تلاش‌های ژاپن برای حذف اضافه‌کاری کارمندان پردرآمد، واکنش منتقدان را درپی داشته است.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری فرانسه؛  منتقدان قوانین کنونی ژاپن معتقدند حذف اضافه‌کاری مشکلی معادل «کاروشی»  که همان معضل کار برای مدت‌ زمان‌های طولانی است را ایجاد می‌کند.

بدلیل کار زیاد،هر ساله در ژاپن صدها نفرجان خود را بر اثر سکته‌های قلبی و مغزی و یا خودکشی از دست می‌دهند و یا دچار مشکلات جدی روحی و جسمی می‌شوند. ماه گذشته، دولت ژاپن قانونی را تصویب کرد که به موجب آن کارکنان با درآمد بالای 10.75 میلیون ین در سال، مشمول قانون «ساعت کاری» نمی‌شوند.مدافعان این قانون اعتقاد دارند این تغییرات موجب تشویق کارمندان کارآمد شده و درآمدها  به جای ساعات کاری، بر مبنای شایستگی پرداخت خواهند شد. طرفداران آن همچنین معتقدند این قانون به نفع کارمندان است؛ زیرا به آنها حق انتخاب قراردادی مناسب‌تر با کارفرماهایشان را می‌دهد. 

از طرف دیگر، منتقدان این قانون، اعتقاد دارند اجرای آن باعث می‌شود حتی با وجود اضافه‌کاری، کارمندان مبلغی بیشتر از حقوق ثبت شده در قراردادشان دریافت نکنند. یک استاد دانشگاه در ژاپن گفت این امر می‌تواند منجر به افزایش مشکلات روحی و جسمی و مرگ و میر ناشی از کار زیاد شود. وی اظهار داشت دولت با این کار به کارفرمایان این اختیار را می‌دهد که برای اضافه‌کاری کارمندان خود دستمزدی پرداخت نکنند. او این قانون را در تضاد با قانون «ساعت کارِی» که تابستان سال گذشته تصویب شد می‌داند. 

در صورت تصویب، این قانون تنها چهار درصد کارکنان بخش خصوصی، که حدود 1.8 میلیون نفر هستند، را دربر خواهد گرفت.

به گزارش سازمان «همکاری اقتصادی و توسعه»، 22.3 درصد از کارکنان ژاپن در هفته به طور متوسط 50 ساعت و بیشتر کار می‌کنند. این آمار در انگلیس حدود 12.7، در آمریکا 11.3، و در فرانسه  8.2 درصد از کارکنان را در بر می‌گیرد. 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار