جنورد؛

عشایر خراسان شمالی سالانه 300هزار رأس دام به بازار عرضه می کنند

مدیر کل امور عشایری خراسان شمالی می گوید : عشایر خراسان شمالی 32 درصد دام این استان را در اختیار دارند و سالانه 300 هزار رأس دام معادل 35 درصد مازاد دام خود را به بازار عرضه می كنند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران بجنورد،عشایر خراسان شمالی همه ساله در دو نوبت بهار و پاییز کوچ ییلاقی و قشلاقی خود را انجام می‌دهند .

عشایر این منطقه پاییز و زمستان را در مناطق گرمسیری مراوه‌ تپه گلستان ، مراتع گرمسیر مانه‌ و سملقان ، راز و جرگلان ، جاجرم و اسفراین در خراسان شمالی سپری می کنند.

اکنون با معتدل شدن هوا و سرسبزی مناطق ییلاقی ، عشایر دام های خود را به سمت مناطق ییلاقی کوچ داده اند و هم اکنون در میان بندها مستقر هستند .

آنها تا پانزده خرداد ماه در میان بندها هستند و پس از آماده شدن شرایط مناطق ییلاقی از جمله آب شدن برف ها و رشد کافی مراتع ، به دامنه کوههای شاه ‌جهان ، گلیل و سرانی شیروان ، ارتفاعات فاروج ، سالوک و آلاداغ اسفراین ، اسدلی و بجنورد کوچ می کنند .

خراسان شمالی پنج هزار خانوار عشایری با جمعیت 30 هزار نفر دارد  

مدیرکل امور عشایر استان می افزاید: از پنج هزار خانوار عشایر حدود چهار هزار نفر در فصل ییلاق و قشلاق کوچ می کنند و مابقی ثابت هستند .

رمضانی مسیرهای کوچ عشایر خراسان شمالی را شامل سه ایلراه اصلی عنوان می کند و می گوید : ایلراه شمالی شامل مسیر شمال شهرستانهای قوچان، فاروج، شیروان، گیفان، راز و جرگلان و مراوه تپه، ایلراه جنوبی در مسیر جنوب شهرستانهای قوچان، فاروج، شیروان، اسفراین، بجنورد، قره میدان و مراوه تپه و ایلراه میانی از قوچان تا مانه و سملقان و از اطراف رودخانه اترک و کالیمانی و مراوه تپه می گذرد .

عشایر خراسان شمالی 900هزار رأس دام در اختیار دارند

عشایر این استان با داشتن 750 تا 900 هزار راس دام که شامل 35 درصد دام سبک خراسان شمالی است توانمندی های زیادی دارند و در اقتصاد این استان تاثیرگذار هستند.

عشایر خراسان شمالی 32 درصد دام این استان را در اختیار دارند و سالانه 300 هزار راس دام معادل 35 درصد مازاد دام خود را به بازار عرضه می كنند.

عرضه این تعداد دام در حقیقت به معنای تولید سالانه هفت هزار و 500 تن گوشت معادل 30 درصد كل گوشت قرمز تولیدی خراسان شمالی است.

همچنین عشایر این خطه سالانه یك هزار و 350 تن پشم و سایر فرآورده‌های دامی تولید می‌كنند .

مدیر کل امور عشایری خراسان شمالی می گوید : این اداره کل در تمام فصول سال با استفاده از 11 تانکر ، کار آبرسانی به عشایر را انجام می دهد .

رمضانی به خدماتی که در مسیر کوچ به عشایر ارایه می شود اشاره می کند و می گوید : مرمت و نگهداری ایلراههای عشایر توسط اداره کل عشایر، تهیه و تامین علوفه مورد نیاز توسط شرکتهای عشایر و اتحادیه ها و امور پشتیبانی جهاد کشاورزی انجام می شود .

وی تصریح می کند: خدمات مربوط به مسایل حفاظت دامها در خصوص پیشگیری از شیوع بیماریها توسط دامپزشکی و تامین امنیت عشایر نیز با هماهنگی نیروی انتظامی، بسیج و پلیس راه انجام می شود .

به گفته رمضانی در اوایل بهار واکسنهای شاربن ، آبله و بروسلوز که مخصوص بره های ماده است و واکسن هاری به سگهای گله تزریق می شود .

ارائه تسهیلات به عشایر استان

مدیر کل امور عشایر خراسان شمالی همچنین درباره تسهیلاتی که به عشایر قول داده شده بود می گوید : شرکتهای تعاونی عشایر در مرحله انعقاد قرارداد با بانکها هستند همچنین در شهرستانهای بجنورد و مانه و سملقان این تسهیلات درحال توزیع است .

عشایر از انتقال دام با کامیون خودداری کنند

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی نیز در این باره می گوید : عشایر در کوچ بهاره باید از انتقال دام خود به وسیله کامیون به مراتع ییلاقی استان خودداری کنند .

رضا باغبان می افزاید : بر اساس تقویم کوچ؛ دام عشایر باید مدتی در حدود یک ماه و نیم تا دو ماه را در میانبندهای مسیر کوچ چرا کند تا فرصت رویش از گیاهان مراتع ییلاقی گرفته نشود .

به گفته وی اگر دام عشایر زودتر از تقویم کوچ وارد مناطق ییلاقی شود به دلیل اینکه گیاهان مرتعی هنوز به گل ننشسته اند، به مراتع خسارت زیادی وارد خواهد شد

از سویی خروج دیرهنگام دام از مناطق گرمسیری نیز به مراتع میزبان در مناطق قشلاقی آسیب خواهد رساند که تنها راه جلوگیری از این دو آسیب، چرای دامها در مراتع حدفاصل مناطق قشلاقی و ییلاقی است

انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.