آبزی پروری به عنوان فن آوری جدید در تولید غذا طی سالهای اخیر از رشد و توسعه پر شتابی برخوردار بوده و براساس آمار ارائه شده می توان گفت که آبزی پروری در مقایسه با سایر تولیدات غذایی بیشترین رشد را داشته است .

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران زنجان؛ مدیر شیلات و آبزیان استان گفت:آبزی پروری تامین کننده پروتئین باارزش حیوانی برای انسانها ، درآمد برای کشاورزان ، ارز برای صادرکنندگان و اشتغال برای تولید کنندگان بوده است به عبارت دیگر در بسیاری از کشورها آبزی پروری نه تنها تامین کننده امنیت غذایی است ، بلکه امنیت مالی را نیز تامین نموده است .

بورانی افزود:بی گمان بقاء و توسعه پایدار آبزی پروری مرهون تقاضای روبه رشد جهانی و سود آوری آن می باشد و آنچه توسعه پایدار را در آینده تضمین خواهد نمود ، اقتصاد آبزی پروری است .

وی ادامه داد:پرداختن به اقتصاد آبزی پروری که ابعاد مختلف از تولید تا مصرف را در برخواهد گرفت می تواند در پایداری توسعه نقش کلیدی ایفا نماید .

مدیر شیلات و آبزیان استان اضافه کرد :برنامه ریزی برای تولید پایدار و توسعه مستمر از اصلی ترین محورهای ایجاد و تثبیت اشتغال ، افزایش صادرات و حرکتی هدفمند در خصوص محصول خاص می باشد

بورانی افزود:شیلات استان در این راستا با مطالعه منابع آبی استان به منظور برآورد پتانسیل دقیق آبزی پروری و معرفی گونه مناسب آبزی پروری در این منابع ، استفاده از انواع تجهیزات افزایش تولید در واحد سطح از قبیل دستگاههای مخلوط کننده آب و اکسیژن و پمپ های هواده ، استفاده از انواع تجهیزات برگشت آب به منظور به حداقل رساندن استفاده از آب ورودی به استخر ، استفاده از گونه های سریع الرشد ، هدایت مزارع آبزی پروری به مجاورت رودخانه های دائمی وپر آب و طراحی و ساخت استخرها با مصالح بومی و یاارزان قیمت نقش بزرگی را در توسعه آبزی پروری ، ایجاد اشتغال ، افزایش در آمد اقتصادی فعالین بخش و جذب سرمایه گذار داشته است.

وی خاطر نشان کرد: به طوریکه استان زنجان در سالهای اخیر رتبه اول را در رشد تولید انواع آبزیان به خود اختصاص داده و افزایش تقاضا برای دریافت مجوز فعالیت گویای این واقعیت می باشد .

لازم بذکر است: متوسط هزینه اشتغال به ازای یک تن تولید با لحاظ سیستم تصفیه و برگشت آب 335 میلیون ریال و سود اقتصادی فعالیت نیز طی سال گذشته 40 درصد بوده است .

انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.