یک فوق تخصص غدد و متابولیسم :

یک سوم مبتلایان به پوکی استخوان از بیماری خود خبر ندارند.

بر اساس بررسی های اخیر، بیش از یک سوم مبتلایان به پوکی استخوان از بیماری خود اطلاع ندارند، حال آنکه ، بیماری آنها با گذشت زمان تشدید می‌شود.

پیمان عزیز محمدی فوق تخصص غدد و متابولیسم در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران تصریح کرد: پوکی استخوان بیماری خاموش نامیده می‌شود چرا که فرد مبتلا به آن ممکن است تا مدت‌ها به دلیل نبود علائم مشخص، متوجه بیماری خود نشود. 

وی با اشاره به آمار بالای مبتلایان به پوکی استخوان به ویژه در بین زنان، تاکید کرد: بر اساس بررسی‌های اخیر، بیش از یک سوم مبتلایان به پوکی استخوان از بیماری خود اطلاع ندارند و با این وجود بیماری آنها با گذشت زمان تشدید می شود. 

عزیز محمدی گفت: طی چند سالی که فرد از بیماریش بی‌اطلاع است، استخوان‌ها به تدریج از دست می‌روند و فرد زمانی متوجه این عارضه می‌شود که ناگهان بر اثر یک حادثه و ضربه، یکی از استخوانهایش دچار شکستگی شود. 

وی افزود: در بسیاری از موارد علاوه بر عوامل هورمونی، ژنتیکی و افزایش سن، عوامل دیگری نظیر پرکاری تیروئید، کم‌کاری غدد جنسی، بیماری های مفصلی یا مصرف برخی از داروها نظیر کورتون‌ها و داروهای ضد آسم و درمان‌کننده بیماری‌های مفصلی نیز موجب کم‌شدن قدرت استخوان‌ها و در نتیجه پوکی استخوان می‌شوند. 

عزیز محمدی یادآور شد: معاینه منظم و انجام آزمایشات دوره‌ای به ویژه در سنین پس از 40 سالگی و به خصوص در زنان،‌می‌تواند به تشخیص به موقع و زودرس پوکی استخوان و درمان این بیماری کمک بزرگی کند. 



انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار