سرمربی تیم ملی والیبال ساحلی ایران گفت: حضور در تور جهانی حتی در شریطی که در مسابقات شرکت نکردیم هم عالی و خوب بود.

قید المپیک را نزده و نمی‌زنیم/الگوی تور جهانی مسابقات حرفه ای تنیس استحمید موحدی سرمربی تیم ملی والیبال ساحلی ایران در گفتگو با خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران، اظهار داشت: م موفق شدیم در حاشیه تور جهانی سوئیس اردوی تدارکاتی حرفه‌ای داشته باشیم. زمین‌های ساحلی سوئیس سطح بالا و استاندارد بود و ما در کنار این مسابقات اقدام به برگزاری چند بازی دوستانه و تدارکاتی با تیم‌های آمریکا، کانادا، ژاپن، چین و سوئیس کردیم. سطح والیبال ساحلی این کشورها بسیار بالا است و رویارویی با آنها سطح عملکرد ملی‌پوشان را تا حد قابل توجهی ارتقا داد. ملی‌پوشان ایران پیش از این فقط مقابل تیم‌های آسیایی بازی کرده بودند و این بار نبرد با بهترین‌های جهان را تجربه کردند.

وی گفت: یکی از مزیت‌های مهم بازی با تیم‌های بزرگ ریختن ترس ملی‌پوشان است و اعتماد بنفس‌شان تا حد زیادی ارتقا پیدا می‌کند.

سرمربی تیم ملی والیبال ساحلی کشورمان در خصوص علت عدم راهیابی ملی‌پوشان ایران به جدول اصلی مسابقات بیان داشت: روش برگزاری تور جهانی والیبال ساحلی با والیبال سالنی تفاوت‌های زیادی دارد. الگو برداری والیبال ساحلی از مسابقات حرفه‌ای تنیس است. تیم‌ها سرمایه‌گذاری بسیار خوبی در این رشته انجام داده‌اند. امتیازات و رنکینگ آنها بسیار بالا است. اکثر این تیم‌ها هر ماه حداقل در 18 تور حرفه‌ای شرکت می‌کنند و جایگاه اصلی‌شان را حفظ می‌کنند.

*تیم آماتور ایران در لیست ذخیره‌ها بود

موحدی افزود: تور جهانی به این شکل است که 24 تیم برتر رنکینگ جهانی بر اساس جایگاهشان چیده می‌شوند. 36 تیم دیگر دسته 2 باید در مسابقات انتخابی شرکت کنند و از بین آنها 8 تیم برتر به جمع 24 تیم بالای جدول اضافه شده و مسابقات دنبال می‌شود. تیم‌های آماتوری مثل ما باید در محل مسابقات حضور داشته باشند تا اگر تیمی حذف شد بلافاصله جایگزین شوند. علاوه بر تیم ایران شرایط برای تیم‌های استرالیا، نیوزلند، مکزیک، آرژانتین و ... هم به همین شکل بود.

وی یادآور شد: ما در مرحله اول تور جهانی سال جاری در چین توانستیم به جدول اصلی مسابقات راه پیدا کنیم. دلیل آن شاید این بود چون کشور چین از نظر بعد مسافت نسبت به دیگر کشورها وسیع‌تر است، تیم‌های کمتری به چین آمده بودند ولی سوئیس قلب اروپا است. تیم‌ها راحت‌تر به این کشور می‌آیند. با توجه به اینکه در سال جاری مسابقات انتخابی المپیک 2016 برگزار می‌شود تمام ساحلی‌بازان حاضر در تور جهانی با قدرت بسیار بالا و برای شکست رقبای خود به سوئیس آمده بودند. ما تا لحظه آخر هم امید به قرعه‌کشی و راهیابی به جدول انتخابی داشتیم ولی متاسفانه نشد.

سرمربی تیم ملی والیبال ساحلی کشورمان خاطرنشان کرد: ارتباط ما با فدراسیون جهانی والیبال و مسئولان ساحلی آن بسیار خوب است. رئیس کمیته ساحلی جهان هم می‌گفت تیم‌های آماتور باید به کمین بنشینند تا خود را به جدول اصلی مسابقات راه دهند. در والیبال سالنی هم در گذشته شرایط به همین شکل بود ولی ساحلی وضعیتش سخت‌تر و حساس‌تر است. ما باید آنقدر کار و تلاش کنیم تا بتوانیم به تور جهانی راه پیدا کنیم.

*قید المپیک را نمی‌زنیم

موحدی در پاسخ به این سوال که با این تفاسیر و توضیحات باید قید راهیابی به المپیک 2016 را زد گفت: به هیچ عنوان! چون برای صعود به المپیک 3 راه وجود دارد که یکی از آنها این است که جزو 15 تیم برتر جهان در رنکینگ فدراسیون جهانی بودن است، راه دیگر مسابقات داخلی قاره‌ای می‌گذارند که تیم قهرمان هر قاره به المپیک راه پیدا می‌کند و راه سوم این است که تیم‌های دوم در هر قاره یک جا جمع شده و به طور متمرکزبه مصاف هم می‌روند و از میان آنها 2 تیم به المپیک راه پیدا می‌کند.

وی تصریح کرد: برای ما گزینه اول رد شده است ولی احتمال زیادی وجود دارد که از فیلترهای دوم و سوم برای رفتن به المپیک برزیل عبور کنیم.

موحدی افزود: اگر فاصله‌مان را با تیم‌های مطرح جهان کم نکنیم به طور حتم در آسیا هم به مشکل برمی‌خوریم چون اکثر حریفان آسیایی ما در تورهای جهانی حضور مستمر دارند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.