یزد؛

مال اندوزی به روش های مدرن

زمین خواری اصطلاحی که به تصرف اراضی دولتی و شخصی اطلاق میشود ودر چند سال اخیر افرادسودجو از هر راهی از جعل سند تا نفوذ در دستگاه های مرتبط و با شناسایی خلا های قانونی دست به تصرف غیرقانونی اراضی می زنند ،اراضی که اکثرا در بستر و کوهپایه ها ومناطق خوش آب وهوا هستند.

کاظم اسلامی رییس اداره حقوقی منابع طبیعی استان یزد درگفتگو اختصاصی با خبرنگار باشگاه خبرنگاران یزد با بیان اینکه اکثر تصرف های عدوانی در مناطق خوش آب وهوا ودر مرکزاستان وباهدف سودجویی اتفاق می افتدگفت:افراد سودجو از طرق مختلف جعل سند ونفوذ در دستگاههای مرتبط اقدام به تصرف اراضی ملی ویا شخصی می کنند.

اسلامی افزود:از 685 مورد پرونده تصرف عدوانی 92 پرونده منجر به صدور حکم شده است و827 هکتار واز عرصه های ملی تصرف شده 342 هکتار آن خلع ید شده است.

رییس اداره حقوقی منابع طبیعی استان ارزش تقریبی این اراضی را 3ونیم میلیارد ریال عنوان وابراز امیدواری کرد:از طریق راه های پیگیرانه شاهد ریشه کنی زمین خواری در استان باشیم.

اما حبیبی رییس کل دادگستری استان یزد با اشاره به اینکه کمتر از 9 پرونده در سال در سطح استان با این عنوان تشکیل می شود افزود:بعد از بررسی های لازم بیش از 50% پرونده های طرح شده زمین خواری نیستند واین آمار ،امار نگران کننده ای در استان نیست.

رییس کل دادگستری استان یزد با توضیح اینکه 2نوع اقدام در مورد زمین خواری انجام می شود افزود:مورد اول شامل دستگاههای متولی مثل راه وشهرسازی، شهرداری ومنابع طبیعی است که موارد تصرف های غیرمجاز را اعلام میکنند واقدام دوم مربوط به دادگستری وموقعی که جرم واقع شده است شخص دادستان در راس هر حوزه به عنوان مدعی العموم موارد را بررسی و افراد متخلف را تعقیب ومعرفی می کند.

حبیبی گفت:یکی از راههایی که اکثر افراد سودجو از طریق ان اقدام به زمین خواری میکنند که در قالب شرکت درخواست دریافت زمین را میدهند وابتدا طرح روی کاغذ راارائه میدهند وبعد از طریق نفوذ در ادارات جعل سند ودادن رشوه زیمن هایی که با عنوان اجرای طرح تصرف کرده اند را با قیمت های گزاف به فروش میرسانند.

حبیبی با اشاره به پرونده بزرگ زمین خواری اخیر گفت:این باند بزرگ وحرفه ایبا آلوده کردن تعدادی از کارکنان شرکت‌های طرف قرارداد با ادارات راه و شهر سازی و پرداخت رشوه، اطلاعاتی راجع به زمین‌های موات می‌گرفتند و بعد با بستگان خود قولنامه‌های سوری و جعلی تنظیم و در مرحله بعد با همکاری تعداد معدودی از بنگاه‌های املاک و دفاتر اسناد رسمی به استناد آن قولنامه‌های سوری و جعلی، وکالت رسمی فروش تنظیم و با قیمت‌های بخس به دیگران می‌فروختند.

رییس کل دادگستری استان یزد گفت:در سالهای اخیر چون قیمت زمین مخصوصا در مناطق خوش آب وهوای استانترقی زیادی داشته افراد سودجو از طرق مختلف زمین هایی را تصرف وبه فروش میرسانند.

وی در پایان خاطر نشان کرد: مردمدر مورد خرید زمین به خصوص زمین ها با ارزش پایین تر از ارزش واقعی با هر وکالت ونوشته ای فریب نخورند وحتما از دستگاههای مربوط استعلام های مورد نیاز را اخذ کنند.

انتهای پیام/س


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.