در فرودگاه امام خمینی مستقر هستم. ما برای این اجلاس دبیرکل کمیته های ملی المپیک ها، اعضای شورای المپیک آسیا، 10 رییس کمیته ملی المپیک کشورهای آسیایی که خود از روسای شورای المپیک آسیا هم هستند را در کنار آن تعداد زیادی از روسا و دبیرکل فدراسیون های فوتبال آسیا که عضو شورا هستند، میزبان خواهیم بود.

شهنازی با اشاره به حضور اعضای شورای المپیک آسیا از کشورهای برونئی، قزاقستان، ماکائو، هنگ کنگ، ژاپن، اندونزی، سریلانکا، پاکستان، سوریه و کویت در ایران، گفت:ما در این شورا برخی چهره های مطرح که عضو OCAهستند هم میزبانی می کنیم. رییس سابق فدراسیون جهانی والیبال که نایب رییس مادام العمر شورای المپیک آسیا همراه با رییس فدراسیون جهانی ووشو به ایران می آیند.

او با بیان اینکه "شیخ احمد" رییس شورای المپیک آسیا 31 اردیبهشت وارد ایران می شود، تصریح کرد: ما راهای اجرایی میزبانی اجلاس را انجام می دهیم و کار دعوت از اعضای برعهده خود شورای المپیک آسیا است. آنها حتی برای بهرام افشارزاده عضو این شورا و رییس کمیته آمار شورا دعوت نامه فرستاده اند و اصلا به کمیته ملی المپیک ایران ارتباطی ندارد. همه نفراتی که دعوت شده اند به ایران اعلام شده و خبری از نام علی آبادی در این لیست نیست.

دبیرکل کمیته ملی المپیک با بیان اینکه اجلاس شورای المپیک آسیا از ساعت 10 و نیم صبح روز پنجشنبه 32 اردیبهشت در هتل آزادی آغاز می شود، درباره برنامه های این اجلاس گفت: بعد از خوش آمدگویی کیومرث هاشمی به عنوان میزبان به اعضای حاضر در اجلاس و سخنرانی شیخ احمد، ما از این نشست خارج می شویم چون عضو این شورا نیستیم. بعد از آن اجلاس تخصصی آغاز به کار می کند.

وی درباره دستور جلسه شورای المپیک آسیا عنوان کرد: نواب رییس پنجگانه شورای آسیا گزارش عملکرد خود را اعلام می کنند. وقایع نوزدهمین دوره بازیهای آسیایی در سال 2018 در جاکارتای اندونزی و انتخاب نایب رییس این بازیها از کشور میزبان بررسی می شود. گزارش بازیهای ساحلی آسیا در ویتنام در سال 2016، گزارش کمیته برگزاری بازیهای زمستانی آسیا در ساپورو ژاپن در سال 2017، گزارش بازیهای آسیایی داخل سالن و ورزش های رزمی در عشق آباد ترکمنستان در سال 2017 دیگر برنامه هایی است که در اجلاس ارائه می شود.

وی افزود: OCA نسبت به گذشته فعالیت بیشتری دارد. بخاطر شخصیت ممتاز شیخ احمد در ورزش جهان برنامه های شورای المپیک آسیا با اهمیت برگزار می شود و این شورا فعال است. در این اجلاس گزارشات کمیته های مختلف هم ارائه می شود.همچنین تاریخ و محل برگزاری اجلاس آینده هم در نشست شورای المپیک آسیا مطرح خواهد شد. شیخ احمد درنشست رسانه ای بلافاصله شرکت می کند، سپس برای بادید به کمیته ملی المپیک می آید و با هیات اجرایی کمیته نشستی خواهد داشت.همچنین وی برای دیدار وزیر ورزش راهی وزارت ورزش و جوانان می شود که این دیدار اهمیت بالای خواهد داشت.

*میزبانی رسانه ای ایران

شهنازی با اشاره به اجلاس ماکائو و پیشنهاد ایران در این اجلاس برای رسانه ها گفت: پیشنهاد دادم تا ایران میزبان یک سمینار تئجیهی و آموزشی رسانه های آسیا باشد تا از این طریق اصحاب رسانه بیشتر به شبکه مربوط به رسانه های شورای المپیک آسیا متصل شوند و از نزدیک در جریان اقدامات شورا قرار بگیرند و با پیشنهاد ما موافقت شده است. این یک فرصت برای ارتباطات بین المللی رسانه ها است.

او با بیان اینکه شخ احمد عضو هیات اجرایی فیفا است، گفت: از این فرصت استفاده می کنیم. ما میزبانی برخی دبیران کل و روسای فدراسیون های فوتبال کشورهای آسیایی که عضو شورای المپیک آسیا که هستند، نیز خواهیم بود و آنها با حضور کفاشیان نایب رییس آسیایی میانه دیداری از آکادمی فوتبال ایران دارند و بعد از آن نشستی خواهند داشت. همچنین در جریان این نشست دیدارهایی بین اعضای فدراسیون والیبال و ووشو با روسای جهانی و آسیایی در تهران برپا می شود. این مورد فرصتی برای کاهش هزینه و زمان است.

*میزبانی بازیهای غرب آسیا

شهنازی با بیان اینکه در اجلاس غرب آسیا برادر شیخ احمد رییس این بخش از ایران درخواست میزبانی بازیهای غرب آسیا را داشته، یادآور شد: 10 سال است که این بازیها به صورت دسته جمعی برگزار نشده است. توافقات اولیه صورت گرفته است اما اعلام کرده ایم به خاطر مشغله همه کشورها از جمله خودمان قبل از المپیک ریو این مسابقات را میزبانی نخواهیم کرد. در جلسات آینده برگزاری این بازیها مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

وی ادامه داد: ما برای این میزبانی نشست های پزشکی و بانوان را هم با اعضای شورای المپیک آسیا خواهیم داشت. تمام هزینه های مسافرت برعهده این شورا است و ما با صرفه جویی خوب فقط هزینه های تغذیه و اسکان را برعهده گرفته ایم. با این حال 50 نفر مهمان داریم.

دبیرکل کمیته ملی المپیک برای گرفتن کرسی از شورای المپیک آسیا در جریان اجلاس تهران گفت: بدون شک این ملاقات ها پیش زمینه ای برای ارتباطات در آینده و اخذ کرسی های بیشتر برای ایران است.

او درباره فعالیت های شورای المپیک آسیا برای المپیکی شدن رشته های رزمی مثل کاراته و ووشو خاطرنشان کرد: فعالیت های خوبی برای کاراته شده است و این موضوع را سمندر رییس فدراسیون اطلاع رسانی کرده است. ووشو هم در همین سطح است. آینده خوبی در مورد این رشته ها برای المپیکی شدن وجود دارد چون شیخ احمد برنامه های آن را دنبال می کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار